Bil, funderingar, lite ångest.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hej.
Detta inlägg är egentligen bara tankar och funderingar som snurrar runt i mitt huvud just nu.
I mina trakter har vi fått en hel del snö, relativt kallt väder för att vara i Stockholms län, ett väglag som lämnar en hel del att önska.

Tanke 1 - Att köra i snöslask... Min bil är utrustad med Hakka 9 dubbade vinterdäck med 215mm bredd. Den har en tjänstevikt på 1924kg och fyrhjulsdrift. Jag har sedan jag tog körkortet kört långt över 100tmil i olika bilar med olika förutsättningar.
Jag upplever att just snöslasket är jäkligt obehagligt, att bilen istället för att gräva sig ner i slasket lixom flyter ovanpå. Mina däck är med dagens mått inte speciellt breda och vikten är relativt hög, borde inte flyta ovanpå!? Samtidigt sitter jag och läser om de som kör med 245mm och även bredare däck på bilar som väger mindre än min. "Inga problem", "greppar som tusan", "går som på räls" är uttryck som används av dem oavsett vilket underlag som diskuteras. Jag köper absolut att de kan ha bra fäste på torr asfalt och ren is. Men just i snöslask, eller breda snösträngar som ännu inte blivit slask... Kör de verkligen under samma förutsättningar som mig, vad menar de med snöslask... Jag kan för mitt liv inte förstå hur de lyckas undvika att flyta ovanpå slasket. Eller har de så jäkla taskig känsla för bilen, greppet m.m. att de inte fattar vad som händer? Är det kanske samma personer som man möter i mitten på en smal vinterväg, de personer som inte vågar gå ut mot sidan av vägen för att skapa utrymme vid möte? Eller är dessa de personer som helt sonika kör i 30km/t och stannar vid varje möte...? Lite raljerande här innan, men det övergår verkligen mitt förstånd hur dessa bredare däck skulle kunna ge ett bra grepp i snöslask, modd, ren snö etc...

Tanke 2 - Alla som säger att friktionsdäck är minst lika bra som dubbdäck, aldrig haft några problem med fäste m.m.
Jag säger nu inte att dessa personer har fel men jag har gjort en egen empirisk undersökning. Stockholm, framförallt uppemot Roslagen, drabbades av plötslig halka någon gång i Oktober (ur minnet). Ordentligt jäkla halt, sådär så att man själv slår på arslet då man kliver ur bilen. I vilket fall, på min vanliga resa hem stötte jag på fyra avåkningar, tre inom en sträcka på 400 meter. Jag stannade, som den gode trafikant jag är, vid varje avåkning för att säkerhetsställa att personerna mådde bra, inga personskador, erbjöd dem att sitta i en varm bil tills bärgaren kom (ingen tackade ja!?). Jag frågade också vad de hade för typ av däck... Fyra av fyra körde på friktionsdäck, en av de fyra körde på europeiska friktionsdäck och resten på nordiska. Sannolikheten att dessa fyra förare skulle vara sämre eller aggressivare än snittet i Sverige är ganska liten. Bilarna var även de ett snitt - lätt lastbil (rwd), SAAB (fwd), V70(fwd) och en Miata (rwd?). Utfallet av detta för min del är exakt samma som tanke nummer 1 - De som hävdar att friktionsdäcken är minst lika bra som dubbat, kör de verkligen under samma förutsättningar som jag själv?

Igår kväll hjälpte jag en kompis att dra hem hans trasiga bil på ett bilsläp. Förutsättningarna var helt ok, snöade en del, lite vitt på vägbanan och temperatur runt eller strax under 0.
Vid förutsättningar som dessa måste jag nog påstå att jag är sjukt nöjd med min nuvarande bil. Fyrhjulsdrift, relativt tung och dubbade däck. Igår gick den som på räls trots 2000kg på dragkroken!
Jäkligt synd att jag bara har kvar den någon månad till!
Trots allting jag skrivit ovan, eller kanske just på grund av det jag skrivit ovan så ska jag återigen testa friktionsdäck då den nya bilen kommer. Det är lite ångestframkallande då jag går från dubb & awd till friktion och fwd... Kommer säkert få anledning att skriva mer om detta och mina upplevelser i Januari :)

Avslutar med en fråga då det ändå är ett forum - Hur upplever ni dubb vs friktion och hjulbreddens inverkan på grepp i framförallt snöslask?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dubb ÄR bättre än friktionsdäck på vinterväg, det är en självklarhet. Vad många inte tänker på är att de många gånger är bättre även på kall och våt asfalt än friktionsdäck då de senare är mjukare. Det finns naturligtvis bra och dåliga av alla sorter.

