Bilkameror kan vara olagligt

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Men vissa finner det väl bekvämt att ha sin åktur filmad ifall det blir tvist vid olycka? Försvinner den möjligheten har man förlorat en möjlighet att skydda sig själv också.

Annars håller jag med dig. Visst ska vi inte behöva bli övervakade i onödan.

I vissa länder lär det visst vara mer eller mindre standard. "Alla" har det för att bevisa sin oskuld...
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Tror spontant att vi inte behöver oroa oss för att fordonsmonterade kameror kommer bli olagliga i sig. Möjligen att en permanent montering i ett fordon anses omfattas av lagen, men det lär framkomma någon teknikalitet för att kringgå det ganska snabbt. För om vi ser på det hela rent praktiskt skulle ett förbud mot fordons-/hjälmkameror utan tillstånd kräva att i princip all utomhusmedieproduktion i Svea skulle behöva ansöka om tillstånd, tror inte att någon inblandad instans är intresserad av det.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Oroas inte av ett piss som skrivs i Aftonblaskan eller Expressen .... roas faktiskt inte heller

snabb googling gav inget resultat från en pålitlig källa att "Svenssons" bilkamera skulle vara olaglig
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Äh vänta nu? Så vitt jag vet är man i sverige fri att fota och filma vad fan man vill på allmän plats? I princip är det väl bara PUL man behöver bry sig om men sålänge folk inte börjar vifta med sina id-handlingar framför din bilkamera lär ju inte det vara ett problem. Och även då så är det inget problem sålänge man inte publicerar just den biten av filmen.

Och angående tvistfrågan: Är det inte BRA att tvistfrågan löses snabbt? Tänk själv om man blivit påkörd på en väg utan andra vittnen. In med filmen till försäkringsbolag och polis, pang pang pang, andra personen anses vållande och man får försäkringspengar utbetalade betydligt snabbare. Den enda som förlorar på det är ju den som krockar med folk och försöker smita undan?
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Fast uppsatt kamera som spelar in material när du inte är där är olagligt, alltså inte om du sitter i bilen med en kamera framför dig som spelar in, precis samma sak som att sätta upp en kamera på stativ och stå bakom den och spela in över sergels torg.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Fast uppsatt kamera som spelar in material när du inte är där är olagligt, alltså inte om du sitter i bilen med en kamera framför dig som spelar in, precis samma sak som att sätta upp en kamera på stativ och stå bakom den och spela in över sergels torg.

Bra inlägg och det är exakt så här jag uppfattat lagen.
 

NiteRidr

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki SFV650 -14
"Fast monterade kameror på allmän plats."

Min GoPro är ju inte fast monterad eftersom jag ofta byter mellan hjälm-, tank- och bröstvy men även om det skulle räknas som en fast monterad kamera så rör ju sig hojen så...
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top