Bilder på Caféracers

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hej! var lite ivrig när jag lade dit tanken och sits! Sitsen skall placeras bakåt en bit och då kommer den ner i bakkant och döljer ramrören. Tanken skall justeras bakåt en aning! Jag håller med att framlyktan kan justeras ner en aning, bra tips?.
Fortfarande finns utrymme för justeringar då tankfästen är under konstruktion, men linjen tank och sits tycker jag är ok om sitsen är placerad som den ska. Meningen var ett lättare uppfräschning innan besiktning. Den var i ganska sorgligt skick när den införskaffades, se bifogad bild. Någon gång skall den plockas ned totalt.
Det låter ut lovande med tank och sadel, du har ju ett bra utgångsläge för en snygg cafehoj även om den har två cylindrar för mycket??

Jag läste nånstans om design av cafehojar att man typ inte ska ha nåt ovanför övre gaffelkronan som lyse och mätaren. Om man kollar på det vad jag tycker är snygga byggen så stämmer detta ganska bra, visst kan mätarna sticka upp lite ovanför kronan men inte mycket.

Själv bytte jag hållaren till mätarna på Thruxtonen så dom ligger plant med styrkronan istället för vinklade bakåt och högre vilket jag tyckte blev mycket snyggare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hej! var lite ivrig när jag lade dit tanken och sits! Sitsen skall placeras bakåt en bit och då kommer den ner i bakkant och döljer ramrören. Tanken skall justeras bakåt en aning! Jag håller med att framlyktan kan justeras ner en aning, bra tips?.
Fortfarande finns utrymme för justeringar då tankfästen är under konstruktion, men linjen tank och sits tycker jag är ok om sitsen är placerad som den ska. Meningen var ett lättare uppfräschning innan besiktning. Den var i ganska sorgligt skick när den införskaffades, se bifogad bild. Någon gång skall den plockas ned totalt.
Ser att det sitter gjuten fälg fram på bilden, blev lite nyfiken på hur du gjort med konverteringen av den där att få allt att stämma? Jag ska nämligen ge mig i kast med att försöka få dit ett Z200 framhjul på min CB250.

Är mest orolig att bromsskivan ska hamna för nära gaffelbenet, åt andra hållet får det ju att shimsa både ok och skiva.
 

PingPong

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jan 2023
Hoj
Ducati 900 Special, Rickman Predator Honda, Nico Bakker Kawasaki, Nico Bakker Suzuki, Hejira racer (Rotax), Honda CB750, Honda VFR400R, Honda NS125F, Aprilia AF125, Yamaha TTR225
Ser att det sitter gjuten fälg fram på bilden, blev lite nyfiken på hur du gjort med konverteringen av den där att få allt att stämma? Jag ska nämligen ge mig i kast med att försöka få dit ett Z200 framhjul på min CB250.

Är mest orolig att bromsskivan ska hamna för nära gaffelbenet, åt andra hållet får det ju att shimsa både ok och skiva.
Den gjutna fälgen satt där från början, men jag misstänker att man fick svarva distanser för att centrera upp det och sedan anpassa skivan/bromsok. Det som var märkligt när jag skulle sätta dit originalfälgen (eker) så var den inte centrerad utan jag fick svarva bort lite material på en distans. Var väl någon som använt fel grejer antar jag.
Om skivan i ditt fall hamnar för nära gaffelbenet kan man troligtvis svarva ner navet en aning för att få mer marginal.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den gjutna fälgen satt där från början, men jag misstänker att man fick svarva distanser för att centrera upp det och sedan anpassa skivan/bromsok. Det som var märkligt när jag skulle sätta dit originalfälgen (eker) så var den inte centrerad utan jag fick svarva bort lite material på en distans. Var väl någon som använt fel grejer antar jag.
Om skivan i ditt fall hamnar för nära gaffelbenet kan man troligtvis svarva ner navet en aning för att få mer marginal.


Ja jag får väl se hur det blir man kan ju ha tur som med bakhjulet då jag bara behövde svarva en ny distans på bromssidan för att allt skulle passa, bli centrerat och få kedjan att stämma.

Om skivan hamnar för nära gaffelbenet så svarvar jag nog ett nytt centrum på CB900 bromsskivan som är tänkt att anpassas till navet. Var bara som nyfiken om du gjort nåt som kan ge mig lite idéer.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top