Bensin eller diesel? När lönar det sig?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Om man kan lastbilsregga bilen i fråga, borde inte det göra saken betydligt mer ekonomisk? Typ halvera fordonsskatten?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om man kan lastbilsregga bilen i fråga, borde inte det göra saken betydligt mer ekonomisk? Typ halvera fordonsskatten?

Borde egentligen inte uttala mig i frågan, men jag har för mig att man tagit bort möjligheten att ta bort baksätet på en personbil i syfte att få ner skatten. Dessutom höjde man skatten på lätt lastbil för något år sedan vilket gjorde det mindre förmånligt att äga dem.

Är som sagt inte särskilt insatt i diesel skatter och fordonskatter. Någon annan kommer säkert med ett utförligare inlägg i debatten.
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Jag har en liten chippad BMW 120d (Tvålkopp men tillräcklig för mig) -08 med 220 kusar o med ca 0,51 blandat vid normal körning... 2800 kr skatt/år.... :) :tummenupp

Är absolut inte snabbast i världen men det är en hel del som blir förvånade när man susar iväg... Men såklart så är jag en ecodriver... :rolleyes:
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
sen ska man tänka på att dieselbilar i regel är dyrare att serva.
Större oljemängd i motorn, tätare byte av bränsle/luftfilter och kamremmar jämfört med samma modell med bensin variant. De flesta tänker inte på det.

Jag har en passat diesel från 98. Har 4.3 liter olja i, är väl inte mer än motsvarande bensinare? lr? Bränslefilter och luftfilter och sånt byts inte ofta, det är som bensinarna. Kamremmen ska bytas efter 9k mil, men min har gått mer än dubbelt!
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
En arbetskompis har Mondeo diesel, drar 0.61 vid en snitthastighet på 100km/h (den nollställer sig själv var tionde mil)
När han fick dessa siffror låg vi allt som oftast mellan 140-200 på motorväg, helt okej.
 

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Dalarna
Hoj
CBR600
Sitter i samma tankar som dig. mitt val står mellan en saab 93 1,9tdi och bmw 520. Då de verkar finnas flera automater än manuella i detta segment lutar de åt saaben för jag verkligen ogillar bmw automat känns seg som fan.

Motorn i Saaben är en Fiatmotor som är riktigt trevlig (tycker jag), den jobbar på som den ska och är pålitlig. Samma motor sitter i Fiat Scudo till exempel (vilket gör det rätt intressant att leta delar, Fiatdelarna är oftast billigare än Saabdelar).

I automatfrågan tycker jag lika som med bensinare, stor motor passar med automat, liten motor passar aldrig med automat.
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Motorn i Saaben är en Fiatmotor som är riktigt trevlig (tycker jag), den jobbar på som den ska och är pålitlig. Samma motor sitter i Fiat Scudo till exempel (vilket gör det rätt intressant att leta delar, Fiatdelarna är oftast billigare än Saabdelar).

I automatfrågan tycker jag lika som med bensinare, stor motor passar med automat, liten motor passar aldrig med automat.

Är verkligen TDI'n från FIAT ?
Jag vet att TTDI är en FIAT-motor, men den vanliga TDI'n är väl inte det ?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Ja - vad kostar det att lätt-lastbilregga?
Och vad blir skatten? Halverad?

Jag reggade min för några år sedan. Galler och regga gick väl på ca 4000kr. Regga var väl ca 1300 av det, dyrt galler då jag inte orkade bygga ett själv. Det tjänade jag in första året ändå :yoparty

Min är tung och 4x4 vilket innebar ca 7000kr i skatt som PB. Första året hade jag 1800kr i skatt som LB sen höjdes det 60% och sen nått år senare igen osv osv osv. Staten gillar inte smitare :D Gissar på att den är kanske 3000kr nu har inte koll bara betalar och är glad en gång om året.

Sen om man skulle glömma att ha sitt galler i när man åker runt får man ta med i beräkningarna att du kan få problem vid ett försäkringsärende då du åker runt med personer i baksätet på en LB.

Men köper du en sån där ny modern sak som minskar i värde med 4000kr i månaden då har du ju skatt på kanske 2000kr.

http://www.skatteverket.se/skatter/fordon/fordonsskatt.4.18e1b10334ebe8bc80002921.html

http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800012425/fordonsskattetabeller080101.pdf

Välkommen till the dark side
smoke.gif
 

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Uppland
Hoj
07 KTM
hur fort det lönar sig beror givetvis på val av bil..

Själv åker jag en 05ans opel kombi diesel med skatt på 2800kr per år.. Motsvarande kombi i samma storlek fast bensin kostar runt 2k!? i skatt. de 800kr tjänar man fort in =)

Så köp 05 eller nyare så de "nya" skattereglerna gäller. Tror de äldre bilarna med skatter på 6-8k kommer bli väldigt svårsålda framöver. (de är de redan iofs).
 

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Transalp -87
Det är ju bara att köpa sig en skåpbil dom redan är lastbilsreggad å så får ni in hojen där bak för att åka på bankörning....skitbra :tummenupp
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Har ett enkelt excelark där man matar in soppapriset, förbrukningen och skatten så får man ett hum om när man "tjänar" på att köra diesel gentemot bensin.

Hmm, det fanns tydligen på jobbet och inte hemma, lägger upp det när jag är på jobbet nästa gång.
 

Dr.Bike

Guest
Har ett enkelt excelark där man matar in soppapriset, förbrukningen och skatten så får man ett hum om när man "tjänar" på att köra diesel gentemot bensin.

Hmm, det fanns tydligen på jobbet och inte hemma, lägger upp det när jag är på jobbet nästa gång.

Long time - no see kompis!
Hälsa din bättre hälft! :)
 

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top