Smala däck är bättre än breda, absolut. Problemet är att den saltmodd som skapas när man saltar på snö är till konsistens som gröt och därmed sämsta möjliga underlag och även ”bra” bilar blir dåliga då.

Har för jämförelsens skull kört hobbybilar på sommardäck vintertid i Norrbotten, det var aldrig problem. På 2CVn satt det 125x400 Michelin X och på DS-en 165x400 dito. Inte ens på spårigt underlag eller några dec nysnö var det en utmaning, detta trots vissa moderna bilars problem vid samma tillfällen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Om man inte litar på greppet blir det sämre än vad det är :) Halkar själv runt på 225/dubb/1900kg och det är skapligt bra skjuts i bitarna trots bara stödmotor bak, vissa tillverkare är duktiga med mjukvaran medans andra är rätt bedrövliga.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
@BrooklynS - Verkar som att vi delar uppfattning! Det jag funderar på är hur det kan uppfattas så olika. Att ganska många inte delar "vår" åsikt trots att det borde vara uppenbart att det stämmer (enligt mig/oss).
Min första bil var en Opel Kadett GT -88, tror den rullade på 165mm breda vinterdäck. Den rackaren gick verkligen som på räls i just snömodd, eller var det bara som jag upplevde det där och då. Man satt lågt, allting bullrande och lät, den var effektsvag (typ 80hk). Kändes det bara som att det gick att köra snabbare än med moderna bilar dvs. Lurades jag av fartupplevelsen? Kan ligga något i det kanske... Men runt 2002-2004 körde jag skåpbil med smala däck i förhållande till vikt. Transport T4 med 185mm breda C-däck. Med den rackaren var det inga problem att lägga sig i moddsträngarna på motorvägen, den styrde dit jag ville ändå.
Kollegan kör nu en bil med 235mm breda friktionsdäck (Nokian R5) och fwd (kom från 225mm dubb och awd). Han spontana reaktion efter 1 månad är - Helt värdelöst ? Spårar som tusan och har inget grepp, speciellt är det greppet i sidled som brister oavsett slask, is eller snö. Greppet rakt fram på snöslask/modd är obefintligt jämfört med det han kommer ifrån.

Blir spännande att se om det dyker upp andra åsikter eller upplevelser i tråden.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Om man inte litar på greppet blir det sämre än vad det är :) Halkar själv runt på 225/dubb/1900kg och det är skapligt bra skjuts i bitarna trots bara stödmotor bak, vissa tillverkare är duktiga med mjukvaran medans andra är rätt bedrövliga.
Mjukvara/stödsystem i all ära, fantastiskt bra att det finns. Men - då jag kör vill jag ha ett bra grepp, inte att stödsystemen maskerar eller räddar upp situationen på grund av brist på grepp.
Stödsystem är i min värld någonting som kan göra skillnaden mellan att det går riktigt dåligt och att man klarar sig dvs - en sista utväg.
Gränsen mellan att lita på greppet och att hoppas på det bästa är hårfin :) Jag litar på greppet jag har, jag vet även vart gränsen går mellan grepp eller inte grepp, det är den gränsen som infinner sig alldeles för tidigt (i mitt tycke).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag körde åtta vintrar med (bra, av "nordisk typ") dubbfria däck i Norrbotten. Funkar kanon på riktig vinterväg, dvs kall is/snö. Vid vissa förhållanden närmast NOLL grepp och det var ändå ett antal dagar varje säsong. Körde bra vinterbilar (Citroën) vilket gjorde att väghållningen fanns där från början så att säga, men på en Toyota Avensis var det inte roligt så jag har sedan rätt många år ramlat tillbaka på dubb i smalast möjliga dimension för aktuell bil.

Fördelen med dubbfritt är förstås att man kan sätta på dem tidigare och ta av dem senare och det är en avsevärd fördel de flesta år när man kan växla mellan torr asfalt och hal vinterväg varje dag i någon månads tid. Idealet hade kanske varit tre uppsättningar däck, åtminstone för oss häruppe...
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Bredden som står på däcken är inte mönsterbredden utan däckets bredd... så med hög profil är mönsterbredden klart smalare.
...och tvärtom.
Dvs, med lågprofildäck (överdrivna fälgar) blir anläggningsbredden större och det påverkar ofta i snömodd osv... till det sämre.

