Besiktningsfråga bil

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dvs mindre bra än de ska göra när den har abs. Låsningsfria bromsar är kung.

Jag har haft låsningsfria bromsar i mindre än ett halvår (okej, jag ägde en bil med ABS som exet körde också) och jag har aldrig varit inblandad i en olycka som ABS skulle ha förhindrat.

Men på den nya bilen har jag dubblösa vinterdäck och felhjulsdrift så det kanske jämnar ut sig då...
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Airbag: Går lysa, har inget med trafiksäkerhet att göra.
ABS: får inte lysa, bromssystemet fungerar inte som det ska.
airbag: kan blåsa upp i nyllet på dig när som
abs: bromsarna funkar som vanligt då absen ändå inte funkar på is.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
airbag: kan blåsa upp i nyllet på dig när som
abs: bromsarna funkar som vanligt då absen ändå inte funkar på is.
Airbag: Den kan inte blåsa ut när som helst, men den blåser inte ut sig när du krockar.

ABS: Funkar utmärkt på is, men bilen stannar inte lika fort som med låsta hjul, fast den går att styra. ABS förutsätter ju dock att någon form av fäste finns, så dubbdäck rekommenderas ju på polerad blankis...

Jag har ABS på nya bilen, och trots att jag vet att det är säkrare tror jag ändå inte riktigt på det... Enda gången jag vart nära att köra åt helvete i vinterväglag vart när jag körde en bil med ABS.

Dock lär man sig väll köra med den skiten också, bromsa tidigare och hårdare bara :)

Varför lita på en bil med bokstavssjukdomar?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Är det inte så att på en del bilar så är ABS lampan gul som tex Nissan 200(polaren hade en sån)och då går det men om som jag en MB Vito med röd går det inte???.

Jag har besiktigat min vito 4 år i rad med airbaglampan (SRS) lysande. Inga problem.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
En fråga.... ifall en ABS givare är trasig på en bil, kan bilprovningen se vilken av dom det är kass? och brukar dom ge dig informationen?

Jag betalade 600kr för att läsa ur felkod på bilverkstad för att få reda på vilken givare som var trasig på frugans bil.

Kanske hade vart billigare att besiktiga med en kommande ombesiktning.

Nej kan de inte se, Deras system säger bara om det finns en felkod eller inte.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
ABS-lampan lyser = Bromsarna fungerar precis lika bra som på en bil utan ABS

Därför köper jag i möjligaste mån bilar utan ABS

Ähh de e bara att la strömen till lampan från en annan lampa... typ service lampan:D

tänds den inte när du startar bilen kan de bli misstänksamma.

Men släcks den så kan de inte "klaga"
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ähh de e bara att la strömen till lampan från en annan lampa... typ service lampan:D

tänds den inte när du startar bilen kan de bli misstänksamma.

Men släcks den så kan de inte "klaga"

Så kunde man göra förut, men nu kopplar dom ju in OBD instrumentet och avläser felkoderna. :huvet
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Enda nyttan jag anser mig ha av ABS är att det talar om att det är halt.
Det märker jag ändå om jag inte är full och trött.
Då kör jag inte.
Har lite svårt för att förstå varför de flesta anser att ABS är mänsklighetens frälsning på bilar (där det inte behövs) men inte på MC där det gör stor nytta.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Så kunde man göra förut, men nu kopplar dom ju in OBD instrumentet och avläser felkoderna. :huvet

Nej nej nej endast bilar som är nyare än (inte helt säker) 2005 iallafall bilar innan 2000 kopplas inte något obd instrument in.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Nej nej nej endast bilar som är nyare än (inte helt säker) 2005 iallafall bilar innan 2000 kopplas inte något obd instrument in.

OBD-felkoderna dom läser ut på alla bensinbilar f.om 2002 och dieselbilar f.om 2005 är motorstyrningen. Och BARA motorstyrningen.

Felkoder i motorstyrningen = underkänd besiktning oavsett avgasvärden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
OBD-felkoderna dom läser ut på alla bensinbilar f.om 2002 och dieselbilar f.om 2005 är motorstyrningen. Och BARA motorstyrningen.

Felkoder i motorstyrningen = underkänd besiktning oavsett avgasvärden.

Det finns redan "svarta lådor" att köpa som kopplas in på kontakten och lämmnar felfritt protokoll ut på besiktningen ;D

På samma sätt finns det "svarta lådor" att koppla in på ABS systemet som lurar systemet så att bilarna går att vänsterbromsa genom böjarna i rally...

Det finns nog snart en svart låda för att lura varje svart låda i hela bilen.

