Behöver hjälp att välja honda cbr125 eller aprilia rs125

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Att det verkligen skulle gå att göra en riktigt "powerheelie" med någon 125:a låter absurt..
Fast nu är det ju jag med den tyngsta 125a fyrtaktarn som pratar ^^

Hur mycket väger din varadero? Min asiat väger 150kg plus 17liter soppa, It´s heavy stuff man.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ja jävlar, min husky vägde 110kg torr...

Sent from my X10i using Tapatalk
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Ja jävlar, min husky vägde 110kg torr...

Sent from my X10i using Tapatalk
Jao, du förstod vad jag menade ;) En info-om-mc-webbsida säger att wet weight är 100 kg, vägvärket anger skattevikten till 110kg och tjänstevikt 115 på min. Vad är det som egentligen stämmer? Vart får alla siffrorna ifrån?

Edit: 108 kg torr säger handboken som följde med, det låter vettigt. 8 liter tank, LOL!
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vägverket sa 115 på min också, HGS systemet vägde 5 kilo mindre än original :bly

Sent from my X10i using Tapatalk
 

nsren

knasig skåne pojk
Gick med
11 Nov 2007
Ort
Kristianstad/åhus
Hoj
r6-00 nsr 125r -99
hmm vilken tråd hehe

Jag velad lite som dig när jag kollade på hojjar ( var några år sen nu ) 2t eller 4t ? Det jag gillade med 4t var att de va billiga och jag tyckte om ljudet då, så jag åkte och provade en cbr, och blev väldigt förtjust !Men bestämde mig för att jag skulle prova lite annat innan jag bestämde mig för köp, vilket var klokt :) Åkte och provade en rs, vilken hoj ! den gick 7 resor fortare än cbren och tyckte den kändes mer mogen eller vad man ska säga... ändrade även min åsikt angående ljudet efter detta, 2t ÄR racing.
När jag kom hem sen gick jag in på nätet och läste lite om aprilian, och läste på många håll om ras hit och dit så jag letade vidare... Hittade då en Nsr som enligt nätet skulle vara en väldigt driftsäker hoj ! Skit bra tänkte jag och åkte och provade en, blev förälskad direkt ! gick nästan precis lika bra som aprilian fast med lite kvalité på grejjerna. Det ända negativa var ju att fjädringen var ganska mycket bättre på aprilian enligt mig, då jag tycker nsren var ganska mjuk i fjädringen ( är nog mitt ex som är lite halvkasst ). Så för mig blev det en Nsr, är väldigt nöjd med den.. dock så vill ju mýcket ha mer så nu sitter det 190cc cylinder och en lite större mikuni flatslide förgasare på den.
 

jonton

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2011
Ort
kinna
Hoj
Yamaha FZR600 91- Aprilia RS125 -07 (Såld) Yamaha DT50R 04- (Såld)
tack för alla bra tips och förslag som jag har fått av er alla men jag har nyligen bestämt mig att inte skaffa lätt mc av lite olika skäl :( fast om några år när jag är typ 24 kanske jag öppnar en ny tråd här på sporthoj och ber om fler tips fast då om tung mc :)
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
tråkigt att höra =/
Men gör det ändå vafan ;)
Om du tar det lätta får du mellankortet endast genom en uppkörning när du är 18.
Därefter får du det tunga kortet automatiskt redan när du fyller 20 bast.
Så det är ju helvärt att ta det lätta! och roligt som satan att köra också! =)
 

jonton

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2011
Ort
kinna
Hoj
Yamaha FZR600 91- Aprilia RS125 -07 (Såld) Yamaha DT50R 04- (Såld)
ja jo jag vet att det blir lättare att ta begränsad och tung sen och att jag får det tidigare men jag har helt enkelt inte råd tyvärr :(
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
ja jo jag vet att det blir lättare att ta begränsad och tung sen och att jag får det tidigare men jag har helt enkelt inte råd tyvärr :(

Synd för det blir i teorin billigare att ta lätt nu istället för tung senare..
 

jonton

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2011
Ort
kinna
Hoj
Yamaha FZR600 91- Aprilia RS125 -07 (Såld) Yamaha DT50R 04- (Såld)
hade tänkt att fråga en of fråga på denna döda tröd och hoppas få något svar istället för att göra en helt ny tråd för en liten fråga
finns det 125or 4takt som drar en 125 2 takt i tophastighet ? :va
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Har ganska svårt att tro det. En tvåtakt har såpass mycket mer kräm så det bör inte finnas. rätta mig om jag har fel! :) sen är ju toppen inte viktigt alls enligt mig. på en 70väg är man ju sällan över 120 ändå. :)
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Nej en 4takt med högre topphastighet än en 2takt får du nog bygga ihop själv till en diger peng :D
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Om man kör lagligt dvs 11kw så har 2 och 4-taktarna typ samma hastighet..
Men ven kör en 2-T lagligt?
 

jonton

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2011
Ort
kinna
Hoj
Yamaha FZR600 91- Aprilia RS125 -07 (Såld) Yamaha DT50R 04- (Såld)
hmm aa jag tänkte la att 4taktare inte drog en 2taktare i tophastighet för det var några som påstod det men jag kunde inte tänka mig att det faktiskt stämde :p
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
hmm aa jag tänkte la att 4taktare inte drog en 2taktare i tophastighet för det var några som påstod det men jag kunde inte tänka mig att det faktiskt stämde :p

Beror ju på vad man jämför, men i regel så hänger en tvåtaktare av en fyrtaktare alla dagar i veckan.
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top