Besiktning/försäkring av hus?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag och tjejen är i färd med att köpa ett hus om allt går som det ska och då är det några frågor som återstår som jag inte har fått något vettigt svar på.

1. Besiktning av hus/överlåtelsebesiktning. Ska göras av godkänd besiktningsman som även har ANSVARSFÖRSÄKRING. Sistnämnda, vad gäller det för?

2. Energideklaration. Anticimex erbjuder detta men finns det andra man bör kolla upp? Brukar kommunen tillhandahålla sådant?

3. Varudeklaration. Köps via mäklare men då vi är tjenis med säljarna så kommer vi INTE köpa via mäklare och således inte heller köpa varudeklarerat. Som jag har förstått det så är det en försäkring som i vårt fall tillhandahålls av Anticimex. Jag har kollat upp avtalen och klistrar in det nedan så kan ni få ett gott skratt, det fetstilta är ju det man vill ha ersättning för :)

"Undantag från försäkringen
3.1 Krav som grundas på fel, skada eller annan anmärkning som har antecknats i besiktningsprotokollet.
3.2 Krav som grundas på fel som säljaren har känt till eller i övrigt förtigit, dolt eller givit felaktig eller missvisande uppgift om. Detsamma gäller krav som köparen kan ha till följd av avtal med säljaren, säljarens utfästelser eller annan förespegling om en högre standard än köparen annars har haft fog att förutsätta.
3.3 Krav som grundas på fel på system för vatten, värme, avlopp, ventilation, gas och elektricitet och anordningar som ingår i ett sådant system, även eldstäder och rökgångar. Utrustning omfattande vitvaror, fläkt, antenn, sophanteringsutrustning, centraldammsugare inklusive rörsystem, dator och annan maskinell utrustning. Simbassäng med tillhörande utrustning.
3.4 Krav som grundas på fel eller brist som har samband med vattnets kvantitet eller kvalitet.
3.5 Krav som grundas på fel som består av eller har orsakats av radon eller asbest.
3.6 Krav som grundas på fel av estetisk natur som inte påverkar nyttjandet av byggnaden.
3.7 Krav som grundas på fel som utgör rättsligt fel eller rådighetsfel enligt Jordabalken 4:17 och 4:18."

Denna försäkring känns ju ganska så meningslös då den inte täcker något vettigt egentligen?
Räcker det istället med att ha en bra hemförsäkring ELLER räcker det med att besiktningsmannen har en ansvarsförsäkring som täcker för de brister som han har missat?

Det känns ju som att man blir rövknullad hur man än gör och att de bara försöker pumpa pengar ur båda säljare och köpare. Naturligtvis är det ju så då det är vinstdrivande företag men någon måtta får det väl vara?
Min erfarenhet av Anticimex "dodla-fel-försäkring" sträcker sig endast till att ha sett en kompis med fuktskador i sitt hus blivit nekad ersättning då "det var uppenbara mögelfläckar i duschutrymme". Synd bara att besiktningsmannen inte hade skrivit med detta i protokollet :huvet


Så vad tycker ni, hur ska vi göra? Jag frågar både för mig och för säljaren skull då jag har lovat att kolla upp detta. Att få tag på ett nummer till Anticimex byggnadsavdelning var inte det lättaste, men ska man köpa en försäkring av dem så var det inga problem :D
 

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Arboga
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Fint med hus :)
Är med i krokarna att skriva på papper för ett hus, om allt går som det ska. Vart ligger erat?

Som jag har förstått( kanske inte så mkt att hurra för) saker och ting så gäller det att huset besiktigas ordentligt av en besiktningsman. De brukar vara nästintill överdrivet noga.
Och har de inte skrivit något om några mögelfläckar i sinna papper så har de ej existerat när de besiktigade huset. Och då de uppenbarligen fanns mögel så måste det väl vara ett dolt fel?! Och det är väl där deras ansvarsförsäkring kommer in?

Varudeklarationen är väl lite som garantin man köper på blocket, inte speciellt mkt att hänga i julgranen om inte huset är sproilans nytt.

Det är så jag har uppfattat saker iaf.
http://www.byggahus.se/forum/ är ett bra forum

Lycka till
Mvh Isak
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
1. Besiktning av hus/överlåtelsebesiktning. Ska göras av godkänd besiktningsman som även har ANSVARSFÖRSÄKRING. Sistnämnda, vad gäller det för?

Den täcker hans uppdrag. Fuckar han upp och missar något som ingår i vad han skall kolla=pengar till dig.


