Bekymmer med bromsoket!

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Tjena.
Upptäckte en mindre kul sak när jag skulle byta däck på min Speed Triple. Den ena insexskruven som håller oket går bara att skruva ut några milimeter, sen är det tvärstopp. Verkar som att förra ägaren kanske dragit sönder gängorna eller något. Jag vågar iallafall inte ta i så att jag blir blå på en sådan skruv. Någon som har nåt tips på vad man kan göra?
gaffel1.JPG
 
Last edited:

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 848 -08
plock av och titta hur gängorna ser ut.. man kan ju snygga till dom om man har verktyg till det om det inte ser för jävligt ut annars tvätta rent och testa om skruven går lättare kan ju vara skit i också
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Är rädd för att dra sönder gängorna totalt för det blir verkligen tvärstumt efter några milimeter. Ska man fortsätta att dra och hoppas att det håller?
 

gaylord

Ny medlem
Gick med
20 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda cbr1000rr 06
Det är ju som det är du måste ju få ut den... så det är bara att ta i å sen fixa det..
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Självklart måste jag få ut den på något sätt. Jag tackar för alla tips och gör ett litet försök med värme och så får vi se sen om det går åt en helicoil sedan!:Bugar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nått jag inte begriper är att du skriver att den ena går bara skruva ut några mm.
Men på foto är båda skruvade i botten.
Den undre borde ju varit helt utskruvad / bortagen på fotot.

Det är väl inte så att skruvarna måste lossas växelvis? :va
Pga utförandet.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Kan ju även vara skruvlåsnings lim på den eller så har den ärjat, inget kul med båda delarna om den sitter för jävligt, men annars får du dra in i ut den, den borde kunas dra lite utor för varje gång du dragit in den på nytt.
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Jag la bara in ett foto med pilar för att visa vilken skruv det är som inte vill ge med sig. Inte min hoj på bilden men en likadan.... hört det förut?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ta loss skruven och smörj in den och skruva den ut och in några gånger utan bromsoket på.

Stålskruv i Aluminium gods kräver att man smörjer in grejerna innan man sätter ihop grejerna,, tänk att det ska vara så svårt att fatta grejen med smörjmedel, skulle någon köra hojen utan motorolja,,,, nej.

Värme om den sitter fast.

Vanligt djävla fett duger nästan alltid. Lycka till.:tummenupp
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Den undre skruven var inga som helst problem att skruva ut och den såg som ny ut. Ingen loctite och ingen ärg?? Kan det hjälpa med lite värme även om det är kassa gängor som är problemet?
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Om du kommer åt,så prova o knacka till skruvskallen med en hammare,kan släppa om du har tur,om det inte är gängsallad redan.
Momentnyckel ska man alltid använda på alla bultförband på hojen.:)
Bultarna för oken brukar vara på 30 nm.
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Bultarna för oken brukar vara på 30 nm.

Vet iofs inte vad det är för årsmodell men 1050 med Nissin ska dras till 40nm enligt servicemanualen.

Vad gäller att få loss så är det som det är, gängan är paj eller så är den inte paj. Hur du än vrider ur bulten så lär det bli klarlagt.
Värm ordentligt med butanbrännade så det blir ordentligt hett, Skruva ur. Håller det så är det ju bra, pajar det så pajar det.
Är det gamalt gänglås så löser värmen problemet, är det gängsallad så kan du inte göra något åt det i alla fall. Blir helicoil för att fixa det. Att smörja dagen innan och smälla till med en hammare är ju inte fel.
Om det brinner LITE i gamal olja är skit samma, allt runt bromsar tål en hel del värme. Brinner det fan lägg på en trasa (utan olja!) eller ring brandkåren.

Jag brukar lägga på en droppe loctite gänglås av klenaste graden vid hopskruvning eller vvs gängtätning för säkerhets skull.
Någon tok kanske har lagt i permanent gänglås och då är det nog bara värme som kan lösa problemet.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ta loss skruven och smörj in den och skruva den ut och in några gånger utan bromsoket på.

Stålskruv i Aluminium gods kräver att man smörjer in grejerna innan man sätter ihop grejerna,, tänk att det ska vara så svårt att fatta grejen med smörjmedel, skulle någon köra hojen utan motorolja,,,, nej.

Värme om den sitter fast.

Vanligt djävla fett duger nästan alltid. Lycka till.:tummenupp
Menar du både fett och gänglås ?
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Ska bara va fett,,när alujumjum är inblandat så kan vissa bultar fastna nått grönjävulskt
även när man dragit med rätt moment.
Så har man bara lite fett på så underlättar det när det är dags för demontering.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top