Bilsport & MC börjar basera försäkringspremien på om man följer hastighetsgränsen

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

inkognito

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
06, Kawasaki ER6
Om det fortfarande är aktuellt att få veta om Svedea kommer införa detta så finns informationen på deras hemsida:

"Kommer ni att införa övervakning av körbeteende och ge rabatt om man kör lugnt?
Vi följer utvecklingen noggrant men har just nu inga planer på ett sådant system."
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag kör lastbil så jag har ju igång appen när jag jobbar!
100mil går på 2 dagar :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ni som installerat appen (Jag tänker definitivt inte ge dem några positiva siffror genom att ladda ner den, än mindre köra med den), har ni kollat om appen har en service igång i bakgrunden när man inte startat den?
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Intressant frågeställning som Ulvhamne väcker...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ni som installerat appen (Jag tänker definitivt inte ge dem några positiva siffror genom att ladda ner den, än mindre köra med den), har ni kollat om appen har en service igång i bakgrunden när man inte startat den?
Jag installerade appen på prov och det är som vanligt - Du väljer vid uppstart om Du vill kunna köra mappen i bakgrunden eller ej. Jag tror inte Apple skulle tillåta annat. Tolkar jag det rätt måste Du uttryckligen starta resp stoppa mätningen för att data ska registreras.

Innan jag avinstallerade möget kunde jag notera att mätdata var hyfsat rätt i jmf med min bil-GPS och att den bedömning som gjordes föreföll relativt generös med smärre överträdelser, det var i alla fall inga dödskallevarningar om man körde vettigt. Jag tror att de köpt in sig på kartmaterial med angiven hastighet, en större hastighetsöverträdelse på 70-väg men utan att överskrida 110 blev så att säga inte populär...

Som NiklasiNorr skriver förefaller detta rent strategiskt handla om att vänja oss konsumenter att dela med oss av personlig data för några hundralappar per år i vinning. Jag är rädd för att detta kommer att lyckas över förväntan bland kreti och pleti, det är en snygg app och förföriskt smickrande att få en grön visare, en klapp på axeln för att man varit lydig och en gratulation för den eminenta körning man presterat...:gnissla:(

Nej, detta vill vi inte ha. Det är bättre att hitta ett bolag som mer premierar traditionella mätetal som skadefria år och faktiskt litar på mig som konsument. Min försäkring är tyvärr tecknad till nästa vår men Svedea kommer att ligga bra till...
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag installerade appen på prov och det är som vanligt - Du väljer vid uppstart om Du vill kunna köra mappen i bakgrunden eller ej. Jag tror inte Apple skulle tillåta annat. Tolkar jag det rätt måste Du uttryckligen starta resp stoppa mätningen för att data ska registreras.

Innan jag avinstallerade möget kunde jag notera att mätdata var hyfsat rätt i jmf med min bil-GPS och att den bedömning som gjordes föreföll relativt generös med smärre överträdelser, det var i alla fall inga dödskallevarningar om man körde vettigt. Jag tror att de köpt in sig på kartmaterial med angiven hastighet, en större hastighetsöverträdelse på 70-väg men utan att överskrida 110 blev så att säga inte populär...

Som NiklasiNorr skriver förefaller detta rent strategiskt handla om att vänja oss konsumenter att dela med oss av personlig data för några hundralappar per år i vinning. Jag är rädd för att detta kommer att lyckas över förväntan bland kreti och pleti, det är en snygg app och förföriskt smickrande att få en grön visare, en klapp på axeln för att man varit lydig och en gratulation för den eminenta körning man presterat...:gnissla:(

Nej, detta vill jag inte ha. Det är bättre att hitta ett bolag som mer premierar traditionella mätetal som skadefria år och faktiskt litar på mig som konsument. Min försäkring är tyvärr tecknad till nästa vår men Svedea kommer att ligga bra till...

På android har man inget större val, om appen vill köra en service i bakgrunden kan den göra det. Och man har ganska lite kontroll över vad servicen gör. Å andra sidan kan man på senaste android vägra appen tillgång till vissa funktioner.