3. Varudeklaration. Köps via mäklare men då vi är tjenis med säljarna så kommer vi INTE köpa via mäklare och således inte heller köpa varudeklarerat. Som jag har förstått det så är det en försäkring som i vårt fall tillhandahålls av Anticimex. Jag har kollat upp avtalen och klistrar in det nedan så kan ni få ett gott skratt, det fetstilta är ju det man vill ha ersättning för

"Undantag från försäkringen
3.1 Krav som grundas på fel, skada eller annan anmärkning som har antecknats i besiktningsprotokollet.
3.2 Krav som grundas på fel som säljaren har känt till eller i övrigt förtigit, dolt eller givit felaktig eller missvisande uppgift om. Detsamma gäller krav som köparen kan ha till följd av avtal med säljaren, säljarens utfästelser eller annan förespegling om en högre standard än köparen annars har haft fog att förutsätta.
3.3 Krav som grundas på fel på system för vatten, värme, avlopp, ventilation, gas och elektricitet och anordningar som ingår i ett sådant system, även eldstäder och rökgångar. Utrustning omfattande vitvaror, fläkt, antenn, sophanteringsutrustning, centraldammsugare inklusive rörsystem, dator och annan maskinell utrustning. Simbassäng med tillhörande utrustning.
3.4 Krav som grundas på fel eller brist som har samband med vattnets kvantitet eller kvalitet.
3.5 Krav som grundas på fel som består av eller har orsakats av radon eller asbest.
3.6 Krav som grundas på fel av estetisk natur som inte påverkar nyttjandet av byggnaden.
3.7 Krav som grundas på fel som utgör rättsligt fel eller rådighetsfel enligt Jordabalken 4:17 och 4:18."

Denna försäkring känns ju ganska så meningslös då den inte täcker något vettigt egentligen?
Räcker det istället med att ha en bra hemförsäkring ELLER räcker det med att besiktningsmannen har en ansvarsförsäkring som täcker för de brister som han har missat?


Nu skall jag gå och lägga mig och är alldeles för trött för att läsa korrekt, men det känns som om den försäkringen i princip täcker besiktningsmannens ansvar. Besiktningsmannen tar nämligen inte heller på sig att kolla vitvaror, el, avlopp etc. Han kollar bara huset.


Ninjaedit; Den verkar alltså rätt kass.


Det känns ju som att man blir rövknullad hur man än gör och att de bara försöker pumpa pengar ur båda säljare och köpare. Naturligtvis är det ju så då det är vinstdrivande företag men någon måtta får det väl vara?
Min erfarenhet av Anticimex "dodla-fel-försäkring" sträcker sig endast till att ha sett en kompis med fuktskador i sitt hus blivit nekad ersättning då "det var uppenbara mögelfläckar i duschutrymme". Synd bara att besiktningsmannen inte hade skrivit med detta i protokollet

Var det uppenbara mögelfläckar? Varför såg inte kompisen det själv?
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag talade med Anticimex efter jag skrev tråden, fick tag på dem till slut. Han jag talade med var mycket intresserad av att sälja försäkringar och menade på att jag hade missuppfattat det hela totalt när jag ifrågasatte alla dessa grejer som den inte täckte för och att ansvarsförsäkringen bör räcka.
Totalt skulle det kosta ca 20 000:- för besiktning samt försäkringar (som knappt täcker något) men det är förvisso småpengar i sammanhanget och jag tänker inte vara dumsnål i ett sånt här läge. Däremot vill jag veta om jag kan lägga pengarna på något bättre, som en annan försäkring till exempel.

Jag är ju själv i byggsvängen och är inte dum i huvudet (ok, det beror på hur man ser det) så min egna besiktning av huset har klargjort detta:
Uppenbara fuktskador i golv under badrum samt innertak i källare. Allt ska ändå rivas där och säljaren visade allt, innertak var borttaget på vissa ställen för att se det hela. Inget i bärande konstruktion.
Det hela pga en icke rensad golvbrunn under 90-talet, tänk på det ni med dold golvbrunn under badkar. Jag har bytt flera golvbrunnar där man har sett detta.

Källarhus= fuktproblem är vanligt. Det luktar torrt, ser torrt ut, inga andra hus i området har haft fuktproblem= bra mark. Däremot mycket sättningar i huset pga undermåligt pålande på 40/50-talet= Sprickor i grund här och där. Ingen fukt dock. Omdränering av grund inte helt otänkbart men inget akut. Oftast sätter det sig med tiden och huset är beläget bredvid ån som muddrades på 80-talet= mycket sättningar från all tung trafik som körde bort massorna, flera hus har blivit märkta av detta. Brukar fungera med sprickor i grunden ändå om man inte bor i ett träsk...

