Besiktning med körförbud.....moment 22

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
När jag fick en hoj inlöst så fick jag försäljningsvärdet, inte inbytesvärdet. Man ska ju få ersättning så att man kan köpa motsvarande hoj (minus självrisk). Så det kan fortfarande vara värt helförsäkring på gamla hojar.
Skillnaden för mig är typ 1000 spänn, också får jag ju nått om den bli stulen eller jag klotar den.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag fick en hoj inlöst så fick jag försäljningsvärdet, inte inbytesvärdet. Man ska ju få ersättning så att man kan köpa motsvarande hoj (minus självrisk). Så det kan fortfarande vara värt helförsäkring på gamla hojar.
Skillnaden för mig är typ 1000 spänn, också får jag ju nått om den bli stulen eller jag klotar den.
Det lät bra att du fick försäljningsvärdet !
Vilket bolag hade du ?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hustrun blev påkörd i sin rostiga Audi a4.
Hon fick ut det som likvärdiga på Blocket kostade. (1997, 15000:-, helnöjd)
 

Naaaarioooouh

Medlem
Gick med
20 Apr 2015
Ort
Liljeholmen
Hoj
Yamaha R6 -00
Har aldrig haft problem med försäkringar på bilar.
Morsan körde i diket med sin 316, vi försökte sälja den veckan innan för 18, ingen ville köpa. Försäkringen betalade ut 23.

Jag blev påkörd i min r32a för nåt år sen, den hade massa fel och hade nog knappt kunnat få 35k för den vid försäljning. Fick 67k utbetalt av försäkring.

Moppen blev vandaliserad för nåt år sen, de erbjöd 6k, tyvärr var självrisken så hög så det lönade sig ju inte i slutändan på den..


För att bygga på med lite OT i tråden..
 
Last edited:

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Du har en 14år gammal hoj Bandit 1200. Kollar man på blocket så finns sådana för 22000kr. Innan prutning.
http://www.blocket.se/hela_sverige/...&cg=1140&st=s&rs=17&re=21&l=0&ca=1_1&sp=1&w=3
En handlare ger högst 10000kr för din hoj, Handlaren ska ju täcka tex 3 månaders garanti osv.
Det är det priset försäkringsbolaget värderar din hoj till. Högst.
Från det bortgår självrisken vid vagnskada. Du vet vad din självrisk är.
Men som exempel 4000kr.
Dvs vurpar du så får du i exemplet ut ca 10000-4000=6000kr, och hojen inlöst av försäkringsbolaget.
För min del är den stora frågan varför du har hojen helförsäkrad? :va
Som jag ser det lönar det sig inte med helförsäkring på så gamla hojar.
Det räcker med trafikförsäkring.
För de är inte värda att stjäla heller. Om man har skivbromslås fram och bak.
För mycket besvär.


Har aldrig hört att man skulle får ersättning för vad inbytesvärde är hos en handlare. När jag fick betalt för mina hojar så gick de på marknadsvärdet som beräknades på ett snitt av de priser som begärdes på blocket.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Givetvis är det marknadsvärdet som betalas ut vid inlösen. Precis som du säger har ju försäkringsbolaget inte de kostnader en handlare har och meningen är ju att du ska kunna köpa en likvärdig hoj för ersättningen minus ev självrisk om du är vållande.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Jag har inte heller hört något om inbytesvärde. Har en nära vän som fick sin motorcykel löst och då frågade de vad MC'n var värd (begagnad MC). Sen var det bara att jämföra med blocket vilket det verkade som att försäkringsbolaget också gjorde för han fick vad en motsvarande MC kostade på blocket ganska exakt. Det var LÄNSFÖRSÄKRINGAR som löste den.
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Hustrun blev påkörd i sin rostiga Audi a4.
Hon fick ut det som likvärdiga på Blocket kostade. (1997, 15000:-, helnöjd)

När jag kraschade min Triumph fick jag ut vad den låg på blocket för efter att alla turer med verkstad och försäkringsbolag var avklarade, flera månader efter olyckan och mot slutet av sommaren. Förmodar att jag fick skambud för att jag hade för bråttom att skaffa ny hoj.
Så här i efterhand skulle man ju nekat första budet och låtit ärendet gått vidare, men men.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Försäkringen ska gälla vid körning till besiktningen. Om du smäller och det finns fel på hojen som bidrog till olyckan så kommer dom troligen att reducera ersättningen. Dvs om det regnar och du har obefintligt mönsterdjup eller om du inte hinner bromsa och det visar sig att du hade i stort sett obefintliga bromsbelägg så gör dom antagandet att bristen på hojen var av sådan art att du inte hade klarat en besiktning och att den troligen bidrog till olyckan och så reducerar dom ersättningen. Men det gör dom i vilket fall även om hojen blivit godkänd vid besiktningen. Det är bara att köra till besiktningen och vara glad. Under förutsättning att du är övertygad om att den klarar besiktningen i vart fall.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du har en 14år gammal hoj Bandit 1200. Kollar man på blocket så finns sådana för 22000kr. Innan prutning.
http://www.blocket.se/hela_sverige/...&cg=1140&st=s&rs=17&re=21&l=0&ca=1_1&sp=1&w=3
En handlare ger högst 10000kr för din hoj, Handlaren ska ju täcka tex 3 månaders garanti osv.
Det är det priset försäkringsbolaget värderar din hoj till. Högst.
Från det bortgår självrisken vid vagnskada. Du vet vad din självrisk är.
Men som exempel 4000kr.
Dvs vurpar du så får du i exemplet ut ca 10000-4000=6000kr, och hojen inlöst av försäkringsbolaget.
För min del är den stora frågan varför du har hojen helförsäkrad? :va
Som jag ser det lönar det sig inte med helförsäkring på så gamla hojar.
Det räcker med trafikförsäkring.
För de är inte värda att stjäla heller. Om man har skivbromslås fram och bak.
För mycket besvär.

