Biltema = kanontema!

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Den där typen av momentnycklar brukar inte sällan vara de exaktaste, dessutom funkar de oftast åt bägge håll. Bara att justera tråden så att den pekar på nollan innan man startar så är de med få undantag ofelbara.

Så bra, då kan jag lugnt fortsätta använda den.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Den där typen av momentnycklar brukar inte sällan vara de exaktaste, dessutom funkar de oftast åt bägge håll. Bara att justera tråden så att den pekar på nollan innan man startar så är de med få undantag ofelbara.

Det var nån i tråden eller annan tråd jag läst som jobba på verkstad med kalibreringsutrustning som blandannat kan användas för att kalibrera momentnycklar.
Han/de hade testat några biltema och de höll måttet bra eller inom toleranserna för avvikelser. :tummenupp
 
Gick med
9 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki, ZR-7 (skrot) Ducati Monster S4 "Carbon edition"
PS, köpte mitt mc batteri där endast för att det enda jag hittade som inte var boltema kostade 1600:-, där typ 300:-. Jag valde det som hade läckt ut minst syra i affären:va men den funkar fortfarande, hittar kanske en syrapöl i batterihållaren när jag ngn avlägsnar det:tummenupp[/QUOTE]

Jag har också ett batteri därifrån.. Hojen startade inte idag.. Fick springa igång den hela dan idag:mad:

Kanske fick det av batterierna som va dåligt:D
 

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Ort
Arlöv
Hoj
Byter ofta :)
jag köpte de nyinkommna crosstövlarna för 900 spänn och är skitnöjd. Dessutom är de jäkligt snygga också

Kikade på crosstövlarna idag och tyckte de var grymmefula, men smaken är som baken d v s delad. Plåtbiten på tåhättan såg ut att kunna lossna när som helst, de satt lite lösa trots att den var ditskruvad. Men sulan var iaf vridstyv..........Du får lägga upp en utvärdering när du har användt dom ett tag!
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Navkapslarna till vinterhjulen var billiga och satt kvar hela förra vintern. Gjorde det dom skulle men är inte dom snyggaste.
 

Dr.Bike

Guest
Den där typen av momentnycklar brukar inte sällan vara de exaktaste, dessutom funkar de oftast åt bägge håll. Bara att justera tråden så att den pekar på nollan innan man startar så är de med få undantag ofelbara.

Hm hm hm....

I dare You on that!

Vad stödjer du det på? Jag hade (utan att ha reflekterat på det) tänkt mig att de är de oexaktaste momentverktygen. (finns det ordet?)
Visst alla moment blir ju exakt lika om man upprepar ett rimligt antal dragningar.
Men är de rätt?
Och hur fort utmattas spänsten i skaftet?
Och vad visar nålen då?

Naaah... jag tror inte att våra svindyra inställbara skaft på jobbet (som kalibreras av Bodycote) är sämre inte.

SEN...att dessa enkla fasta skaft räcker till en majoritet av alla vardagsmomentdragningar för den breda allmännheten, det kan man ju tänka sig.
Det är ju oftast viktigast att det blir mer rätt än fel s.a.s vilket dessa skaft klarar med lätthet.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag menar att kända motorbyggare som tex Graham Bell i sina böcker framhåller enkelheten i konstruktionen samt det faktum att det enda som påverkar kalibreringen är E-modulen i skaftet som främsta egenskaper till exaktheten. Dvs är skalan bara rätt tryckt på tavlan och man bara tillser att visaren står på noll innan man börjar dra. Ja då har man uteslutit en räcka fel som kan uppstå i de mer flashiga utlösningsmomentnycklar vi prylbögar gärna använder. Dessutom brukar dessa billiga momentnycklar av böjtyp näsat alltid ha dubbel skala så att de går att använda aven till vänstergänga. Med utlösningsmomentnycklar måste man då ofta upp ännu mer i pris för att få detta som jag skrev ovan.

Det som Bell framhåller har jag också sett på annat håll, Läs tex här under Beam Type: "This type of wrench is simple, inherently extremely accurate, and inexpensive". http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_wrench

"For the click type, when not in use, the force acting on the spring should be removed by setting the scale to 20% of full scale in order to maintain the spring's strength. Never set a micrometer style torque wrench to zero as the internal mechanism requires a small amount of tension in order to prevent tool failure due to unwarranted tip block rotation. If a micrometer tool has been stored with the setting above 20% the tool should be set to 50% of full scale and exercised at least 5 times before being used. In the case of the beam type, there is no strain on the component that provides the reference force except when it is in use, therefore, accuracy is inherent"

Kort och gott, skulle jag blåsa en topplockspackning på en enslig väg och av en snäll bonde få tillgång till hans/hennes traktorverkstad för att byta packning och på arbetsbänken såg två gamla momentnycklar med oklar historia: En "klicknyckel" samt "böjnyckel", ja då skulle jag välja att använda "böjnyckeln".

