Bensinkran, vad tänka på vid byte?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tjena.

Jag håller på och skruvar lite med en gammal hoj från tidigt 80-tal och har nu fått för mig att jag ska byta ut bensinkranen mot en ny variant.
Anledningen är att det för tillfället sitter en vakuumstyrd kran, och jag misstänker att den eventuellt inte funkar helt felfritt. Så jag tänkte att i stället för att försöka renovera den, så byter jag mot en ny kran som inte är vakuumstyrd.

Min fråga är nu vad man ska tänka på vid byte? Funkar det med vilka kranar som helst, så länge infästningen lirar? Har hört något om olika flöde och liknande, men fattar inte riktigt om detta är något jag behöver bry mig om.

Om det är en dum idé att byta från vakuum till "inte-vakuum" så får någon gärna säga till, och gärna även förklara fördelar/nackdelar med vakuumstyrning.

Hojen det handlar om är en Kawa 750 Twin med dubbla 34mm Mikuni CV-förgasare, om det spelar någon roll.


Kan väl nämna också att det inte kommer bli någon utställningshoj av denna, så även om jag gärna betalar lite mer för kvalitet så har jag ändå en maxgräns för vad det får kosta. (Pingel-kranar är alltså inte aktuella.)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag hade köpt en till motsvarande motor för att gå säker, finns snygga med dubbla slanganslutningar om man letar.

Vakuum-kranar är bra på det sättet att dom fråntar föraren ansvaret för att stänga kranen, är man vaken är en konventionell att föredra.
 

HojBruden

Glad
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Blajd
I PRI läget står kranen öppen utan vakuum, så att testa funktionen hos kranen är ju rätt simpelt. Om problemet är rost och skit i tanken hjälper det inte med ny kran... Att sätta ett soppafilter på slangen för att skona förgasarna är en bra investering på en gammal hoj om det inte är gjort.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag hade köpt en till motsvarande motor för att gå säker, finns snygga med dubbla slanganslutningar om man letar.

Vakuum-kranar är bra på det sättet att dom fråntar föraren ansvaret för att stänga kranen, är man vaken är en konventionell att föredra.

Är inte så brydd över utseendet på kranen, hojen kommer inte vinna några skönhetstävlingar ändå.

Så detta är enda fördelen med en vakuumkran alltså? I så fall kan jag nog lära mig att stänga av kranen.

I PRI läget står kranen öppen utan vakuum, så att testa funktionen hos kranen är ju rätt simpelt. Om problemet är rost och skit i tanken hjälper det inte med ny kran... Att sätta ett soppafilter på slangen för att skona förgasarna är en bra investering på en gammal hoj om det inte är gjort.

Jag har haft kranen bortplockad från tanken just för att kontrollera huruvida det var rost i tanken, men det såg fint ut. Även filtret som var monterat på kranen (inne i tanken) var rent och fint, så jag är rätt säker på att detta inte är något problem.

Jag har även koll på att "PRI"-läget öppnar kranen, och har kört i detta läge när jag teststartat hojen.

Anledningen till att jag misstänker att den inte är helt frisk är för att tidigare ägare hade en del svårigheter att få hojen att gå som den skulle. Detta i kombination med att jag hittat en hel del trådar i diverse forum där folk beskriver att deras kranar strulat gör att jag känner att det vore vettigt att helt eliminera risken för problem.

Nu har jag, som ni märker, inte full koll på exakt hur vakuumet fungerar men jag antar att det är någon form av ventil som öppnar i kranen när vakuum uppstår i förgasaren? Kan det inte bli "obalans" i trycket i förgasaren då ifall denna ventil/packning är otät, vilket skulle kunna påverka förgasarens funktion? Eller är det långsökt?

Anledningen till att jag inte heller är intresserad av att köra konstant på "PRI", är att jag förstått det som att man då förlorar funktionen hos "RES"-läget, d.v.s. att "PRI" kör slut i tanken utan förvarning innan man står som ett fån vid vägkanten.


Som sagt - om det inte finns några andra fördelar med vakuumförgasare än att man slipper stänga dem när man stannar vid korvvmojen så kan det vara värt de pengarna ett byte kostar. Då återstår bara min ursprungliga fråga om huruvida det funkar med vilken kran som helst som har samma infästning eller om jag måste ta andra faktorer i betänkande?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Är inte så brydd över utseendet på kranen, hojen kommer inte vinna några skönhetstävlingar ändå.

Så detta är enda fördelen med en vakuumkran alltså? I så fall kan jag nog lära mig att stänga av kranen.



Jag har haft kranen bortplockad från tanken just för att kontrollera huruvida det var rost i tanken, men det såg fint ut. Även filtret som var monterat på kranen (inne i tanken) var rent och fint, så jag är rätt säker på att detta inte är något problem.

