Behöver tips angående en P-bot.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Fick en p-bot tidigare i månaden som avskrevs idag.
Jag hade köpt biljett och tagit med den (vilket just detta park bolag såhär i efterhand rekommenderar när jag frågade hur jag skulle göra). och så får man överklaga om man får bot. Jag ställde frågan med kommentaren att det faktiskt inte står på skyltarna hur jag som motorcyklist skall bete mig utan bara hur en bilist skall bete sig.
De förstod problemet i sig och hade tyvärr inget bättre sätt att erbjuda just nu.

När jag fick boten så ville de ha bildbevis på biljetten och ett kontoutdrag där biljetten fanns med så att de kunde se att det var jag som hade köpt biljetten och att jag inte fått den av någon på plats.
i o med att jag hade köpt osv så gick det ju ganska lätt att bevisa och därmed så skrevs det av utan vidare diskussion.

Jag frågade hur man gör om jag hade köpt den med mynt osv och då svarade att man fick skicka in den och så fick de kolla den och därefter avgöra. Jag vet inte vad de menade med att kolla upp om de menade att de kollar hur just den biljetten är köpt osv.
Jag frågade också vad som hänt om min kollega nu hade köpt den på sitt kort för att jag inte hade haft ett kort som passar i just den automaten. (kort trasigt osv).
svaret jag fick var att det fick de ta ställning till om det inträffade då de inte hade någon färdig mall för det.

Jag skrev också till de som har ansvar för parkeringsplatserna där jag fick bot och förklarade min synpunkt och de skulle ta det vidare för att se vad de kunde göra ang P-plats för MC.

lycka till
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Nu är det mer vanligt än ovanligt att det går att betala via mobilen, antingen via sms eller en app. Så går inte riktigt längre att skylla på lappen.

Om man har en arbetstelefon som man inte får använda på det viset ?
eller man kanske inte har möjlighet att köpa biljetter via sms dvs Wywallet (som tex jag inte har) då fungerar inte detta alternativet alls.
slut på batteri osv kan också vara en anledning till att man inte kan införskaffa en biljett på det viset.
Det finns många skäl till att inte sms biljett fungerar i alla sammanhang.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Om man har en arbetstelefon som man inte får använda på det viset ?
eller man kanske inte har möjlighet att köpa biljetter via sms dvs Wywallet (som tex jag inte har) då fungerar inte detta alternativet alls.
slut på batteri osv kan också vara en anledning till att man inte kan införskaffa en biljett på det viset.
Det finns många skäl till att inte sms biljett fungerar i alla sammanhang.
Du kan alltid registrera dig för Wywallet, sedan använder de appar jag använder (Easy Park, SMS Park, Göteborgs app) andra betalningsmedel än att dra från abonnemanget.

Slut på batteriet kan jämföras med att du glömde plånboken hur hade du då gjort om du ex skulle parkera din bil? Känns som att du letar ursäkter istället för anmanar möjligheter.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Du kan alltid registrera dig för Wywallet, sedan använder de appar jag använder (Easy Park, SMS Park, Göteborgs app) andra betalningsmedel än att dra från abonnemanget.

Slut på batteriet kan jämföras med att du glömde plånboken hur hade du då gjort om du ex skulle parkera din bil? Känns som att du letar ursäkter istället för anmanar möjligheter.

Jag har kreditkort och cash, det är giltiga betalningsmedel på platsen då skall jag inte behöva skaffa en massa appar och extra konton att hålla reda på för att parkeringsbolaget råkar vilja det.
Jag är personligen totalt ointresserad av wywallet eller andra liknande appar i min telefon, nu har just jag en smartphone men det finns en stor del människor som inte har en smartphone.
Det finns en stor andel människor som inte ens använder sig av Internet (enl vissa rapp ca 20 % av de som är över 16 av sverigesbefolkning.) försök få igång dem med en app.

Slut på batteriet är inte att jämföras med att glömma plånboken, det är sällan min plånbok får slut på batteriet.
klart haltande jämförelse.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har kreditkort och cash, det är giltiga betalningsmedel på platsen då skall jag inte behöva skaffa en massa appar och extra konton att hålla reda på för att parkeringsbolaget råkar vilja det.
Jag är personligen totalt ointresserad av wywallet eller andra liknande appar i min telefon, nu har just jag en smartphone men det finns en stor del människor som inte har en smartphone.
Det finns en stor andel människor som inte ens använder sig av Internet (enl vissa rapp ca 20 % av de som är över 16 av sverigesbefolkning.) försök få igång dem med en app.

Slut på batteriet är inte att jämföras med att glömma plånboken, det är sällan min plånbok får slut på batteriet.
klart haltande jämförelse.