Jag har personligen obefintligt med tillit till att ett program vars enda syfte är övervakning inte ska pyssla med övervakning även när man inte ber om att få betyg på övervakandet.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
roffe_s skrev:
Som NiklasiNorr skriver förefaller detta rent strategiskt handla om att vänja oss konsumenter att dela med oss av personlig data för några hundralappar per år i vinning. Jag är rädd för att detta kommer att lyckas över förväntan bland kreti och pleti, det är en snygg app och förföriskt smickrande att få en grön visare, en klapp på axeln för att man varit lydig och en gratulation för den eminenta körning man presterat...:gnissla:(

Det är skrämmande att se hur billigt vi är redo att sälja bort integritet och frihet att själv bestämma över situationer. Många man talar med väntar på och välkomnar de självkörande bilarna, andra säger att dom tycker att det är bra med de sträckor där ljusskyltar ändrar hastighetsbegränsningen vid regn eller andra omständigheter. Känns tydligen tryggt att någon annan i en bunker 15 mil därifrån bedömer förutsättningarna åt oss...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är skrämmande att se hur billigt vi är redo att sälja bort integritet och frihet att själv bestämma över situationer. Många man talar med väntar på och välkomnar de självkörande bilarna, andra säger att dom tycker att det är bra med de sträckor där ljusskyltar ändrar hastighetsbegränsningen vid regn eller andra omständigheter. Känns tydligen tryggt att någon annan i en bunker 15 mil därifrån bedömer förutsättningarna åt oss...

Men med Noll Vision kan du väl inte begära att trafikanterna själva ska kunna se både att det regnar och sedan ta beslutet att sänka hastigheten till en trafiksäker nivå? :dummer

Då kommer vi ju in på "eget omdöme" igen. Noll Vision har lärt oss att "hålla" hastigheten, inte anpassa den...:(
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bilsport & MC börjar basera försäkringspremien på om man följer hastighetsgränsen

På android har man inget större val, om appen vill köra en service i bakgrunden kan den göra det. Och man har ganska lite kontroll över vad servicen gör. Å andra sidan kan man på senaste android vägra appen tillgång till vissa funktioner.

Jag har personligen obefintligt med tillit till att ett program vars enda syfte är övervakning inte ska pyssla med övervakning även när man inte ber om att få betyg på övervakandet.
Ptjaa, desto större anledning att hålla appar av detta slag borta från operativsystemet då.

Ärligt talat - jag är inte särskilt förvånad över att appen dyker upp, däremot kanske att Bilsport & MC är först. Så här är det - Läs bara Försäkringsbolagens åtagande i MC & Mopedstrategi 2.0 när det gäller insats mot hastighetsöverträdelser så står där svart på vitt vilket lass de ska dra.

Notera dessutom Tragikverkets projektledare Jörgen Persson som nu med en dåres envishet framhåller hastighetsöverträdelser som den egentliga bakomliggande orsaken till samtliga dödsolyckor! I korsningar - visst är det i minst 7 fall av tio bilisten som agerat fel men flertalet motorcyklister har trots allt bedömts köra för fort. Och nu senast med räckesolyckor, de senaste fem åren har femtio motorcyklister skurits upp i vajerräcken men å andra sidan bedömdes 4 av fem ha kört för fort. Notera gärna ordet "bedömdes" i bägge meningarna...

Dagens tiotusenkronersfråga - vilken grundorsak kommer TrV att hänvisa till när det väl står klart att nollvisionen misslyckas?

Det som retar mig är den urbota nonchalans mot den personliga integriteten som uppvisas, dessutom samma sektistiska tro till övervakningen som föranleder myndighetens tilltro till plåtpoliser. Det är lika dumt att tro att mitt beteende när jag passerar ett kameraskåp motsvarar mitt normala körbeteende som att mina mätdata i appen skulle motsvara hur jag agerar på hojen. Förmodligen kör mer än hälften av Svedeas kunder knappt 100 mil per säsong, hur troligt är det att de håller appen igång under dessa turer? Vilken idiot som helst må ju inse att mobiltelefonen kommer att ligga på bilens instrumentbräda med laddning ansluten medan kunderna skrapar ihop de stackars hundra milen...