Nej. Försäkringsbolaget betalar ut en ersättning som du skall kunna köpa en likvärdig hoj för. Inte baserat på inbytespris utan baserat på vad du kan köpa den för. Vanligen kollar dom priserna i annonserna på blocket och ger ersättning baserat på det. Sen får man förhandla lite om man har utrustning på som är svårt att hitta hojar med. Kan man motivera så får man mer än blocketannonserna. Så har det varit för mig. Dvs så länge som inte helförsäkringen är ruskigt mycket dyrare än en trafik eller halv så finns anledning att ha helförsäkring. Jag har fått en bil och en hoj inlösta av försäkringsbolag genom åren och det har varit samma förfarande båda gångerna.
 

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Kan någon visa mig var det står att försäkringen inte gäller vid körförbud, vid automatiskt körförbud alltså, inte om man fått det pga brister på fordonet.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det är ju inte direkt så folk tar bilen på släp till besiktningen om man råkat få körförbud innan man besiktat. Eller hur?

Blir ju jätte jobbigt om man har åkeri och missar besikta en lastbil...

Står ju klart å tydligt att du vid körförbud får köra till besiktningen och till eventuell verkstad som om dom ska fixa fordonet åt dig.
Försäkringsbolaget kan ju inte sätta käppar i hjulet för folk som ska besikta bilen/hojen/lastbilen. Det är ju faktiskt lag att besikta.
Är man sen så dum så man kör runt på en MC som inte skulle klara en besiktning kanske man får skylla sig själv. :p
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Kan någon visa mig var det står att försäkringen inte gäller vid körförbud, vid automatiskt körförbud alltså, inte om man fått det pga brister på fordonet.

Kolla dina försäkringsvillkor. I de flesta fall gäller försäkringen med ökad självrisk om man inte är grovt vårdslös eller liknande.

[add]
Har själv körförbud för tillfället men tecknade precis försäkring då jag kommer köra till verkstad samt besiktning.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Försäkringen ska gälla vid körning till besiktningen. Om du smäller och det finns fel på hojen som bidrog till olyckan så kommer dom troligen att reducera ersättningen. Dvs om det regnar och du har obefintligt mönsterdjup eller om du inte hinner bromsa och det visar sig att du hade i stort sett obefintliga bromsbelägg så gör dom antagandet att bristen på hojen var av sådan art att du inte hade klarat en besiktning och att den troligen bidrog till olyckan och så reducerar dom ersättningen. Men det gör dom i vilket fall även om hojen blivit godkänd vid besiktningen. Det är bara att köra till besiktningen och vara glad. Under förutsättning att du är övertygad om att den klarar besiktningen i vart fall.

Så här skriver tex Länsförsäkringar.
"Fordon med körförbud får inte framföras. Vid skada sätts
ersättningen ned med i normalfallet 100 procent. Om du
kan visa att skadehändelsen skulle ha inträffat oberoende
av det som orsakat körförbudet kan ersättning betalas."

Eftersom troligen alla normalt funtade personer som fått körförbud och ska ombesiktiga hojen antagligen fixar problemet innan ombesiktningen så är väl inte färden till (om)besiktningen problemet. Snarare kan ju texten tolkas som att åker du till en verkstad för att fixa underkända bromsar och du smäller in i ett rådjur för du hann inte bromsa i tid så kan ersättningen hållas inne. Eller att du vurpar på väg från besiktningen då du blivit kuggad.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Skall besiktiga min hoj i morgon. Fick körförbud 1 juni. talade med if som sa att försäkringen inte gäller vid körförbud med motivet att de bara får info att det är körförbud, inte varför, vilket innebär att det kan vara körförbud pga brister. I mitt fall är det pga överskriden tid vilket inte hjälper om det skulle hända något. Jag kommer att ta den på släp för har det inte hänt något innan så blir det väl då. Till saken hör att jag fick tid 8 mil hemifrån.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag ringde en andra gång till if och fick annat besked från en annan handläggare. Den vanliga försäkringen gäller inte när man fått körförbud oavsett orsak. De utfärdade ett endagars trafikförsäkringsintyg och när jag var klar på besiktningen meddelade jag att den var OK och då tickade den vanliga försäkringen igång igen.

Jag gillar dock inte att bolagen har så dålig koll att man får olika besked beroende på vilken handläggare man talar med. Skärpning alla försäkringsbolag! :smasha
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top