Billig kamera – vad vill jag ha?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
På undersidan har den där kulleden fäste för 3/8" stativskruv, och en adapter så den går att använda med 1/4" stativskruv också. 1/4" och 3/8" brukar funka med 1/4-20 UNC och 3/8-16 UNC.

Möjligheterna för att fästa en kamera på något är nästan oändliga (Gorillapod, Manfrotto Magic Arm, sugkoppar, klämfästen, skruvfästen etc). Det svåra är bara att lyckas vaska fram den lösning som fungerar bäst för en själv, och att inte kostnaden skenar iväg allt för mycket.

Angående fjärrutlösaren så beror det lite på vilka anslutningar din kamera har om den fungerar eller inte.
Skönt med hjälp att sortera ut vad jag behöver i fotodjungeln! :tummenupp

Okej, det är alltså inga problem med vare sig fästen eller leder att sätta kameran i, inte heller några exotiska gängvarianter att fästa fästet i. Det är egentligen bara att komma på vad man behöver, m.a.o.
Det kanske t.o.m. duger med den gamla kameran efter justeringen. Skönt isf, då slipper jag sätta mig in i vilken jag ska ha och få migrän över det! :)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Var tvungen att googla "monopod", hade aldrig hört ordet ens. Bra förslag! Men om man tar själva leden, så är det bara att fästa det på armstödet på rullen. Kanske finns leder att köpa? Sen dit med en fjärrutlösare så är det klart, kul!

Skulle en sån här funka?
View attachment 420007


Skulle en sån här funka del II?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ball19

Ser inte vad det är för gänga i botten på leden, men den borde väl gå att skruva dit med en genomgående i armstödet?


Just det:
Kollade, och det gick att ändra vitbalansen. Gick att välja mellan dagsljus, glödlampa, lysrör och nåt mer. Den stod på dagsljus men jag ändrade till lysrör, får se om det blir nån skillnad.

Ja den kulleden du länkade borde funka till de flesta kameror som har stativgänga på undersidan. Bara klura ut hur du ska få fast själva kulleden.

Fjärrutlösare är som sagts olika beroende på kameran. Vissa nya funkar med bluetooth, andra använder sig av IR kontroller. Trådbundet är det också olika, min Sony Nex3N har vanlig micro USB men de flesta större kameror har nog en 10-polig kontakt. Själv köpte jag en billig trådbunden fjärrutlösare/timer på ebay. Funkar kanon både att använda bara som smidigare avtryckare men går även att ställa in så den tar bilder i serie eller i ett visst tidsintervall. Perfekt om man vill göra timelapse filmer.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja den kulleden du länkade borde funka till de flesta kameror som har stativgänga på undersidan. Bara klura ut hur du ska få fast själva kulleden.

Fjärrutlösare är som sagts olika beroende på kameran. Vissa nya funkar med bluetooth, andra använder sig av IR kontroller. Trådbundet är det också olika, min Sony Nex3N har vanlig micro USB men de flesta större kameror har nog en 10-polig kontakt. Själv köpte jag en billig trådbunden fjärrutlösare/timer på ebay. Funkar kanon både att använda bara som smidigare avtryckare men går även att ställa in så den tar bilder i serie eller i ett visst tidsintervall. Perfekt om man vill göra timelapse filmer.

Tack för bra tips!

Häromdan var jag och snackade lite med en kille i en kamerabutik ang:
1. Behöver jag byta kamera?
2. Vad finns det för olika fästen?
3. Fjärrutlösare?

1: Nej, precis som ni redan förklarat för mig i tråden tyckte han inte det fanns någon vits, inte så länge det handlar om de "vanliga" motiven. Det är när man labbar med ljus/mörker, skärpedjup, vidvinkel, zoom osv, som han tyckte jag kunde byta. Han bekräftade också att pixlarna saknar betydelse i mitt fall.

2: Något jag helt lyckats missa var att om jag fäster kameran nere på armstödet, hur ska jag då kunna se vad jag siktar på? Ridå.
Han tog då fram ung en sån här:
321906.jpg
Bara att hissa upp kameran till önskad nivå, frågan är bara hur jag får fast den på rullen, hmm... får lura ett tag på det.