Nej, detta handlar om något annat. Tillvänjning. Och det är aldrig något gott...
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Det som retar mig är den urbota nonchalans mot den personliga integriteten som uppvisas, dessutom samma sektistiska tro till övervakningen som föranleder myndighetens tilltro till plåtpoliser. Det är lika dumt att tro att mitt beteende när jag passerar ett kameraskåp motsvarar mitt normala körbeteende som att mina mätdata i appen skulle motsvara hur jag agerar på hojen. Nittio procent av Svedeas kunder kör knappt 100 mil per säsong, hur troligt är det att de håller appen igång under dessa turer? Vilken idiot som helst må ju inse att mobiltelefonen kommer att ligga på bilens instrumentbräda med laddning ansluten medan kunderna skrapat ihop de stackars hundra milen...

Nej, detta handlar om något annat. Tillvänjning. Och det är aldrig något gott...

I mina mörkaste stunder tänker jag att den personliga friheten och integriteten snart är ett minne blott, när människor är så oerhört lättsålda på idén att mer övervakning och mindre kontroll är något bra för dem eller inte alls reflekterar över baksidorna - allt paketerat i glättiga förpackningar av "ny teknik", "framtiden" och diverse fördelar i form av lägre kostnader, smarta funktioner osv. Som kritiker av detta placeras man lätt in ett fack som "teknikfientlig bakåtsträvare", men när skall människor förstå att det inte handlar om motstånd mot tekniken utan mot tillämpningen av den? Tekniken har inget eget syfte eller mål, det är ingen egen kraft som utvecklas av sig själv (i alla fall inte innan utvecklingen inom AI kommit lite längre). Tekniken är alltid neutral, men de tillämpningar av tekniken som växer fram har alla ett syfte och mål, ibland uttalat, ibland inte. Det finns alltid någon, ett företag, myndighet eller organisation som vill åstadkomma något med den tillämpning av tekniken de försöker sälja in.

Så vad gör vi då, vi som tror på idén att människan bör få behålla kontrollen både över sin data och framförandet av sitt fordon, som är intresserade av och aktivt arbetar med att utveckla sina egna färdigheter och tror på ökad ansvarskänsla, istället för att gå i en riktning med såväl mindre kontroll som ansvar? Jag börjar tro att vi är en utdöende art som blir allt mindre i förhållande till de som aningslöst omfamnar allt nytt eller bara inte bryr sig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jamen vafan!

Kontrollsamhället har ALDRIG varit en lösning på något problem. Det är bara ett symptom.

Bolagen är vinstdrivande. Det måste alla ha förståelse för.

Därför: Tjära och fjädrar åt de som fuskar med försäkringen, skriver hojen på morsan etc.
Heder däremot åt de som kör som folk och är allmänt aktsamma.


Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jamen vafan!

Kontrollsamhället har ALDRIG varit en lösning på något problem. Det är bara ett symptom.

Bolagen är vinstdrivande. Det måste alla ha förståelse för.

Därför: Tjära och fjädrar åt de som fuskar med försäkringen, skriver hojen på morsan etc.
Heder däremot åt de som kör som folk och är allmänt aktsamma.


Skickat från min D6603 via Tapatalk

Men Folksam vet att varken jag eller någon annan i hushållet orsakat någon försäkringsskada på väldans många år ändå höjer de premierna på motorcyklarna och blir av med en nöjd helkund!

Folksam är kundägt och det betyder väl då att majoriteten av kunderna vill ha det så?

När folk fattar att det inte bara är "de andra" som drabbas är det försent... :(
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vill man inte ha kunder så vill man inte, de lär upptäcka den saken. De tänker kanske att just MC-försäkringar är lätta att släppa, men risken de spelar med är att de missnöjda byter bolag för alla sina försäkringar.

Jag tror faktiskt att det på hojsidan alltmer kommer att handla om nischade försäkringar där avtalen tecknas på individuell basis betydligt mer än idag.

Vi har ju en hel del märkesförsäkringar i tex Svedea eller Bilsport&Mc som faktiskt ger rätt ägare ganska bra villkor.