Ska man däremot stå och momentdra saker ofta och inte har ngn budgetbegräsning så skulle jag förstås köpa utlösningsmomentnycklar, det är ju bekvämare att använda. Men de nycklarna skulle jag då heller inte låna ut att användas utom mitt synhåll. Och det är också så jag gjort :D
/J
Hm hm hm....

I dare You on that!

Vad stödjer du det på? Jag hade (utan att ha reflekterat på det) tänkt mig att de är de oexaktaste momentverktygen. (finns det ordet?)
Visst alla moment blir ju exakt lika om man upprepar ett rimligt antal dragningar.
Men är de rätt?
Och hur fort utmattas spänsten i skaftet?
Och vad visar nålen då?

Naaah... jag tror inte att våra svindyra inställbara skaft på jobbet (som kalibreras av Bodycote) är sämre inte.

SEN...att dessa enkla fasta skaft räcker till en majoritet av alla vardagsmomentdragningar för den breda allmännheten, det kan man ju tänka sig.
Det är ju oftast viktigast att det blir mer rätt än fel s.a.s vilket dessa skaft klarar med lätthet.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Maas kloka ord + tillbedjan av G.Bell ;)


Så sant som du säger! :) Ingenting är enkelt. Och jag utgick från att "alla" visste att momentnycklar av klicktyp skulle hanteras på just det sättet samt motioneras, kalibreras osv...
Not.
Så du har rätt: Det kan bara bli fel med klicknycklar i det långa loppet.
T.o.m på vårt jobb kan man hitta ett vrålexklusivt Sturtevant/Richmontskaft liggandes nästan fullt uppspänt och gud vet hur länge det legat... :grina
Man mår dåligt när man ser det.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Finns ju dom där smurta digitala historierna, tex Bacho,som e ganska balla. Vibrerar och piper och lever om när inställt moment är uppnått.
Fast man ska vara lite bered på att dom efter ett tag stänger av sig själva om dom inte används vilket en kamrat fick erfara. Han drog och drog men inget pip eller vibration dök upp. Då tittade han på displayen och noterade att den var avstängd. Kunde blivit dyrt.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Och ändå så är användandet av momentnyckeln det riktigt kritiska; långt mycket viktigare än noggrannheten i verktyget!

Ska skruvförbandet dras i ett sammanhang eller med delmoment? Ska gängorna vara smorda eller torra? Är det fräscha planbrickor? Finns rester av gänglåsning eller packningsklister på gängan? Kan skruven vara sträckt tidigare intill gränsen för plastisk deformation? Har det kommit ett servicemeddelande med ändring av momentet (det har jag varit med om på kamaxelöverfallet till en 400 Kawa en gång - jobbigt!)? Är ena delen varm och den andra kall (tändstift eller skruv till motorkåpor t.ex.)?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och ändå så är användandet av momentnyckeln det riktigt kritiska; långt mycket viktigare än noggrannheten i verktyget!

Ska skruvförbandet dras i ett sammanhang eller med delmoment? Ska gängorna vara smorda eller torra? Är det fräscha planbrickor? Finns rester av gänglåsning eller packningsklister på gängan? Kan skruven vara sträckt tidigare intill gränsen för plastisk deformation? Har det kommit ett servicemeddelande med ändring av momentet (det har jag varit med om på kamaxelöverfallet till en 400 Kawa en gång - jobbigt!)? Är ena delen varm och den andra kall (tändstift eller skruv till motorkåpor t.ex.)?

I agree totalee!
Säkerligen P-A (Drbike) oxo.
/J
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Och jag utgick från att "alla" visste att momentnycklar av klicktyp skulle hanteras på just det sättet samt motioneras, kalibreras osv...

nog fler som inte känner till det än de som vet det...

lång tråd det här blev, kan inte trådskaparen lägga in rekommenderade prylar i första inlägget så man inte behöver läsa hela tråden..... eller skapa en ny med poll där man får klicka i det man tycker är bra, finns kanske begränsning för hur många prylar man kan ha i en poll + att det kanske inte går att lägga saker i pollen i efterhand........