Sen generellt, vilket många, men inte alla... förstår.. så ÄR det sämre grepp i vinterväglag.
Oavsett bil, däck och drivsystem.
Man kan då behöva anpassa hastigheten...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mjukvara/stödsystem i all ära, fantastiskt bra att det finns. Men - då jag kör vill jag ha ett bra grepp, inte att stödsystemen maskerar eller räddar upp situationen på grund av brist på grepp.
Stödsystem är i min värld någonting som kan göra skillnaden mellan att det går riktigt dåligt och att man klarar sig dvs - en sista utväg.
Gränsen mellan att lita på greppet och att hoppas på det bästa är hårfin :) Jag litar på greppet jag har, jag vet även vart gränsen går mellan grepp eller inte grepp, det är den gränsen som infinner sig alldeles för tidigt (i mitt tycke).

Jo fast sålänge du inte knarrar runt i en Bronco från förra milleniet så arbetar din fyrkrafs efter en mjukvara, kan tillverkaren sin sak märker du inte av skillnaden mellan ettor/nollor och mekanisk duglighet/friktion.

Nu säger jag inte att du reagerar så, inte en susning men gäller säkert många där fortskaffningsmedlet bara är nödvändigt ont som känner efter vart gränsen går. Kör man med den konstanta avtryckaren redo blir det nog gärna tokigt vid ex. snömodd, om man istället "tillåter" sladd/kast o slir Kan det bli bättre flyt på färden.

Men som sagt, sen finns det mer eller mindre bedrövliga fordon.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jo fast sålänge du inte knarrar runt i en Bronco från förra milleniet så arbetar din fyrkrafs efter en mjukvara, kan tillverkaren sin sak märker du inte av skillnaden mellan ettor/nollor och mekanisk duglighet/friktion.

Nu säger jag inte att du reagerar så, inte en susning men gäller säkert många där fortskaffningsmedlet bara är nödvändigt ont som känner efter vart gränsen går. Kör man med den konstanta avtryckaren redo blir det nog gärna tokigt vid ex. snömodd, om man istället "tillåter" sladd/kast o slir Kan det bli bättre flyt på färden.

Men som sagt, sen finns det mer eller mindre bedrövliga fordon.

Säger inte emot dig, alldeles för många "testar" inte bilarna, greppet m.m. De har ingen aning om vart gränserna går.
Jag testar gärna gränserna vid varje färd, mer eller mindre dock. Med familjen i bilen går det väldigt lungt, likaså om det är mycket trafik. Är jag ensam på vägen sätts Esc i "sport" och automaten i manuellt läge.
Som du skriver så är det mycket mjukvara som styr, jag tänkte framförallt på antispinn, antisladd, antikast, anti dittan och duttan då jag svarade dvs system som ska "rädda" upp en situation som skapats på grund av bristfälligt grepp.
Volvos programmering av Haldex 5 enheten är någonstans 60/40, tror inte den någonsin driver 50/50, inte som jag upplever det åtminstone. Plogar gärna framåt om man inte tvingar ut rumpan med motsväng och broms inför svängen.
Lite förvånande är att vår XC70 -14 (också Haldex 5) har en programmering av antisladd som tillåter betydligt längre uppställ än V60CC -20 (Haldex 5), på XC70 korrigerar den först vid gasuppsläpp, V60CC korrigerar nästan på en gång.
Nu kanske det låter som att jag kör som en biltjuv vilket jag vanligtvis absolut inte gör :)
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Bredden som står på däcken är inte mönsterbredden utan däckets bredd... så med hög profil är mönsterbredden klart smalare.
...och tvärtom.
Dvs, med lågprofildäck (överdrivna fälgar) blir anläggningsbredden större och det påverkar ofta i snömodd osv... till det sämre.

Sen generellt, vilket många, men inte alla... förstår.. så ÄR det sämre grepp i vinterväglag.
Oavsett bil, däck och drivsystem.
Man kan då behöva anpassa hastigheten...