Njaee, får nog motvilligt ge den poängen till Tino. Men jag föredrar ändå fulparkering och bortplockad skylt om det inte är för uppenbart att jag står helt ivägen eller provokativt. Men jag skall ladda ner en sån där wywallet iallafall.

Kan samtidigt tillägga att åka buss på SMS biljett i göteborg är helt uteslutet då jag bara har företagstelefon.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Jag har kreditkort och cash, det är giltiga betalningsmedel på platsen då skall jag inte behöva skaffa en massa appar och extra konton att hålla reda på för att parkeringsbolaget råkar vilja det.
Jag är personligen totalt ointresserad av wywallet eller andra liknande appar i min telefon, nu har just jag en smartphone men det finns en stor del människor som inte har en smartphone.
Det finns en stor andel människor som inte ens använder sig av Internet (enl vissa rapp ca 20 % av de som är över 16 av sverigesbefolkning.) försök få igång dem med en app.

Slut på batteriet är inte att jämföras med att glömma plånboken, det är sällan min plånbok får slut på batteriet.
klart haltande jämförelse.
Är du lika negativ till internetbanker och köp via internet? :glömdet.

Det jag nämner är alternativ för de som inte vill hålla på att köpa vanlig biljet och strula med hur den skall hanteras och krången med parkeringsbolagen. De erbjuder dig alternativ som passar oss som kör MC. Det är upp till dig om du vill ta den eller inte.

Angående plånboken så ser jag slarv, som slarv. :huvet

Njaee, får nog motvilligt ge den poängen till Tino. Men jag föredrar ändå fulparkering och bortplockad skylt om det inte är för uppenbart att jag står helt ivägen eller provokativt. Men jag skall ladda ner en sån där wywallet iallafall.

Kan samtidigt tillägga att åka buss på SMS biljett i göteborg är helt uteslutet då jag bara har företagstelefon.
Du du bor i Göteborg så rekommenderar jag Din parkering

Själv så betalar jag gärna via appen istället för automaten och detta gäller även då jag ställer bilden. Du betalar bara för den tid du står där samt att du slipper köer till automaten och dess sega kort hantering. Nu sneglar man lite på skylter, memorerar nummret och samtidigt som man går till sin destination så fixar man parkeringen på mobilen.
 

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Ort
Hjärup
Hoj
Yamaha
På en privat parkering gäller föraransvar. D.v.s. det är den som parkerar som parkeringsbolaget ska kräva kontrollavgiften på, inte per automatik ägaren (som det är på en kommunal parkering).

Det är ägaren till fordonet som får påminnelsen om kontrollavgiften är obetald, men om du inte parkerat ditt fordon så får du upplysa parkeringsbolaget om detta och att du inte kan hjälpa dom mer än så.

Detta var bara lite info och är ju inte relevant i TS fall.

Det enklaste är att betala om man får en kontrollavgift när man inte betalt p-avgiften.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hur orkar du lägga denna energi på futtiga 500 kronor när du uppenbart och medvetet gjort fel? Betala boten och spara orken till den dag du faktiskt blivit orättvist behandlad. :fakta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
På en privat parkering gäller föraransvar. D.v.s. det är den som parkerar som parkeringsbolaget ska kräva kontrollavgiften på, inte per automatik ägaren (som det är på en kommunal parkering).

Det är ägaren till fordonet som får påminnelsen om kontrollavgiften är obetald, men om du inte parkerat ditt fordon så får du upplysa parkeringsbolaget om detta och att du inte kan hjälpa dom mer än så.
Nja... Inte riktigt rätt

LKOP (Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering)
7 § Fordonets förare och ägare ansvarar solidariskt för att kontrollavgiften betalas.

På tomtmark gäller LKOP, som det länkas till nedan.
Tomtmark är oftast mark som ägs av företag eller privatpersoner.
Gatumark är den andra varianten och är mark som ägs av kommunen eller en myndighet.
Där gäller helt annat lagrum.
Sen finns det även kommunal tomtmark för att göra det hela lite rörigare :tungan
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Är du lika negativ till internetbanker och köp via internet? :glömdet.

Det jag nämner är alternativ för de som inte vill hålla på att köpa vanlig biljet och strula med hur den skall hanteras och krången med parkeringsbolagen. De erbjuder dig alternativ som passar oss som kör MC. Det är upp till dig om du vill ta den eller inte.

Angående plånboken så ser jag slarv, som slarv. :huvet


Du du bor i Göteborg så rekommenderar jag Din parkering

Själv så betalar jag gärna via appen istället för automaten och detta gäller även då jag ställer bilden. Du betalar bara för den tid du står där samt att du slipper köer till automaten och dess sega kort hantering. Nu sneglar man lite på skylter, memorerar nummret och samtidigt som man går till sin destination så fixar man parkeringen på mobilen.