Ska skruvförbandet dras i ett sammanhang eller med delmoment? Ska gängorna vara smorda eller torra? Är det fräscha planbrickor? Finns rester av gänglåsning eller packningsklister på gängan? Kan skruven vara sträckt tidigare intill gränsen för plastisk deformation? Har det kommit ett servicemeddelande med ändring av momentet (det har jag varit med om på kamaxelöverfallet till en 400 Kawa en gång - jobbigt!)? Är ena delen varm och den andra kall (tändstift eller skruv till motorkåpor t.ex.)?

det där låter jobbigt, blir det någonsin rätt moment?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så sant som du säger! :) Ingenting är enkelt. Och jag utgick från att "alla" visste att momentnycklar av klicktyp skulle hanteras på just det sättet samt motioneras, kalibreras osv...
Not.
Så du har rätt: Det kan bara bli fel med klicknycklar i det långa loppet.
T.o.m på vårt jobb kan man hitta ett vrålexklusivt Sturtevant/Richmontskaft liggandes nästan fullt uppspänt och gud vet hur länge det legat... :grina
Man mår dåligt när man ser det.

Vi tycks vara överens. Som en parentes kan jag trigga ditt minne från vår gemensamma tekniska skolning i Marinen. Minns du de gamla högbåtsmännen/eldarna från flottans och KA:s ångfartyg som gick som lärare på skolorna åt oss teknikerelever.
Gosh vad de pratade för våra döva öron om hur man måste överse säkerhetsventilerna med sina fjädrar och säten på ångpannorna förr. Nu först börjar man förstå vad de pratade om i sina sövande oreringar om hur viktiga villkoren är för att fjädersäten ska släppa i rätt sekund :D
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nog fler som inte känner till det än de som vet det...

lång tråd det här blev, kan inte trådskaparen lägga in rekommenderade prylar i första inlägget så man inte behöver läsa hela tråden..... eller skapa en ny med poll där man får klicka i det man tycker är bra, finns kanske begränsning för hur många prylar man kan ha i en poll + att det kanske inte går att lägga saker i pollen i efterhand........



det där låter jobbigt, blir det någonsin rätt moment?

de blir ju inte liite o lägga in :näsblod


sen får vi nog starta en momentnyckel tråd :D
 

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Hemma
Hoj
Supermotarrrrd
Vad jag tycker är bäst med Biltema kanske är någon lokal grej. Men jag tycker alltid att där ser städat och ordnat ut. Saker ligger där dom ska och inte lite överallt a´la Rusta. Personalen har koll på var saker finns och kan i många fall ge små tips och liknande. Att lämna tillbaka eller reklamera saker borde vara lika lätt överallt! Aldrig något gnäll eller några konstiga frågor. Det tycker jag är jättebra! ;D
 

Dr.Bike

Guest
nog fler som inte känner till det än de som vet det...

Sjalvfallet :) jag var bara lite sarkastisk. Aven om det kanske inte framgick.
Det ar bara vi nordar som tanker pa sana saker...




det där låter jobbigt, blir det någonsin rätt moment?

Helt korrekt! Ska man ta med alla influenser som G-L ger en del exempel pa sa blir det ju aldrig HELT ratt.... men man har ju ofta ett INTERVALL inom vilket momentet ar OK.

Det ar ju eg. fel att tala om moment, for det vi EGENTLIGEN ar ute efter ar skruvens KLAMKRAFT.
Och for att en given skruv ska uppna en given klamkraft sa KAN det da ske med massor av olika stora moment - just for det G-L sa: torra|smorda gangor osv osv.
Det skiljer alltsa en hel del pa klamkraft vid ett givet moment beroende pa alla dessa forutsattningar.
Men! Det har vi behandlat i andra tradar i darfor avsett mekforum.

Sorry tradskaparen. Jag haller for ovrigt med: Skapa en lisata pa produkter folk rekat.
Om du orkar :tummenupp

Vi tycks vara överens. Som en parentes kan jag trigga ditt minne från vår gemensamma tekniska skolning i Marinen. Minns du de gamla högbåtsmännen/eldarna från flottans och KA:s ångfartyg som gick som lärare på skolorna åt oss teknikerelever.
Gosh vad de pratade för våra döva öron om hur man måste överse säkerhetsventilerna med sina fjädrar och säten på ångpannorna förr. Nu först börjar man förstå vad de pratade om i sina sövande oreringar om hur viktiga villkoren är för att fjädersäten ska släppa i rätt sekund :D

Sant broder! Sant!
Tank om man orkat lara sig allt dessa klippor snackade om! Da hade man varit duktig idag! :D
Istallet satt man och tankte pa hur manga pilsner man skulle dricka den kvallen....

sen får vi nog starta en momentnyckel tråd :D

Finns som sagt en redan...
Problemet (som med all nyttig info har pa SH) ar att dels sokfunktionen inte direkt ar ett landmarke for god funktion, dels att varje amnesomrade i ffa mekforumet skulle haft et kapitel i en FAQ-del.
Dar moderatorn lagger in saker efter forslag, men aven drar bort om det blir diskussioner om sanningshalt eller ordalydelser.
Dvs tillsammans skulle vi kunna skapa en fantastisk kunskapsbank.
Think about it!
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top