Blackbird tvärdör, allt svartnar.

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Lycksele
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
Honda blackbird 1998

Tvärdör utan förvarning och allt blir svart. Kommer fram till att 30A säkringen som sitter på startreläet gått sönder. Tar lös kontakten och byter säkringen men så fort jag sätter det kontakten så flyger säkringen igen, lika så andra försökt att sätta fast en hel säkring.

Kan den berömda spänningsregulatorn ge detta fenomen om det gett upp?


Mvh Patrik
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Du har kortslutning någonstans! Någon kabel som ligger an mot ramen!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan den berömda spänningsregulatorn ge detta fenomen om det gett upp?
På min yttrade spänningsregulatorn som att jag måste ladda batteriet för att kunna starta. Så jag bytte batteri.
Och nytt och laddat batteri hjälpte en start. Sedan var det samma visa igen. Hade jag ljuset tänt när jag körde gick den inte att starta efter körning. Med ljuset släckt räckte strömmen från spänningsregulatorn till att ladda batteriet.
Så kass spänningsregulator sköt inga säkringar. Du har kortis nånstans.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I normalfallet ligger säkringen efter spänningsregulatorn, så även om det blir totalkortis i den så klarar sig huvudsäkringen.

Antingen kopplar du isär elsystemet och ansluter bit för bit tills säkringen smäller, eller så går du direkt på att kolla varenda kabelstump för hand, även inne i buntarna, det kan vara grus som har kommit in och skavt sönder isoleringen mellan två ledare så att det jordar :(
 

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Lycksele
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1523

Exakt som jag förutom att säkringen gick efter ca 100m och inte direkt. ( Dock inte samma mc )
Tog med mig spänningsregulatorn hem, kan man mäta upp den? Har sett på kopplingsschema att iaf en kabel
går från spänningsregulatorn till startreläet och huvudsäkringen.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
En stor risk för att det är som i tidigare påståenden om att det är en kortslutning i kablaget men det finns även en möjlighet för att regulatorn är kass om huvudsäkringen plötsligt löser ut upprepade gånger om en av regulatordioderna har misslyckats med att låta ström från batteriet flöda tillbaka till jord.

Klicka bilden på länken : http://tinypic.com/view.php?pic=2vnlvt0&s=5
 

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Lycksele
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
Var spänningsregulatorn som var pajj. Bytte idag och ny flyger inte säkringen och allt funkar som det ska :)
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Gött
Återigen 1-0 till Honda , sällan några allarliga fel :tuttar
 

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Lycksele
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
Var nog inte så enkelt. Behöver hjälp! På semestern i södra Sverige gick den nya laddregulatorn sönder. Skyllde på dålig kvalitet och beställde en nu ( enligt eBay original men vilket jag tvivlar på då bulthålen inte stämmer) Starta med du nu andra nya, mätte upp och den funka som den ska. Skulle sen skruva fast den och känner då att laddregulatorn är så varm så jag bränner mig på den.

Vad är galet?
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
har DU kollat kablarna till till startmotorn eftersom den säkringen går hela tiden till startrelät.

blir nya regulatorn också varm skulle jag tippa på att Batteriet kanske inte är helt OK ligger o laddar för fullt hela tiden, så går det sönder.

svårt att säga nåt utan mera fakta
 

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Lycksele
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
Säkringen har slutat fara. Denna gång regulatorn gick sönder så blev det vanliga felet att den sluta ladda. Kan det vara så enkelt att jag kabla igång den? Alltså lite ström i batteriet?
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
men varför slutar den att ladda det finns en orsak till det nånting drar för Mycket ström =Ampere

kortis- ett batteri som inte är OK, kabla igång den spelar ingen roll så länge du inte skiftar + -

batterierna tycks ha blivit sämre med åren mot förr. kan vara dålig kontakt på batteripolernerna eller till ram
 

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Lycksele
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
Skulle just sätta batteriet på laddning. Märker då att det blivit uppsvällt. Batteriet var köpt i våras. Bara att kasta det? Antar den sluta att ladda för att den gamla nya regulatorn gick sönder?
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
är uppsvällt är det kört, tyder på att det gott hett till vid laddningen ? undrar varför

du har väl garanti om det är köpt i våras, borde få ett nytt
 

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Lycksele
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
Felet nog hittat med hjälp av Lelles Mc och deras felsöknings guide. Statorn är med största sannolikhet trasig.
Batteriets garanti gäller nog inte när det blivit sönderladdat :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top