Varför skulle jag vara negativ till internetbanker eller köp på internet ? dock väljer jag vilka jag litar på så mkt att jag gör affärer med dem.
Men jag ser inte det som min skyldighet att installera varje app jag hittar på nätet bara för att XYZ säger att det minsann är det bästa sedan skivat bröd. Hur många plånböcksappar finns det ? massor, hur många köpa biljett appar finns det ? massor ! skall vi installera alla bara för att det skulle minsann kunna vara bra ?
Sedan är de flesta appar tyvärr utvecklade av folk som inte alls fattar det här med vare sig säkerhet eller gränser.
exempel: varför skall P-stockholm appen ha access till att ändra eller ta bort innehåll på en usb enhet ? eller positionering ? eller mina google konton ? Du tycker wywallet är så himla bra, då kan du ju gärna förklara varför den behöver ha access till min samtalslogg ? eller mina kontakter ? likadant med de flesta av dessa appar vilket innebär att jag hellre avstår.

Nu handlar det ju faktiskt inte bara om mig, det handlar om alla de som inte har den möjligheten öht. tex folk som inte har en smartphone eller som helt enkelt aldrig använt Internet tex.
Jag tycker det är jättebra att man tar fram möjligheter till andra alternativ men det får inte bli en väg att låsa fast folk i en lösning som kanske inte är möjlig för alla
 

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Hur orkar du lägga denna energi på futtiga 500 kronor när du uppenbart och medvetet gjort fel? Betala boten och spara orken till den dag du faktiskt blivit orättvist behandlad. :fakta

Åh, jag måste säga att jag älskar dessa typer av inlägg av dig. Moralens riddare, hög svanföring och prickfri i sitt agerande till punkt och pricka. Så hög pedestal att jag knapp ser dig där uppe. Men som sagt, jag visste att du fanns, för ni finns överallt. Gör ett inlägg i ett hus&hem-forum om hur du blivit lurad av en el-säljare och du får veta att du är en idiot för att du inte läst det finstilta. Har egna firman betalt in en bluffaktura? Ja, då är du en idiot som inte har koll på dina leverantörer.

Ditt inlägg gav mig givetvis ingenting, det är ju inte det jag frågar om i trådstarten, men jag förstår att jag ändå gjort dig nöjd och glad och då är det självklart värt det. Vem vill ha en massa surkukar gåendes på våra gator, det räcker ju med P-lisorna.

Nej, varken medvetet eller uppenbart, jag vet inte var du läste in det? Jag trodde att jag stod helt okej när jag parkerade. Och du har rätt, 500 kronor är inget som knäcker min kassa, men av princip vill jag ändå försöka göra något. Jag tänker inte driva det till tinget eller göra några övriga större ansträngningar, men jag tänker i alla fall skicka in kvittot. Det kostar 6 spänn i porto och det får jag ta. Som någon uttryckte tidigare i tråden så handlar inte lapplisornas jobb i att bringa ordning bland parkerande, utan enbart om ekonomi och det gör mig förbannad. Jag stod inte i vägen för någon eller tog plats från någon bilist. Hojen stod snyggt uppställd, men tydligen inte i det område QPark hade tänkt sig.

Tack alla andra som givit mig tips i tråden!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Åh, jag måste säga att jag älskar dessa typer av inlägg av dig. Moralens riddare, hög svanföring och prickfri i sitt agerande till punkt och pricka. Så hög pedestal att jag knapp ser dig där uppe. Men som sagt, jag visste att du fanns, för ni finns överallt. Gör ett inlägg i ett hus&hem-forum om hur du blivit lurad av en el-säljare och du får veta att du är en idiot för att du inte läst det finstilta. Har egna firman betalt in en bluffaktura? Ja, då är du en idiot som inte har koll på dina leverantörer.

Ditt inlägg gav mig givetvis ingenting, det är ju inte det jag frågar om i trådstarten, men jag förstår att jag ändå gjort dig nöjd och glad och då är det självklart värt det. Vem vill ha en massa surkukar gåendes på våra gator, det räcker ju med P-lisorna.

Nej, varken medvetet eller uppenbart, jag vet inte var du läste in det? Jag trodde att jag stod helt okej när jag parkerade. Och du har rätt, 500 kronor är inget som knäcker min kassa, men av princip vill jag ändå försöka göra något. Jag tänker inte driva det till tinget eller göra några övriga större ansträngningar, men jag tänker i alla fall skicka in kvittot. Det kostar 6 spänn i porto och det får jag ta. Som någon uttryckte tidigare i tråden så handlar inte lapplisornas jobb i att bringa ordning bland parkerande, utan enbart om ekonomi och det gör mig förbannad. Jag stod inte i vägen för någon eller tog plats från någon bilist. Hojen stod snyggt uppställd, men tydligen inte i det område QPark hade tänkt sig.

Tack alla andra som givit mig tips i tråden!

Naaw :krama
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top