Bonzo
Trying real hard to be the shepherd
Tjena.
Jag håller på och skruvar lite med en gammal hoj från tidigt 80-tal och har nu fått för mig att jag ska byta ut bensinkranen mot en ny variant.
Anledningen är att det för tillfället sitter en vakuumstyrd kran, och jag misstänker att den eventuellt inte funkar helt felfritt. Så jag tänkte att i stället för att försöka renovera den, så byter jag mot en ny kran som inte är vakuumstyrd.
Min fråga är nu vad man ska tänka på vid byte? Funkar det med vilka kranar som helst, så länge infästningen lirar? Har hört något om olika flöde och liknande, men fattar inte riktigt om detta är något jag behöver bry mig om.
Om det är en dum idé att byta från vakuum till "inte-vakuum" så får någon gärna säga till, och gärna även förklara fördelar/nackdelar med vakuumstyrning.
Hojen det handlar om är en Kawa 750 Twin med dubbla 34mm Mikuni CV-förgasare, om det spelar någon roll.
Kan väl nämna också att det inte kommer bli någon utställningshoj av denna, så även om jag gärna betalar lite mer för kvalitet så har jag ändå en maxgräns för vad det får kosta. (Pingel-kranar är alltså inte aktuella.)
Jag håller på och skruvar lite med en gammal hoj från tidigt 80-tal och har nu fått för mig att jag ska byta ut bensinkranen mot en ny variant.
Anledningen är att det för tillfället sitter en vakuumstyrd kran, och jag misstänker att den eventuellt inte funkar helt felfritt. Så jag tänkte att i stället för att försöka renovera den, så byter jag mot en ny kran som inte är vakuumstyrd.
Min fråga är nu vad man ska tänka på vid byte? Funkar det med vilka kranar som helst, så länge infästningen lirar? Har hört något om olika flöde och liknande, men fattar inte riktigt om detta är något jag behöver bry mig om.
Om det är en dum idé att byta från vakuum till "inte-vakuum" så får någon gärna säga till, och gärna även förklara fördelar/nackdelar med vakuumstyrning.
Hojen det handlar om är en Kawa 750 Twin med dubbla 34mm Mikuni CV-förgasare, om det spelar någon roll.
Kan väl nämna också att det inte kommer bli någon utställningshoj av denna, så även om jag gärna betalar lite mer för kvalitet så har jag ändå en maxgräns för vad det får kosta. (Pingel-kranar är alltså inte aktuella.)