Nu hänger jag inte med? Vi pratar om däckets bredd i mm t.ex. 215mm däcksbredd. Är det inte höjden på däcket som är en produkt av bredden? Har jag missuppfattat det helt?
Mönsterbredden hänger väl med däcksbredden... Jag måste ha missuppfattat något tror jag?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu hänger jag inte med? Vi pratar om däckets bredd i mm t.ex. 215mm däcksbredd. Är det inte höjden på däcket som är en produkt av bredden? Har jag missuppfattat det helt?
Mönsterbredden hänger väl med däcksbredden... Jag måste ha missuppfattat något tror jag?
215 bredd ger en annan upplevelse med 35-profil än med 80-profil... På Landcruisern var 215 de smala däcken, 265 var de breda. Osv
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dubbar är bra på is/hårdpackad snö
Högt marktryck är bra i snöslask och väta, och hjälper till att trycka fast dubbarna i isen
Fyrhjulsdrift är bra för acceleration på halt underlag
Elektriska stödsystem är bra när dom kan rädda en farlig situation.

Men elektriska stödsystem och fyrhjulsdrift maskerar också hur lite grepp det finns och gör att folk kör fortare och närmare gränsen.
Om man nästan inte tar sig igång i starten så kör man mjukare och försiktigare sedan, om man får en liten sladd redan i låg hastighet så kör man inte så fort.

Om man hade en rejäl tuta inne i kupen som brölade en halvminut varje gång ett hjälpsystem grep in så skulle folk undvika att köra nära gränsen, nu blinkar en sketen symbol på instrumentbrädan i bästa fall.

När hjälpsystemen i princip har jobbat konstant sedan man startade och räddat stjärten på föraren kommer man till en punkt där dom inte räcker till, och då går det betydligt fortare än det skulle ha gjort i en bil utan hjälpsystem där föraren själv har tvingats köra mjukt för att ta sig igång/inte få sladd.
Bilar med hjälpsystem tar sig betydligt längre av vägen också!
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Säger inte emot dig, alldeles för många "testar" inte bilarna, greppet m.m. De har ingen aning om vart gränserna går.
Jag testar gärna gränserna vid varje färd, mer eller mindre dock. Med familjen i bilen går det väldigt lungt, likaså om det är mycket trafik. Är jag ensam på vägen sätts Esc i "sport" och automaten i manuellt läge.
Som du skriver så är det mycket mjukvara som styr, jag tänkte framförallt på antispinn, antisladd, antikast, anti dittan och duttan då jag svarade dvs system som ska "rädda" upp en situation som skapats på grund av bristfälligt grepp.
Volvos programmering av Haldex 5 enheten är någonstans 60/40, tror inte den någonsin driver 50/50, inte som jag upplever det åtminstone. Plogar gärna framåt om man inte tvingar ut rumpan med motsväng och broms inför svängen.
Lite förvånande är att vår XC70 -14 (också Haldex 5) har en programmering av antisladd som tillåter betydligt längre uppställ än V60CC -20 (Haldex 5), på XC70 korrigerar den först vid gasuppsläpp, V60CC korrigerar nästan på en gång.
Nu kanske det låter som att jag kör som en biltjuv vilket jag vanligtvis absolut inte gör :)

Ok fast Volvo kan absolut kännas lite som att vara ute o segla :) Inget nedrans så utan jag har en i mängden bra jämförelser, kan ha varit runt din årgång på bilen men det var en XC60 hyrpulka som jobbet tyckte jag skulle ta i ett tjänsteärende nedåt i landet. I princip bara motorväg E4/E20 och den var fan läskig att segla omkring i som sagt. Blev hämtad av damen vid retur av hyrbilen och när jag då satte mig bakom ratten på hennes Subarukombi av enklare sort var skillnaden helt magisk. Gick alltså från 30-40 mils dagstripp med sävigt chassi och styrning till knivskarpt strykjärn, nåja men kontrasten blev så direkt efter som sagt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det jag har märkt med just Hakka är att de verkar vara ovanligt känsliga för lufttryck, och att många kör runt med åt skogen för mycket tryck i dem.
Även bilskolorna brukar rekommendera rätt högt tryck.
Det ger ju lägre bränsleförbrukning etc när det rullar lättare.

Kör nästan ett kilo under vad jag kör med sommardäcken på mina hakkapelita. Då har jag grepp.

Just i slask/modd så är mönsterdjup kung. Jänke-pickisen jag körde All-terrain året om gick som på räls i djup modd, trots att den var bra hal annars på vintern.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Får man fråga vad det är för bil? Anledningen är att det ÄR en markant skillnad mellan olika bilar på hur de beter sig i snöslask (bla) även om de på pappret ser lika ut.

