Biltullar, smutsskydd till reg.plåten!

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Nästan så man slängde iväg en beställning fast man inte bor i Sthlm. Man kan ju inte åka runt med smutsiga reg.skyltar heller!! :mattias

:hihi
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
VV har 700 000 transponders totalt - vi har 4 mille bilar i landet - om ALLA - OAVSETT VART DE BOR - beställer en transponder (GRATIS) så visar vi verkligen vårt missnöje med detta ju.

vi i skåne är ett helt gäng som beställt numera.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
KristianAE86 skrev:
vi i skåne är ett helt gäng som beställt numera.

Bra idé. :hihi
Jag har beställt transponder, men jag tänker inte hämta den ännu. Ryktet säger att tobaksaffären har hur många som helst outhämtade som ligger i vägen för dem. :banana
 

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
stadens namn
Hoj
?
KristianAE86 skrev:
VV har 700 000 transponders totalt - vi har 4 mille bilar i landet - om ALLA - OAVSETT VART DE BOR - beställer en transponder (GRATIS) så visar vi verkligen vårt missnöje med detta ju.

vi i skåne är ett helt gäng som beställt numera.

I avtalet står det att de tar tillbaka den om den inte snvänds.

Det vore bättre om ingen i Stockholm beställde en så kostar det ännu mer att administrera det hela.

Sen vore ju lite civil olydnad i fransk tappning inte fel, alla parkerar bilarna på infarterna så blir det tvärstopp eftersom de aldrig lyckas få tummen ur och bygga en väg runt Stockholm.
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Det där med transponder.
Beställde hem papper om det (bor inte i sthlm), men vad jag fattade så var man tvungen att när försöket var slut, lämna in den på 7-11 eller pressbyrån, inom sthlm.
Fast det kanske gick att skicka in den eller lämna nån annanstans? :va
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Joe Schmoe skrev:
Det vore bättre om ingen i Stockholm beställde en så kostar det ännu mer att administrera det hela.
Det kommer inte kosta mer i administration om folk inte beställer en transponder, däremot så kommer procenten bilar som passerar tullarna utan att bli registrerade att öka, eftersom fotometoden inte är hundraprocentig. Det är därför man har gjort betalningsmöjligheterna på så sätt att folk skall vilja ha en transponder, för att slippa betala manuellt.

Hade jag haft en bil så hade jag aldrig beställt en transponder, oavsett hur ofta jag körde in och ut ur stan, så jobbigt är det inte att logga in var femte dag på webbsajten och kolla och betala sitt saldo. Varför hjälpa till identifieringen genom att använda en transponder? Kör man utan så har man en viss chans att undslippa skattebeslutet, kör man med transponder är man mer eller mindre garanterad att få ett skattebeslut.

Edit: Eller jo, till viss del har du rätt, något mer kommer det att kosta eftersom fler foton måste granskas manuellt.
 
Last edited:

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Jag har bestämt att ingen myndighet skall gå in och rycka stålar på mitt konto. Av fler anledningar.
Däremot tänker jag betala varje gång jag passerar. Men aldrig rätt belopp. Om du betalar in 25:- för mycket kommer stålarna automatiskt tillbaka. Under det beloppet måste man skriva och begära tillbaka pengarna. Betalar du in för lite får du en påminnelse.
Jag har redan ett färdigt brev där jag begär tillbaka den felaktiga summan.
Att det ska behöva vara så svårt att pröjsa rätt. Mitt sätt att krångla så in i helvete.
Tänk om vi kan bli några tusen stycken som gör samma sak, varje dag! :D
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
Arthur Dent skrev:
Mitt sätt att krångla så in i helvete.
Tänk om vi kan bli några tusen stycken som gör samma sak, varje dag! :D
Ja, det skapar ju säkert ett antal nya jobb. :rolleyes:
Men som vanligt när det gäller kostnader för staten så tas inte pengarna från en outömlig guldficka.
Det blir ju givetvis vi skattebetalare som får betala för ditt, och andras, barnsliga beteende.
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Micke N skrev:
Ja, det skapar ju säkert ett antal nya jobb. :rolleyes:
Men som vanligt när det gäller kostnader för staten så tas inte pengarna från en outömlig guldficka.
Det blir ju givetvis vi skattebetalare som får betala för ditt, och andras, barnsliga beteende.

Känns lite som du hamnat i fel tråd. Jag fick känslan av att här handlar det om folk som kanske inte är så där riktigt nöjda med hela iden om trängselavgifter. Allt för miljöns skull :Bugar

Jag rättar in mig i ledet tråden är ledig
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Micke N skrev:
Det blir ju givetvis vi skattebetalare som får betala för ditt, och andras, barnsliga beteende.

Skojar du? Vi får betala hels kiten, även den del som sköts "rätt" som går med svår förlust.
Fusket i sig betalar jag gärna för, allt för att försöket ska bli så misslyckat som möjligt.
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
Markus skrev:
Skojar du? Vi får betala hels kiten, även den del som sköts "rätt" som går med svår förlust.
Fusket i sig betalar jag gärna för, allt för att försöket ska bli så misslyckat som möjligt.
Jag gillar inte heller biltullarna, även om jag förstår att något måste göras eftersom Stockholm inte klarar av trafikmängden i dagsläget.
Men att tro att man lägger ner försöket bara för att det blev lite dyrare än väntat är bara naivt. Blir det dyrare för staten så blir det automatiskt dyrare för folket. Varför då göra det ännu dyrare?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top