Jag har även koll på att "PRI"-läget öppnar kranen, och har kört i detta läge när jag teststartat hojen.

Anledningen till att jag misstänker att den inte är helt frisk är för att tidigare ägare hade en del svårigheter att få hojen att gå som den skulle. Detta i kombination med att jag hittat en hel del trådar i diverse forum där folk beskriver att deras kranar strulat gör att jag känner att det vore vettigt att helt eliminera risken för problem.

Nu har jag, som ni märker, inte full koll på exakt hur vakuumet fungerar men jag antar att det är någon form av ventil som öppnar i kranen när vakuum uppstår i förgasaren? Kan det inte bli "obalans" i trycket i förgasaren då ifall denna ventil/packning är otät, vilket skulle kunna påverka förgasarens funktion? Eller är det långsökt?

Anledningen till att jag inte heller är intresserad av att köra konstant på "PRI", är att jag förstått det som att man då förlorar funktionen hos "RES"-läget, d.v.s. att "PRI" kör slut i tanken utan förvarning innan man står som ett fån vid vägkanten.


Som sagt - om det inte finns några andra fördelar med vakuumförgasare än att man slipper stänga dem när man stannar vid korvvmojen så kan det vara värt de pengarna ett byte kostar. Då återstår bara min ursprungliga fråga om huruvida det funkar med vilken kran som helst som har samma infästning eller om jag måste ta andra faktorer i betänkande?

Den enda begränsningen på den nya kranen är flödet, men jag antar att din hoj inte är av den kalibern att det skulle innebära ett reellt problem.

En vakuumkran kan, om man har otur, läcka soppa in genom vakuumslangen, den kan även vara begränsad i flödet i pri-läget så att hojen tömmer flottörhusen vid fullast.

Finns ingen anledning att ha kvar en kran man är osäker på, det värsta som kan hända är att man glömmer den öppen och att det bildas en liten pöl bensin under hojen. Då är det dags att göra något åt förgasarna, hade du haft en vakuumkran hade du inte märkt något och soppan hade runnit in när du kör istället.

Ja, sen kan man glömma att öppna den, vilket av någon anledning är lättare än att glömma stänga.:huvet
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Den enda begränsningen på den nya kranen är flödet, men jag antar att din hoj inte är av den kalibern att det skulle innebära ett reellt problem.

En vakuumkran kan, om man har otur, läcka soppa in genom vakuumslangen, den kan även vara begränsad i flödet i pri-läget så att hojen tömmer flottörhusen vid fullast.

Finns ingen anledning att ha kvar en kran man är osäker på, det värsta som kan hända är att man glömmer den öppen och att det bildas en liten pöl bensin under hojen. Då är det dags att göra något åt förgasarna, hade du haft en vakuumkran hade du inte märkt något och soppan hade runnit in när du kör istället.

Ja, sen kan man glömma att öppna den, vilket av någon anledning är lättare än att glömma stänga.:huvet

Kanon, precis det svaret jag ville ha. Som du säger så finns det ju ingen anledning att behålla något man är osäker på när det kostar så lite att byta ut den.
Tackar.

Kan dock ge mig fan på att jag både kommer glömma att vrida på och av innan sommaren är slut. :D
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Du kan kanske hitta repsats på http://viewer.zmags.com/publication/5d6a6be2#/5d6a6be2/486 eller ta isär och kontrollera membranet inne i kranen. Ev kan oringen som ska täta ha fastnat går att byta ut.

Jo, visst skulle jag kunna göra det.
Men om det inte finns några större fördelar med att ha en vakuumkran så känns det enklare att bara byta ut den mot en ny. De kostar ju inte många kronor så jag tycker inte riktigt att det är värt besväret att försöka laga något som kanske ändå inte blir helt bra. Om jag byter ut kranen kan jag ju dessutom plugga vakuumutgången på förgasaren och därmed kanske få stabilare (under)tryck i dessa.

Edit:
Reparationskit för kranen, om någon framöver skulle vara intresserad, finns även här:
http://www.wemoto.com/bikes/kawasaki/z_750_y1_ltd_-_twin/82/picture/fuel_tap_repair_kit/

Som sagt är det inte riktigt värt besväret med tanke på att jag kan få en ny kran för motsvarande summa.
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Bytte min kran mot en ballofix för hundralappen men lite knevel med kopplingarna tillkom ju. Fungerar bra.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Bytte min kran mot en ballofix för hundralappen men lite knevel med kopplingarna tillkom ju. Fungerar bra.

Det låter ju faktiskt som en ganska hård lösning, ser gärna bilder på det. :)

Men jag tror att jag helt enkelt byter ut den mot en konventionell kran. Har hittat kranar som passar bolt-on för under 200:-, så det känns som det enklaste alternativet.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top