3: Nej, han hade inte hört talas om någon (billig) kompaktkamera med möjlighet till fjärrutlösare. De brukar ju varken ha bluetooth eller nån ingång för sladd. Men om jag fixar ett fäste (kanske bocka ett plattjärn att sätta fästet i?) som är precis så högt att jag ser displayen, kan jag nog trycka på knappen själv.


Kan nog bli nåt till slut! :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns många kompakter med Wifi nuförtiden, och man bruakr kunna använda sin telefon som fjärrkontroll, fast det kanske inte skulle hjälpa dig (?)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tack för bra tips!

Häromdan var jag och snackade lite med en kille i en kamerabutik ang:
1. Behöver jag byta kamera?
2. Vad finns det för olika fästen?
3. Fjärrutlösare?

1: Nej, precis som ni redan förklarat för mig i tråden tyckte han inte det fanns någon vits, inte så länge det handlar om de "vanliga" motiven. Det är när man labbar med ljus/mörker, skärpedjup, vidvinkel, zoom osv, som han tyckte jag kunde byta. Han bekräftade också att pixlarna saknar betydelse i mitt fall.

2: Något jag helt lyckats missa var att om jag fäster kameran nere på armstödet, hur ska jag då kunna se vad jag siktar på? Ridå.
Han tog då fram ung en sån här:
View attachment 420179
Bara att hissa upp kameran till önskad nivå, frågan är bara hur jag får fast den på rullen, hmm... får lura ett tag på det.

3: Nej, han hade inte hört talas om någon (billig) kompaktkamera med möjlighet till fjärrutlösare. De brukar ju varken ha bluetooth eller nån ingång för sladd. Men om jag fixar ett fäste (kanske bocka ett plattjärn att sätta fästet i?) som är precis så högt att jag ser displayen, kan jag nog trycka på knappen själv.


Kan nog bli nåt till slut! :)

Japp det där är en monopod.

Ja problemet med att inte se displayen är alltid ett bekymmer. Det gäller nästan ännu mer på större systemkameror där det ofta är vanlig optisk sökare som gäller, dvs du måste ha kameran ända uppe i ansiktet för att kunna se vad man fotar.
Fördelen är att man får plats med några tusen bilder nuförtiden så man kan peka och fota lite på måfå och sedan välja den bilden som blev bäst. Efter ett tag så lär man sig ungefär vad som kommer hamna i bild.
Iofs på dyra kameror så kan man fota väldigt utzoomat och sedan beskära bilden och fortfarande ha kvar kvaliten på fotot.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Finns många kompakter med Wifi nuförtiden, och man bruakr kunna använda sin telefon som fjärrkontroll, fast det kanske inte skulle hjälpa dig (?)
Nej tyvärr, har för taskig fingerfunktion för en sån. Kör hardcore ålderdomstelefon:
doro-phoneeasy-345gsm-front-black.jpg

Stora knappar = bra när man inte har känsel i händerna.

Japp det där är en monopod.

Ja problemet med att inte se displayen är alltid ett bekymmer. Det gäller nästan ännu mer på större systemkameror där det ofta är vanlig optisk sökare som gäller, dvs du måste ha kameran ända uppe i ansiktet för att kunna se vad man fotar.
Fördelen är att man får plats med några tusen bilder nuförtiden så man kan peka och fota lite på måfå och sedan välja den bilden som blev bäst. Efter ett tag så lär man sig ungefär vad som kommer hamna i bild.
Iofs på dyra kameror så kan man fota väldigt utzoomat och sedan beskära bilden och fortfarande ha kvar kvaliten på fotot.

Mätte lite och ser att jag måste ha upp kameran ca 12-15cm från armstödet för att se displayen. Tror det skulle funka med ett (alu)plattjärn skruvat i armstödet och så en sån här kanske:
index.jpg

Men varför har den ena två "rattar", går den att vrida i fler ledder?



Mejlade Cyberphoto "Vad är skillnaden på Novoflex 19 och 19P?":
"P:et står för panorering, den har alltså en extra låsskruv för panorering och är därför också lite högre."
Mao borde Novoflex 19 duga. För panorering innebär väl att man kan vrida kameran höger-vänster?
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top