Tegeltaket är original sen 1947= Behövs bytas inom en 10-årsperiod även om det fortfarande håller tätt. Helt ok, det gör jag en solig sommardag (ok, 2 dagar) med lite grogg.

Avsaknad av nockband= viss fukt kan tränga in. Ser dock snustorrt ut på hela vinden och det är troligtvis den låga taklutningen som har gjort att det ej har kommit in vatten på fel ställe.

Gamla fönster men väl underhållna. Kommer väl bytas ut löpande i den takt man har råd, köper man nåt fönster då och då så har man snart bytt ut det hela inom en 2-årsperiod.

Gammalt och normalt slitet invändigt men inga fuktproblem någonstans och i ett hus med självdrag och fungerande skorsten så brukar det inte vara problem.

Så i min värld är det inga större överraskningar jag kan åka på men jag räknar ändå med att få dränera om grunden om några år samt byta taket. Resten känns som piece of cake.

Det är ju ett gammalt hus och då får man räkna med arbete men det gör mig ingenting då det är både hobby och försörjning allt som oftast.
Imorgon ska jag samtala med mitt försäkringsbolag om offert på hemförsäkring och även fråga om de har någon försäkring man kan utnyttja vid köpet. Och snart möte med banken :brinnerup Fyfan, ibland undrar jag vad man ger sig in på, jag är ju inte ens vuxen!

Fint med hus :)
Är med i krokarna att skriva på papper för ett hus, om allt går som det ska. Vart ligger erat?

Nere vid ån, kommer inte ens ihåg namnet på gatan. Men efter Kungsörsvägen, så totalt fel sida stan egentligen :mad: Men man får se det från den ljusa sidan, jag kan ha båten ligga 40 meter från huset och dagis ligger ett stenkast bort.
Vart har ni hus på gång?
Jag har också en känsla av att varudeklarationen inte är något att hurra över så jag tänkte att folket här kanske har några bra synpunkter i vanlig ordning :)
Det värsta som kan hända är ju att man springer på en oförutsedd fuktskada någonstans men den risken är ju minimal. Och hemförsäkringen täcker ju det mesta.
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Den täcker hans uppdrag. Fuckar han upp och missar något som ingår i vad han skall kolla=pengar till dig.
[/COLOR]

Det gör det inte. En besiktningsman har inga skyldigheter. Är huset mögligt och han missar det så har hen helt enkelt missat det. Uppkommer en vattenskada pga dåligt rörarbete så är det något han kan ha missat.
Enligt mej som kan lite smått hur man bygger mm så som jag även tror att du Dee_cati kan så skulle jag skippa dessa 5-6k till en besiktning. Gå igenom huset själv, grundligt och systematiskt.

Ja jag bor i ett hus som hade vattenläcka samma dag vi flytta in. Nu mögligt tak och vad som sker i morgon vet då ingen. Jag förlitade mej på att en besiktningsman skulle kunna, undersöka och vara bättre än mej. Men insett att det var mest en person som ville tjäna pengar på att kunna lite mer än den som inga tummar har. Slöseri på 6k enligt mej.

. .
Totalt skulle det kosta ca 20 000:- för besiktning samt försäkringar (som knappt täcker något) men det är förvisso småpengar i sammanhanget och jag tänker inte vara dumsnål i ett sånt här läge. Däremot vill jag veta om jag kan lägga pengarna på något bättre, som en annan försäkring till exempel.

Jag är ju själv i byggsvängen och är inte dum i huvudet (ok, det beror på hur man ser det) så min egna besiktning av huset har klargjort detta.

+ en jäkla massa text

Det var det här jag skrev samtidig. Skit i besiktningen. Du har redan kollat upp bra mycket mer än en besiktningsman skulle göra.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det gör det inte. En besiktningsman har inga skyldigheter. Är huset mögligt och han missar det så har hen helt enkelt missat det. Uppkommer en vattenskada pga dåligt rörarbete så är det något han kan ha missat.
Enligt mej som kan lite smått hur man bygger mm så som jag även tror att du Dee_cati kan så skulle jag skippa dessa 5-6k till en besiktning. Gå igenom huset själv, grundligt och systematiskt.

Ja jag bor i ett hus som hade vattenläcka samma dag vi flytta in. Nu mögligt tak och vad som sker i morgon vet då ingen. Jag förlitade mej på att en besiktningsman skulle kunna, undersöka och vara bättre än mej. Men insett att det var mest en person som ville tjäna pengar på att kunna lite mer än den som inga tummar har. Slöseri på 6k enligt mej.