Sonen kollade efter en sänkningssats till hans Lexus och hittade... en svart låda som man kan lura luftfjädringen med :D
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sonen kollade efter en sänkningssats till hans Lexus och hittade... en svart låda som man kan lura luftfjädringen med :D

Ungefär samma tricks som till t.ex. Audi Allroad - där stoppar man in nya värden i minnet, så tror bilen att den är högre upp än vad den är. Fast att ha den lägre än det s.k. motorvägsläget blir väääldigt lågt och det kan börja ta i lite varstans...

En fråga.... ifall en ABS givare är trasig på en bil, kan bilprovningen se vilken av dom det är kass? och brukar dom ge dig informationen?

De läser väl inte av den informationen via OBD2(?) Men däremot finns det möjlighet att kolla upp sånt förstås. För en billig slant kan man handla kinestillverkad kabel med programvara för att läsa av och ställa om OBD2-koder och testa systemet. Har för mig att min VAG-kabel (Skoda, Audi och VW) gick på en femhundring ungefär. Den har lönat sig - t.ex. när jag visste precis vilken ABS-givare som var trasig och som jag kunde byta själv...
 
Last edited:

tkdrille

Guest
Enda nyttan jag anser mig ha av ABS är att det talar om att det är halt.
Det märker jag ändå om jag inte är full och trött.
Då kör jag inte.
Har lite svårt för att förstå varför de flesta anser att ABS är mänsklighetens frälsning på bilar (där det inte behövs) men inte på MC där det gör stor nytta.


De är bra då man kan styra utan att behöva tänka på att pumpa på bromsen. Varför ska vi ha de på mc? Vi har ju klarat oss i x antal år innan. Samma resonemang
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
De är bra då man kan styra utan att behöva tänka på att pumpa på bromsen. Varför ska vi ha de på mc? Vi har ju klarat oss i x antal år innan. Samma resonemang

Har du provat hur bra det styr med ABSen aktiverad?
Inte imponerande.
Det som händer när man bromsar på sig med bil är att däcken hasar.
Lättar man på bromsen, så slutar det hasa.
Det som händer när man bromsar på sig med hoj är att kroppen hasar.
Bromsen har man redan släppt då.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Har du provat hur bra det styr med ABSen aktiverad?
Inte imponerande.
Det som händer när man bromsar på sig med bil är att däcken hasar.
Lättar man på bromsen, så slutar det hasa.
Det som händer när man bromsar på sig med hoj är att kroppen hasar.
Bromsen har man redan släppt då.
Har du provat att styra med låsta hjul?
Det styr inte heller jättebra. :näsblod

Egentligen borde alla handikapphjälmedel (Servostyrning, elfönsterhissar, elspeglar, ABS, ESP, BAS, däcktryckskontroll m.m) förbjudas så att folk som är olämpliga för bilkörning och bilägande sorterar bort sig själva. :rolleyes:

Jag har inte haft ABS på någon av mina bilar före den jag har nu, och aldrig åkt av vägen p.g.a det. Enda gången jag åkt utan av att kunna ta mig loss va med en bil med ABS, den ställde inte upp sig när man svängde till och bromsade, utan rätade upp sig istället och åkte rakt fram... :huvet

Men det ska bli roligt att se hur det blir att köra en hel vinter med ABS-bromsar.

Håller dock med om att det är skillnad på hoj och bil, och att det faktiskt är mer berättigat på hoj. Men lik förbaskat har vi klarat oss i många år innan utan ABS...
 

tkdrille

Guest
Har du provat hur bra det styr med ABSen aktiverad?
Inte imponerande.
Det som händer när man bromsar på sig med bil är att däcken hasar.
Lättar man på bromsen, så slutar det hasa.
Det som händer när man bromsar på sig med hoj är att kroppen hasar.
Bromsen har man redan släppt då.

Faktiskt så ja. Funkar prima med de bilar jag provat.
Abs är inget man använder vardags heller men de är mycket bättre när se gäller. Om man kör av med bilen pga abs handlar de om inkompetens att framföra fordonet. Detsamma gäller hoj. Man hasar ej fram med abs heller.
Detta är som sagt hjälpmedel utöver en själv som ska köra. Kan man inte det så kan man ta fram sin trampcykel
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Är det så? trodde dom var stenhårda?!
Då ska jag testa att besiktiga min med lysande ABS lampa

Jag klarade mig med abs-lampan 2ggr, tredje gången gick det ej. Min lampade tändes och släcktes som den ska när man startade bilen. Däremot under körning så tändes den.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Eltejp över alla instrument lampor :tummenupp

Möt mig gärna inte ute i trafiken bara.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top