Biltips, Focus ST eller Civic Type R

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Provkör punkt

Fården överaskar faktiskt och jämföelsevis en praktisk bil. Honda gör som vanligt bra grejjer men det är inte mkt av sminket som är tilltalande för de utan bakåtvänd kepa, föregångaren var väl kanske inte fager den heller med sitt mpv utseende men istället för att utveckla dess fina vägengenskaper så avveckla dom de istället.. typ. Tändningsnyckel och startknapp är ännu en finess som inte fyller någon funktion.

Forden går säkert sönder på 1000 fler ställen och rostar ev. snabbare än en japs men provkör som sagt =)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Volvomotor-fikusen är trevlig, men det är en ford, med allt det innebär...
TypeR civicen är inte så trevlig, men det är en honda, med allt det innebär...

Bara att välja.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ja, föregångaren är lite roligare att köra och går någon sekund snabbare runt en bana, men komforten är bättre i de nyare. Personligen så har jag ju som sagt lagt snart 16 000 mil i en Type R från 2004, så jag har inget emot lite buller och stötighet.
Den här med ett par roligare fälgar kan vara ett vettigt köp om man kan sträcka sig till den äldre modellen. http://www.blocket.se/stockholm/Honda_Civic_Type_R_2agare_54507234.htm?ca=11&w=2

Eller kanske denna (även den behöver dock en uppryckning på fälgfronten).
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_Civic_Type_R_55120949.htm?ca=11&w=2
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Provkör punkt

Fården överaskar faktiskt och jämföelsevis en praktisk bil. Honda gör som vanligt bra grejjer men det är inte mkt av sminket som är tilltalande för de utan bakåtvänd kepa, föregångaren var väl kanske inte fager den heller med sitt mpv utseende men istället för att utveckla dess fina vägengenskaper så avveckla dom de istället.. typ. Tändningsnyckel och startknapp är ännu en finess som inte fyller någon funktion.

Forden går säkert sönder på 1000 fler ställen och rostar ev. snabbare än en japs men provkör som sagt =)

Det är just utseendet som talar emot Hondan, lite väl pubertal... Forrden har ju betydligt mjukare framtoning.
Dock är det problemfrihet som värderas högst och där verkar ju Hondan vara svårslagen.

Men helt rätt, provköras ska det!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Eller så siktar du på något helt annat, en Honda S2000:yoparty 240 sugmotorhästar.. Lite svårt att hitta en fräsch för 80tkr men för runt 100tkr bör det gå.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Eller så siktar du på något helt annat, en Honda S2000:yoparty 240 sugmotorhästar.. Lite svårt att hitta en fräsch för 80tkr men för runt 100tkr bör det gå.

Mer än gärna, har dock lite krav på att bilen är lite praktisk... Sambon börjar antyda tillökning, kan se hennes min om jag kommer hem med en S200:D
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Vi hade en 2006 Focus i lite drygt 20.000 mil och den gick bra. Styrningen är fin på dom.
Men har du annars kollat på Toyota Corolla T-Sport?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har du kikat på Mazda 3 MPS? Jag har själv aldrig kört en sådan man den verkar hålla bra och är ett bra alternativ till de andra bilarna du har föreslagit. Nackdelen är att den nog är hyffsat törstig, men det är även ST:n. Fördelen med Mazdan är diffbroms och en vridstark turbomotor.

Mazdan bygger på Forden så det är inte konstigt att dom har likartade för och nackdelar. Är man rädd för Ford (vilket jag inte är själv) ska man nog vara snudd på lika rädd för Mazda. Eller samtida Volvo.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag lägger också en röst på Honda Civic Type R.

I vintras åkte jag och en polare här från JKPG ner till Val Thorens, ca 380 mil fram och tillbaka, med skidor, snowboards och diverse annan packning (allt i bilen, ingen takbox). Varken komfort eller utrymme var några som helst problem. Riktigt skön bil, både smidig och rolig att köra, känns driftsäker och duktigt bränslesnål. (dock en vanliga Civic från 2011, ej Type R)

Hade gärna ägt en sådan själv :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
hahah sköna fördomar om Fårrd :crash

Har ägt och kört många Fårrdar i mina dar , även jobbat med dom som plåtis i massa år , ingen har "rasat i bitar" eller ens stannat
Samma gäller som för alla bilar , är den skött och servad så brukar nyare bilar bara funka ... men Fårrd ÄR ett "budgetmärke" (likaså Honda,Citroen,Renault,Kia och resten av skiten i mellansegmentet)

och ST (eller ännuhellre RS) är grymma bilar , mycket kul per krona

Ja. Jag bygger min åsikt på en Ford Focus som jag kört och en kompis som båda han och sambon hade Focus samt ett antal i bekantskapskretsen som råkat ut för vad som uppenbarligen måndagsexemplar. Problemet är att ingen haft något som inte verkat som första bilen på måndag morgon av linan.
Faktum är att jag inte stött på någon som kört en Ford Focus tillverkad 2000-2005 som inte fått byta båda drivaxlarna före 10 000 mil. Tyvärr verkade dom hålla strax över dom 6000 mil som Ford lämnade garanti för så dom har samtliga fått stå för kalaset själva. Knappar för att öppna bakluckan har gett upp, växellådor som rasat mm. Och då är det inte frågan om bilar som buskörts.

Som referens kan man ju nämna när Audi hade problem med länkarmsbussningar så bytte dom på goodwill fram till 20 000 mil därför att dom ansåg att dom grejorna ska fan inte rasa.

Och jämför du statistiken för Ford och Honda hos bilprovningen så inser man rätt snabbt att det inte är i närheten att man kan jämföra kvaliteten på dom. Ford är våldsamt mycket sämre vad gäller antal anmärkningar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har egen erfarenhet av Ford sedan mååååånga år. Min första bil (och enda Ford) var en Cortina -64. Kompisar köpte ibland Ford (bara en gång, av misstag) men ångrade sig bittert. Min far hade tre tjänstebilar på raken under Granada/Scorpioeran.

Genomgående i historien så har Fordar sålts i massor till mindre vetande, varefter missbrukare och lodisar förvånande snabbt kommit över dem. Idag behöver man inte ens fundera. Är det inte hemtjänsten så är det en missbrukare.

Ingen slump att Lindengrens "Tjackpundar Custom Kit" i form av självhäftande sladdhärva att fästa under instrumentpanelen var avsedd för Ford Taunus.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Den såg fräsch ut!
Grattis till ett problemfritt och förbaskat roligt bilköp!
Var noga med att kolla oljenivån bara. När man varvar satan så drar de en del olja, och de tycker inte om att gå torrt.
Håller man koll på detta regelbundet (var 100:e mil) och toppar upp vid behov, så är man safe.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Den såg fräsch ut!
Grattis till ett problemfritt och förbaskat roligt bilköp!
Var noga med att kolla oljenivån bara. När man varvar satan så drar de en del olja, och de tycker inte om att gå torrt.
Håller man koll på detta regelbundet (var 100:e mil) och toppar upp vid behov, så är man safe.

Ytterst få tycker väl om när det går torrt?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top