Fast besiktningsmannen på Anticimex sa faktiskt rakt ut till mig idag att deras ansvarsförsäkring täcker om de har missat ett fel men det gör de naturligtvis INTE enligt honom :gnissla
Däremot klargjorde han att man ska skilja på DOLDA fel och osynliga fel. Sen blev han överjävligt luddig igen och bytte samtalsämne gång på gång när jag ifrågasatte honom. Han anade nog att jag var dem på spåren :brynad

Och jag har som sagt gjort en grundlig undersökning och vi har mycket bra kontakt med säljaren som absolut inte skulle dölja något för oss, de har ju praktiskt taget bönat och bett om att just vi ska köpa huset av dem och de har även gett oss betydligt bättre pris än vad de kan tänkas få. Så om jag inte råkar ut för samma sak som dig så bör det ju vara lugnt tycker man.
Gick inte din hemförsäkring in och täckte för dina skador?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
De e ju fan värre än att köpa bil dehär me husköp, ja lägger nog ner mina planer i några år till...
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Gick inte din hemförsäkring in och täckte för dina skador?

Jo vattenskadan(läckaget) när vi flytta in mot en nätt avgift på 6k. Plus att avfuktare, invändiga byggställlningar mm stod uppställda i 3mån. En byggarbetsplats bodde vi i under 6mån.

Mögel i taket som är orsakat pga konstruktionsfel finns det ingen försäkring emot. Samt inget en bestiktningsman kan fällas för att ha missat.

De e ju fan värre än att köpa bil dehär me husköp, ja lägger nog ner mina planer i några år till...

Bilköp?? Om du ens jämför så ska du nog skippa kåken.
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jo vattenskadan(läckaget) när vi flytta in mot en nätt avgift på 6k. Plus att avfuktare, invändiga byggställlningar mm stod uppställda i 3mån. En byggarbetsplats bodde vi i under 6mån.

Mögel i taket som är orsakat pga konstruktionsfel finns det ingen försäkring emot. Samt inget en bestiktningsman kan fällas för att ha missat.



Bilköp?? Om du ens jämför så ska du nog skippa kåken.

Här i småskogarna är ju bilarna dyrare än husen :D
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jo vattenskadan(läckaget) när vi flytta in mot en nätt avgift på 6k. Plus att avfuktare, invändiga byggställlningar mm stod uppställda i 3mån. En byggarbetsplats bodde vi i under 6mån.

Mögel i taket som är orsakat pga konstruktionsfel finns det ingen försäkring emot. Samt inget en bestiktningsman kan fällas för att ha missat.

Surt som fan, såna gånger kan jag tänka mig att man ångrar sitt husköp :(

Jag byggde ett väldigt stort och lyxigt badrum för 2 år sedan och för lite drygt ett år sedan så uppdagades en vattenläcka till följd av att rörmokaren jag anlitade inte hade använt gummitätningar i PEX-centralen som jag så fint hade monterat, det fanns avrinning mot golvbrunn och allt. Och givetvis så hade inkommande kallvattenrör hamnat lite snett i anslutning och det läckte någon droppe var 10:e sekund men det räckte. Vatten hade runnit längs med PEX-slangen hela vägen ner i källaren i ett inrett utrymme= Riva allt och fukt i plattan= avfuktare i 3 månader.
Det hela slutade lyckligt för ägaren då försäkringsbolaget stod för allt och röris betalade självrisken. Jag skrev även upp elen innan jag monterade avfuktaren så även detta pyntade dem, det drog en hel del vill jag lova. Och det förstörda utrymmet ska jag snart bygga om till gillestuga och det var planerat sen tidigare= rent flyt :D
Enda konstiga här var ju att inte rörmokarens försäkringsbolag behövde betala det hela istället för hemförsäkringen, jag yrkade på detta men inget hände.

Brrr, nu kommer jag drömma mardrömmar om fuktskadade golv och rutten murstock :brinnerup
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Eventuella dolda fel får man knappast ut från besiktningsmannens försäkring, däremot så är säljaren skyldig att ersätta dolda fel (vilket kan bli lite kymigt i detta fall när det är bekanta som dessutom sålt till ett underpris).
Dolda fel räknas det i princip som när det är fel som besiktningsmannen inte upptäckt.

Kompisen köpte ett hus, bes av anticimex, som visade sig vara ett riktigt klantbygge, hela golvet låg på en dåligt dränerad platta med trä direkt mot betongen (till och med inguten på vissa ställen) och igentäppt ventilation (för varmare golv) vilket resulterat i mögel i golv o väggar.
Dessutom satt det en hyffsat modern fråluftsvärmepump/panna kopplad till ett gammalt kamrörs-system så vintertid blev det aldrig varmare än 16-17 grader inne!

