Bilstereo, tillverkas det sånt fortfarande?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är på jakt efter en bilstereo till "nya" bussen som inte har någon integrerad stereo och i dagsläget sitter det nån sunkig cd-spelare.

Kraven är nåt i stil med:
Max 2000-2500:-
Bluetooth
Aux-ingång
Usb

Kan inte komma på något mer, jag lyssnar dessutom nästan enbart på radio de få gånger jag inte har hörlurarna från telefonen inkopplade och kör ljudbok vilket är alltid i stort sett.

Men vart handlar man numera? Bilstereobutiker känns ungefär lika heta som skivbutiker numera, eller?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Njae, lite för billiga modeller. Jag har några ligger i källaren, rena värstingar när de kom men det är säkert snart 7-8 år sedan så de saknar alla usb-ingång och bluetooth.
Helst skulle jag vilja ha en dubbeldin med dvd-spelare och navigation men då drar det ju iväg. Vet att jag har sett enkel-din med 7" flipskärm men jag vet inte vad jag ska söka på då jag inte har en aning om vad det var för märke.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Njae, lite för billiga modeller. Jag har några ligger i källaren, rena värstingar när de kom men det är säkert snart 7-8 år sedan så de saknar alla usb-ingång och bluetooth.
Helst skulle jag vilja ha en dubbeldin med dvd-spelare och navigation men då drar det ju iväg. Vet att jag har sett enkel-din med 7" flipskärm men jag vet inte vad jag ska söka på då jag inte har en aning om vad det var för märke.

Hmm säg vad du är ute efter istället, skärm nämmde du inte i TS, en 500kr Pioneer låter bättre än en 4000kr Clarion med några år på nacken, mycket har hänt.
(Svårt att tro men bytt bort 3 Clarions och kraftig skillnad på ljud)

Här har du deras skärmmodeller:
http://www.conrad.se/Bilstereo-med-DVD,-bildsk%26auml;rm.htm?websale7=conrad-swe&ci=SHOP_AREA_17279_0304076
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hmm säg vad du är ute efter istället, skärm nämmde du inte i TS, en 500kr Pioneer låter bättre än en 4000kr Clarion med några år på nacken, mycket har hänt.
(Svårt att tro men bytt bort 3 Clarions och kraftig skillnad på ljud)

Här har du deras skärmmodeller:
http://www.conrad.se/Bilstereo-med-DVD,-bildsk%26auml;rm.htm?websale7=conrad-swe&ci=SHOP_AREA_17279_0304076

Säkerligen, men jag har en jäkligt vass Pioneer liggandes i källaren men den har inte bluetooth vilket kan vara jäkligt skönt. Dock går det ju alltid att köpa en extern bluetooth men den jäveln måste ju laddas också.

Korvgubbes tips ser vettig ut och den är såpass billig så att man kan testa utan att gråta om det är skräp. Hade jag inte varit så äckligt proppmätt efter vår 3-rätters så hade jag gått och hämtat mitt visakort nu och beställt. Jag hatar att beställa nytt kort, det tar alltid en månad eller två att lära sig siffrorna utantill :mad:
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Du är i samma läge som jag. Själv hittade jag den här som jag tycker verkar fantastiskt prisvärd för 689 kr.

”Har inbyggd Bluetooth från Parrot för trådlösa samtal eller musik streamning. Två par lågnivåutgångar (Front+Rear/Sub) som möjliggör inkoppling av externt slutsteg. Hög- samt lågpassfilter. 5-bands grafisk equalizer. Tuner AM, FM. Löstagbar front. Röd knappbelysning. Koppla in favoritmusiken via USB- eller Aux-ingången och börja njut.”

Vad mer kan man behöva?

:)

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilstereo/cd-radio/pioneer-mvh-350bt.html
 

Bifogat

  • 135MVH350BT_1.jpg
    135MVH350BT_1.jpg
    87.7 KB · Visningar: 132
Last edited:

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Du är i samma läge som jag. Själv hittade jag den här som jag tycker verkar fantastiskt prisvärd för 689 kr.

”Har inbyggd Bluetooth från Parrot för trådlösa samtal eller musik streamning. Två par lågnivåutgångar (Front+Rear/Sub) som möjliggör inkoppling av externt slutsteg. Hög- samt lågpassfilter. 5-bands grafisk equalizer. Tuner AM, FM. Löstagbar front. Röd knappbelysning. Koppla in favoritmusiken via USB- eller Aux-ingången och börja njut.”

Vad mer kan man behöva?

:)

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilstereo/cd-radio/pioneer-mvh-350bt.html

Denna har jag köpt, jag blev nöjd och kan rekomendera den. Hade en Alpine innan med grymt bra ljud men den kunde bara läsa gamla cd-skivor alltså inte mp3. Köpte denna för att få mp3 och blev positivt överraskad. :)
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Köp den dyraste som finns i Biltemas sortiment och känn dig nöjd.

Ingen mening att slänga ut en förmögenhet på en enhet som bara ska driva originalskrikare.

