Behöver råd om fortkörning!

Krisoffer

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2007
Ort
Halmstaden
Hoj
Triumph Daytona -07
Ja som rubriken säger så behöver jag råd angående fortkörnings händelse.

Jag kör på motorvägen och håller inte kolla på exakt hur fort jag kör, märker att det står en suspekt van på en bro över motorvägen och såklart när jag kört av på avfarten så står det en polisbil med saftblandarna igång.

Nu är det så att han sa att jag kört 20km/h för snabbt och jag frågade om jag kunde få se på lasern eller om han hade något slags bevis jag kunde få se, men han sa att det inte var möjligt.
Han frågade om jag ville skriva på bötern men jag sa nej.

Så nu till min fråga, vad är bäst att göra. Betala bötern sen när jag fått mina papper i postlådan eller tingsrätten?Trodde man kunde kräva att se något bevis på plats men så var det tydligen inte, skulle det vara helt kört för mig i rätten?

Så vad skulle ni råda mig till att göra i denna situationen??:confused:
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
ja precis avvakta påminnelse avgiften...

Trevligt att folk uttalar sig om saker dom inte har en aning om, det är ett återkommande beteende på SH.

Ingen påminnelseavgift kommer, du får papper hem där du kan uttala dig och berätta din version, sen avgörs det om det är trovärdigt. Nekar du trots att dom finner det trovärdigt går det till rätten, råkar du förlora målet i rätten och inte har någon försvarare så blir bötesbeloppet samma som om du skulle ha erkänt på platsen.

Betalar du inte den då kommer påminnelseavgiften.

Av erfarenhet har du inte en suck att säga om saken, betala och var glad att du inte råkade köra över 30 km/h, har du inte pengar dra ut på det lite och betala så fort du har cash.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hur kommer det sig att man inte får se bevis direkt på plats!? Då skulle det ju inte vara så mycket att diskutera, bara tacka och ta emot läget.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur kommer det sig att man inte får se bevis direkt på plats!? Då skulle det ju inte vara så mycket att diskutera, bara tacka och ta emot läget.

Vid en lasermätning så ser polisen din hastighet på en display, om han sedan mäter en annan bil medans du stoppas så försvinner dina siffror, alltså finns inget att se...

Poliser förutsätts att inte ljuga.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Polis i all ära, men enbart köra på "förutsätts att inte ljuga" känns ju inte alls stabilt - det är ju trots allt en människa under uniformen :näsblod
 

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Inte ute
Hoj
en liter twin
Polis i all ära, men enbart köra på "förutsätts att inte ljuga" känns ju inte alls stabilt - det är ju trots allt en människa under uniformen :näsblod

Ngn dokumentation måste väl finnas.Annars kan vem som helst få fortkörning(Utom Wanja då hon kännt sig lurad)....
Kopplas inte laserpickan t ngn skrivare?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ngn dokumentation måste väl finnas.Annars kan vem som helst få fortkörning(Utom Wanja då hon kännt sig lurad)....
Kopplas inte laserpickan t ngn skrivare?

Inte såvitt jag vet, jag fick dock se min hastighet i displayen på laserpickan då dom tydligen inte trodde att dom skulle hinna ta någon större skurk medans jag backade tillbaka till stoppbilen som jag passerat med låsta hjul i hög hastighet... :huvet
 

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Tyvär så ifrågarsätts inte polisen. Har varit med om liknande, de polisman säger gäller "dom får ju inte ljuga"
 

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Inte ute
Hoj
en liter twin
Inte såvitt jag vet, jag fick dock se min hastighet i displayen på laserpickan då dom tydligen inte trodde att dom skulle hinna ta någon större skurk medans jag backade tillbaka till stoppbilen som jag passerat med låsta hjul i hög hastighet... :huvet
De e ju tur att vi i trafiken har cash så tusse batong kan lagföra ngn...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tyvär så ifrågarsätts inte polisen. Har varit med om liknande, de polisman säger gäller "dom får ju inte ljuga"

Då kan man ju hävda att man är kristen och således heller inte får ljuga och sen säger man att man körde lagligt...

Till TS, invänta papper och svara att du ej godkänner och då går det vidare till tinget. Man vet aldrig, ibland har man tur och slipper böter. Det kostar dig inget extra om du torskar.
 

rasmussen

Guest
Lånar tråden lite!

Vi var fyra stycken hojar som körde, jag låg först. Polisen mätte och hastigheten var över den lovliga..dock så var det bara mig dom ville sätta dit, men jag skrev aldrig på. Lasermannen kanske prickade någon person bakom mig? Finns det någon chans att slippa undan?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Låg ni alla i bredd så finns det en chans att du kan klara dig. Om du låg först av er fyra i rad så är du antagligen rökt.
 

rasmussen

Guest
Låg ni alla i bredd så finns det en chans att du kan klara dig. Om du låg först av er fyra i rad så är du antagligen rökt.

Okidok..då är jag förmodligen rökt. Går det att få en kopia på platsprotokollet i efterhand? Kikade på det men fattade inte mycket av det.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top