Anticimex vägrade att ta på sig någonting, så det slutade med att kompisen helt enkelt fick stämma säljaren på dom 600.000kr det kostade att åtgärda.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, risken finns ju att det blir som du säger när man köper från en bekant. Men huset har stått i detta skick i så många år så att jag bedömmer riskerna till ganska så låga att något fusk har förekommit och kommer uppdagas först nu.
Och skulle det dyka upp något fel så är det inget säljaren ahr undanhållit och då tar jag på mig det istället, svårare än så är det ju inte.
Hade jag däremot varit renodlad akademiker född utan tummar så skulle jag antagligen köpa varenda försäkring som fanns att tillgå.

Fick din kompis ut några pengar från säljaren och fick de betala det personligen då eller hade de försäkring som täckte? Jobbigt läge som säljare också ju att råka ut för dylika saker om man inte kände till något.
När jag säljer något så är det borta, då är det inte mitt problem längre. Så vill jag känna åtminstone, så det är nästan värre att vara säljare än köpare i det fallet.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Fick din kompis ut några pengar från säljaren och fick de betala det personligen då eller hade de försäkring som täckte?

Jodå, han fick väl i stort vad han begärde och säljaren fick vackert plocka fram stålarna ur egen ficka.
Det som gjorde det lite speciellt var ju att säljaren själv byggt huset i slutet på 60-talet, fått mögelproblem under 70-80talet och då gjort en grundlig "renovering" av huset, inte vid något av tilfällena hade gängse byggnormer följts utan allt var gjort efter eget huvud.

Sen kan jag väl tycka att bes-mannen slarvat, första gången jag såg huset så tyckte jag att det var en del som såg skumt ut och där bes-mannen borde rekommenderat en grundligare bes.

En annan kul grej var tvättmaskinen som enligt objektsbeskrivningen av mäklaren beskrevs som ca 8 år gammal, när den pajade och jag skulle laga den så såg jag direkt på typskylten att den var från 1968, där fick mäklaren snällt köpa en ny tvättmaskin åt honom:D

Summa; Du har som köpare en långtgående undersökningsplikt, vilken inte brukar anses uppfylld om du inte anlitat en bes-man, men även säljaren har ett stort ansvar för dolda fel (till dolda fel räknas sådant som ej kan upptäckas eller misstänkas vara felaktigt vid en normal besiktning).

En variant är ju att säljaren tecknar en "dolda fel-försäkring" (vilket man som säljare bör göra) och du erbjuder dig att stå för självrisken om det mot förmodan skulle dyka upp några obehagliga överraskningar.
På så sätt beöver ni inte bli osams om något dyker upp.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Det gör det inte. En besiktningsman har inga skyldigheter. ....


Du har fel. Jag har 50 tusen i försäkringsersättning som säger annat.

Hur du har lagt upp det gentemot din besiktningsman/hans försäkringsbolag är en annan femma. Gör om, gör rätt.


Alternativ anlita någon som gör rätt för dig.
 

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Arboga
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Nere vid ån, kommer inte ens ihåg namnet på gatan. Men efter Kungsörsvägen, så totalt fel sida stan egentligen :mad: Men man får se det från den ljusa sidan, jag kan ha båten ligga 40 meter från huset och dagis ligger ett stenkast bort.
Vart har ni hus på gång?
Jag har också en känsla av att varudeklarationen inte är något att hurra över så jag tänkte att folket här kanske har några bra synpunkter i vanlig ordning :)
Det värsta som kan hända är ju att man springer på en oförutsedd fuktskada någonstans men den risken är ju minimal. Och hemförsäkringen täcker ju det mesta.

Är de nere vid Vretvägen? Har en jobbarkompis som nämt att deras grannes hus är tillsalu eller nått.

Ni och ni. Jag kollar på hus utåt Tyringe (tjejen får väl sova över någongång hon med, när det är dags för tvätt och disk). Mor, far, mormor och morfar, kusiner osv. Alla bor där ute. Plus att har verkstan där :)

Så det är ett bra läge för mig.

Jag kommer nog skippa bes. av huset. Då det viktigaste för mig är grund och vind. Så de inte är någe mysko pågång där. Men de går ej att komma åt tyvärr. Men huset står i en slänt med jordkällare. Och där är de inge fukt. Så de vore fan om det samlades vatten någonstans :p syns inget inne på trägolvet heller någonstans.
Och vinden är inredd. och inte heller där syns det något som tyder på fukt/mögel.

Men har inte riktigt bestämt mig, får se vad som händer nästa vecka när mäklaren kommer tillbaks från ledighet.

Lycka till med allt :)
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top