Det finns olika parametrar, men en viktig faktor är att hjälpelektroniken som stabilitet och antisladd ofta stjälper, mer än hjälper just i halt väglag och i synnerhet vid snöslask. Istället för att bilen tillåts tugga sig fram och spinna undan slasket, så bromsas hjulen upp och kraften från motorn kommer och går på ett sätt som gör att man faktiskt dras åt sidan eller inte alls framåt. På bla BMW och MINI av nyare slag är det märkbart mycket bättre att slå av första steget på antisladd (de har två steg). En fyrhjulsdriven bil beter sig då som man förväntar sig och man gasar sig ur i princip alla situationer.

Med det sagt... En BMW 3-serie vi hade, var otäck i blötsnö. Trots tyngden från motorn, så planade däcken ovanpå snön och man hade dåligt med styrning. Kraften gick mest ut i bak och fram var som två medar på en skoter. Min dåvarande MINI som var 400kg lättare, men med bara 1cm smalare däck, tog sig fram mycket bättre (ALL4 är som X-Drive men bak-o-fram typ).

Balansen i bilen är också viktig, att den inte under- eller överstyr och hur fjädringen jobbar.

Dubbdäcken är bättre i nästan alla fören. Jag har provat det mesta av olika däck (pga att det sitter annat på när man köper, än vad jag skulle valt själv) och det kan vara någon procent bättre, till att det är skillnad mellan vara kvar på vägen eller sätta sig av ut i diket tex. Men i snöslask är det mönstret som avgör och hur bilen klarar av att driva sulorna framåt mm.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Friktionsdäck (vilket är ett ganska muppigt namn på dem, vilka däck är INTE friktionsdäck!?) är ju också färskvara. Även om man har 99% kvar av mönstret är de totalt jävla värdelösa efter 2-3 år. Jag har 10 år gamla friktionsdäck på en av mina bilar, och den har semistyv bakaxel och bakhjulsdrift så det släpper så fort man tänker på att gasa när det svänger. Det hjälper inte att jag har överhettat däcken några gånger på vårkanten heller, sådär så att det känns om att köra lera. :hihi Men den bilen är en leksak, och den är rolig att köra med och lätt att kontrollera när bakänden kliver ut, och jag har alltid kört bilar på attack så det får bli nya däck när allt annat är klart.
Visst är dubbdäck trevligare förutom på barmark, särskilt av hög kvalité.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Kört lite fyrkrafsfordon sista åren, en land Rover freelander- jävligt osäker sak när fästet var "diffust", inget förtroende för den bilen.....
Mitsubishi outlander, inkopplad 4 krafs-helt ok, nöjd med skrindan på alla sätt, nästan....
Sista o absolut bästa- Alfa stelvio.....fanns inget som stoppade den, inget som ingav "osäkerhetskänsla" bara en total kontroll, blött, halt, snö...whatever-den gick dit jag ville och gjorde det lugnt o sansat.
Samtliga fordon kördes med friktionsdäck av varierande kvalitet, dubbdäck var inget o är inget alternativ för mej.

//jj
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Nu hänger jag inte med? Vi pratar om däckets bredd i mm t.ex. 215mm däcksbredd. Är det inte höjden på däcket som är en produkt av bredden? Har jag missuppfattat det helt?
Mönsterbredden hänger väl med däcksbredden... Jag måste ha missuppfattat något tror jag?
1702235156626.png

På lågprofildäck är mönsterbredden samma som däckbredden, medan det på andra oftast är smalare... Landcruiser nämndes här och (särskilt) på äldre är detta väldigt påtagligt.

Diameter och höjd och allt övrigt har jag inte pratat om.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
265/70-16 är alltså 265 mm brett, "höjden" på däckssidan är 70% av bredden och fälgbanans omkrets (diameter för fan) är 16 tum. (Typisk LC-dimension)

Något jag själv har haft mycket nytta av genom åren är snökedjor. Det är förutom lite extra vuxet också ett rejält hopp i framkomlighet när snövädret skorpar till sig ordentligt.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: JPT

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
265/70-16 är alltså 265 mm brett, "höjden" på däckssidan är 70% av bredden och fälgbanans omkrets är 16 tum. (Typisk LC-dimension)

Något jag själv har haft mycket nytta av genom åren är snökedjor. Det är förutom lite extra vuxet också ett rejält hopp i framkomlighet när snövädret skorpar till sig ordentligt.

Tror du skrev fel men tänkte rätt..
-16 är väl diametern på fälgbanan å inte omkretsen...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top