Alternativt gå in på mekonomen och köp dig en kenwood för 2 tusen. Då kan du dessutom köpa adaptern till ingående härvan och en ram.
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Denna har jag köpt, jag blev nöjd och kan rekomendera den. Hade en Alpine innan med grymt bra ljud men den kunde bara läsa gamla cd-skivor alltså inte mp3. Köpte denna för att få mp3 och blev positivt överraskad. :)
Hur bra var ljudet i stereon jämfört mot din Alpine? Att du var positivt överraskad säger ju inte så mycket. För så lite pengar har i alla fall jag väldigt låga förväntningar. Men funderar på att köpa en jag med just för aux in. Men ljudet måste ju va hyfsat. Var det stor skillnad ljudmässigt mot din grymma Alpine?
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jag har en sån där billig blåtandare från Denver.. tror jag köpte den på cdonn.com .

Mitt råd är köp något annat...
Köp något där du får med extern mic som man kan dra upp till solskyddet eller liknande.
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Hur bra var ljudet i stereon jämfört mot din Alpine? Att du var positivt överraskad säger ju inte så mycket. För så lite pengar har i alla fall jag väldigt låga förväntningar. Men funderar på att köpa en jag med just för aux in. Men ljudet måste ju va hyfsat. Var det stor skillnad ljudmässigt mot din grymma Alpine?

Svårt att säga då jag inte kan göra en rättvis jämförelse (samma låt på samma media). Men det är ingen jättestor skillnad, men som du säger för de pengarna hade jag inga större förväntningar och det kan ju bidra till mitt intryck också. Sen beror det även på vad man har för övrig utrustning inkopplad, här orginal vilket kan göra det svårare att märka skillnad. Alpinen har något klarare ljud och lite mer lättinställd, kan bero på färre inställningsmöjligheter...

Pioneeren har extern mic till handsfree via båtanden.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns en del ja.

Personligen så kör jag en Kenwood i min bil. Dom har några modeller som har alla dom saker du frågar efter.
Min har några år på nacken nu men den har blåtand för handsfree (Med en extern medföljande mick som du kan placera var du vill. Jag har satt min på rattkonsolen) och för att strömma ljud från Mobilen via A2DP profilen, Ett USB uttag där du kan ansluta ett minne med MP3 eller WMA låtar alternativt kan du plugga in en iPhone och köra musik (eller ljudböcker) till stereon den vägen och en CD spelare som tar både vanliga CD skivor eller MP3 på CD. Dvs audioböcker som säljs med en skiva som är "Digital Copy" går att trycka in och spela rakt av.

Det som tillkommit i nyare modeller är att dom även klarar AAC musik från USB minne eller CD.

Exempelvis BT42U, BT52U och BT92SD ska klara allt du vill ha. BT 92 har även minneskortplats.
Dom kostar 1100, 1500 resp 2000 om du letar lite.

Ljudmässigt funkar dom helt OK anser jag och dom har rätt goda inställningsmöjligheter med parametrisk equaliser och ställbara delningsfilter om du vill finputsa ljudet.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Någon som har koll ifall någon återförsäljare sitter på Becker bilstereo? De upphörde med sina Grand Prix och Traffic Pro modeller här om året.
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Svårt att säga då jag inte kan göra en rättvis jämförelse (samma låt på samma media). Men det är ingen jättestor skillnad, men som du säger för de pengarna hade jag inga större förväntningar och det kan ju bidra till mitt intryck också. Sen beror det även på vad man har för övrig utrustning inkopplad, här orginal vilket kan göra det svårare att märka skillnad. Alpinen har något klarare ljud och lite mer lättinställd, kan bero på färre inställningsmöjligheter...

Pioneeren har extern mic till handsfree via båtanden.

Ok, tack för infon. Då ska jag nog köpa mig en sån. Själv kör jag med en gammal Pioneer (6-7år). Har bra inställingsmöjligheter för ljudet men ingen aux-in och så tycker jag radiomottagaren är sämre än den gamla billiga jvc:n som satt i när jag köpte bilen. Högtalare är original förutom baslåda.

Edit: en Pioneer MVH-350BT beställd.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Så där, nu har jag köpt en sån där Hillman 1680 på inrådan av Korvgubben och jag är jäkligt imponerad efter att bara ha kopplat in den och testat den med bluetooth och dvd. Bra ljud, snabb och jäkligt snygg.

Jag beställde även en backkamera till den och jag tänkte koppla in den imorgon.
Någon som har gjort det tidigare?
Enligt beskrivningen så ska plus och minus på kameran kopplas via backljuset samt jordning, sedan signalkabel in i stereon. MEN sen finns det en kabel ut från stereon där det står reverse, denna antar jag ska kopplas till backen så att den känner av när den ska slå igång skärmen för just backkameran :va

Och var hittar jag enklast kabel för detta, bör det gå att ta via säkringen eller har den matning hela tiden och sedan jordar det bara när man lägger i backen?
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top