Alternativet kan ju vara att köpa en kul hoj som inte har 200hk för att köra gata/touring med - det finns många roliga hojar - och sedan en rejshoj med all the bells and whistles för att köra skiten ur med på bana...

Alla har sitt sätt att hantera saken, men bolagen sponsrar inte gatracing, så enkelt är det nog tyvärr...

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vill man inte ha kunder så vill man inte, de lär upptäcka den saken. De tänker kanske att just MC-försäkringar är lätta att släppa, men risken de spelar med är att de missnöjda byter bolag för alla sina försäkringar.

Jag tror faktiskt att det på hojsidan alltmer kommer att handla om nischade försäkringar där avtalen tecknas på individuell basis betydligt mer än idag.

Vi har ju en hel del märkesförsäkringar i tex Svedea eller Bilsport&Mc som faktiskt ger rätt ägare ganska bra villkor.

Alternativet kan ju vara att köpa en kul hoj som inte har 200hk för att köra gata/touring med - det finns många roliga hojar - och sedan en rejshoj med all the bells and whistles för att köra skiten ur med på bana...

Alla har sitt sätt att hantera saken, men bolagen sponsrar inte gatracing, så enkelt är det nog tyvärr...

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Jag har en kul hoj som inte har 200 hästar sedan 16 år tillbaka men de bolagen du nämner gillar inte den typen. :(
Tyvärr kör jag inte bättre eller trafiksäkrare på en Er6, även om jag vet att det går att köra rejält fort.
http://roadracingnews.co.uk/bjorn-gunnarsson-lands-tc-racing-er6-kawasaki-ride/
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så vad gör vi då, vi som tror på idén att människan bör få behålla kontrollen både över sin data och framförandet av sitt fordon, som är intresserade av och aktivt arbetar med att utveckla sina egna färdigheter och tror på ökad ansvarskänsla, istället för att gå i en riktning med såväl mindre kontroll som ansvar?

En bra början är att följa notrightrider med flera som väljer att lämna detta försäkringsbolag. Och att dessutom tydligt upplysa dem om VARFÖR man inte längre vill ha deras försäkring. Om tillräckligt många agerar under tillräckligt kort tid så kommer smilfinken i den bifogade länken att få bannor från sin ekonomiavdelning.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En bra början är att följa notrightrider med flera som väljer att lämna detta försäkringsbolag. Och att dessutom tydligt upplysa dem om VARFÖR man inte längre vill ha deras försäkring...
Absolut rätt, min käre Watson? Vad vi har, det är ändå till syvende och sist våra surt förvärvade kronor och korvören som vi väljer att satsa på en hyfsad försäkring för såväl oss som vår hoj! Vad vi KAN göra, det är att de facto lägga försäkringsaffären i ett bolag som inser integritetsproblematiken, som väljer att erbjuda mig ett mer traditionellt försäkringsval och som jobbar med försäkringar på ett vis som överensstämmer med mina personliga värderingar. Så tänker i alla fall jag :)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag tänker så här... Ponera att det här konceptet går hem hos många kunder som lydigt installerar appen och kör som farmor och farfar. Det lär bli ett ganska stort avtryck i skadekostnadsstatistiken för handen på hjärtat, det är nog ganska svårt att köra i diket på Slingerbulten om man kör max 70 km/h. Alla skador lär inte försvinna men låt säga att skadekostnaderna sjunker med 25% under ett helt år. En bidragande faktor kan vara att "riskförare", de som inte köper övervakningsidén, då bytt bolag vilket i sig sänker bolagets kostnader med mer än vad intäkterna genererats.

Summa summarum, försöket faller väl ut och permanentas. Kanske utökas med större rabatter och en trimmad app. De som inte väljer att övervakas straffas med kraftigt höjda premier. Hur länge tror ni det dröjer innan fler bolag hänger på trenden?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Absolut rätt, min käre Watson�� Vad vi har, det är ändå till syvende och sist våra surt förvärvade kronor och korvören som vi väljer att satsa på en hyfsad försäkring för såväl oss som vår hoj! Vad vi KAN göra, det är att de facto lägga försäkringsaffären i ett bolag som inser integritetsproblematiken, som väljer att erbjuda mig ett mer traditionellt försäkringsval och som jobbar med försäkringar på ett vis som överensstämmer med mina personliga värderingar. Så tänker i alla fall jag :)

En mycket bra ide!

