Blanda gul och blå kylarvätska.

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
En riktig newbie fråga fast man varit med ett tag.
Såg att det fattades kylarvätska i expantionskärlet.(gul) Så jag var iväg och köpte lite på en mc firma och när jag kom hem och öppnande flaskan så var den blå.Spelar det nån roll om man blandar dom 2 eller är det bara att bita i det sura äpplet och försöka få tag i gul.Har en flaska med gul står i källaren men den har varit öppnad i säkert 8 år.Så den bör man väl inte använda tror jag.Kan den ite kristaliseras om den står öppnad så länge?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Blandar du så får du ju grön :D

Finns ingen standard för glykol och färger utan varje tillverkare är fri att använda vilka färger de vill för vilken glykol de vill.
Man bör inte blanda etylen-glykol med propylen-glykol, och sen har olika glykoler olika korrisionsskydd som inte alltid är kompatibla med varandra. Tex en "vanlig" etylenglykol brukar ha annat korrosionsskydd än en "long life" etylen-glykol.

Vill man vara 100% säker på att ha fullgott korrosionsskydd så fyller man på med samma som man har sen tidigare, eller byter i hela systemet. De flesta glykoler idag är etylen och går troligtvis att blanda oavsett färg, men inte 100% säkert. Att de är samma färg betyder heller absolut ingenting
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det ett par år sen kylarvätskan byttes kan du ju lika gärna tömma ur och spola systemet lite och fylla på med ny. :) Lätt jobb, lite lagom småmysigt mek och man mår lite bättre när man vet att det är gjort. :hihi
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag är ganska säker på att jag har blandat de här två. Den ena är gul och den andra blå. Den blå har jag blandat 50/50 med destillerat vatten, den gula är färdigblandad. Står inte mycket om spec, men båda säger sig innehålla etylen-glykol samt skyddar ner till -37C. I hojen ser vätskan följaktligen grön ut. Tycker det är lite tjusigt att jag fick med denna tråd i bakgrunden av bilden.
IMG_0084.JPG
 

MagnuM

RCR
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Ekerö
Hoj
Lattemoppe- 82 Autoped -54
Brukar finnas på mekonomen en gulaktig som går att blanda med alla sk "Longlife" , skulle inte chansa =P
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Har löst sig.Var in på lingvalls i gävle idag och fick tag i en rödaktig som jag skulle kunna blanda med den gula.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som någon redan påpekat, det har inte ett skvatt med färgen att göra. Det viktiga är att du inte blandar etylenglykol med propylenglykol. Etylenglykol är giftigare men anses också ha bättre prestanda och bättre korrosionsskydd. Propylenglykol är mer miljövänligt. De skall inte blandas. Om du inte vet vad som finns i ditt kylsystem just nu så tömmer du systemet, spolar ur systemet och återfyller med etylenglykol av ett och samma märke.
 

add_

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Hest
En annan råkade ju hälla blå glykol i spolarvätskebehållaren på bilen..... Vart inge bra...
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Gammaldags blå standard glykol kristalliseras på sikt vid blandning med röd longlife ex. G12+. Blir en ganska tungrodd gegga. Inget man vill ha i kylarsystemet.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vid glykolbyte måste man alltid kolla att man får ur luften i hela kylsystemet särskilt på hojar med två kylare eller V motor.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top