Men!

Nu är det ju så att om man som i vårt fall kör österrikiska offroadhojar med en orange logga så har vi liksom inget val. Det är bara Bilsport som har rimliga försäkringar på KTM. Svedea vill inte försäkra dem och TH, Folksam och de vanliga klientelet har väldigt mycket högre priser.

Ska jag då bita ihop och ta den mycket högre premien på ett annat bolag, för att vara kompis med er övriga och eventuellt förbättra framtiden för oss som kollektiv eller ska jag räkna med att vi kommer att stå med rumpan bar hur vi än gör och det enda resultatet från min "strejkaktion" är att jag fått pröjsa en väldans massa mer stålar till ingen nytta?

Tyvärr så tror jag att Pricken har rätt, den stora massa skiter i det här med övervakning och integritet och tycker att "ja det är ju bra, då får vi bort sluskarna från vägen" eller någon annan lika idiotisk koppling.

Det är ju bara att ta SMC som exempel, 280 000 hojar i trafik, 65 000 medlemmar i SMC.
Det innebär att 215 000 hojåkare åker snålskjuts på det enorma politiska arbete som SMC gör, dvs 215 000 hojåkare har inget egentligt engagemang överhuvudtaget?

Nu är jag fullt medveten om att det finns folk som INTE är med i SMC av olika skäl och som tar aktiv ställning till att inte vara med, det har jag full respekt för, jag tror dock inte att de är så många.
Jag talar om de som inte har något skäl alls utan bara skiter i det hela. Det är precis samma människor som kommer att bresa på rumpan och ladda ner appen och gå med på precis alla dumheter som försäkringsbolag och myndigheter hittar på.

Ta bara den senaste iden med "Bygdeväg"?!!?!??!? En riktigt bra ide av Trafiktransportstyrelsensverket eller va de nu heter den här veckan...

Hur många av oss 280 000 bryr sig det minsta om det?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Nu är det ju så att om man som i vårt fall kör österrikiska offroadhojar med en orange logga så har vi liksom inget val. Det är bara Bilsport som har rimliga försäkringar på KTM. Svedea vill inte försäkra dem och TH, Folksam och de vanliga klientelet har väldigt mycket högre priser.

Ska jag då bita ihop och ta den mycket högre premien på ett annat bolag, för att vara kompis med er övriga och eventuellt förbättra framtiden för oss som kollektiv eller ska jag räkna med att vi kommer att stå med rumpan bar hur vi än gör och det enda resultatet från min "strejkaktion" är att jag fått pröjsa en väldans massa mer stålar till ingen nytta?...
Tough luck, tough choice :) Någon klok människa sa ju att "-en princip är inte en princip förrän den kostar" och Du måste ju själv avgöra vilket värde Du sätter på Dina principer. Ska vi dela våra data till en databas? Ska vi inte dela våra data och vara kvar? Eller får det helt enkelt vara nokk och kosta en slant bara för att statuera exempel? Det valet må ju var och en göra :krama

...280 000 hojar i trafik, 65 000 medlemmar i SMC.
Det innebär att 215 000 hojåkare åker snålskjuts på det enorma politiska arbete som SMC gör, dvs 215 000 hojåkare har inget egentligt engagemang överhuvudtaget?...
Ptjaa, nu är vi några som äger ett par hojar också :crash Men sista siffran jag hörde låg väl på 185 000-ich individuella ägare så potentialen för medlemsrekrytering är ändå hög :)

...Ta bara den senaste iden med "Bygdeväg"?!!?!??!? En riktigt bra ide av Trafiktransportstyrelsensverket eller va de nu heter den här veckan...
Idiotin är inte ny - åk Roknäsvägen genom Roknäs så kan Du studera eländet i sin fulla prakt, har varit bygdeväg i säkert uppåt fem år vid detta laget. Jag vill minnas att hastighetsbegränsningen är 50 km/h, det låter väl som en våt dröm för strategerna på TrV :huvet

image.jpg
image.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top