Behöver hjälp att få igång en dator som stått sedan 31/12 -99 :)!

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Kan nästan ingenting om datorer.

Mitt problem nu är att jag skulle behöva komma åt information på en dator som inte har varit igång på sex år.

Info jag kan få ut som den står nu:

Fujitsu ICL
Indiana-4-4MB
Product: DC75640S22N1
Serial: 85371CJ

Kan komplettera senare med meddelandet jag får upp skärmen.

Då jag inte ens vet var jag ska leta efter ett svar vänder jag mig till er fantastiska medlemmar på detta fantastiska forum.

:argpådato :skitdator
 

Gerry

Oturen kan man alltid lita på....
Gick med
19 Jun 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös :(
Tips1

(Be någon att) Ta ut hårddisken och sätt den som slave i någon annan dator.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Gerry skrev:
2286547 (Be någon att) Ta ut hårddisken och sätt den som slave i någon annan dator.


Jisses. Att jag inte tänkte på det. :tomten

Tackar tackar!
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
en dator är inte som en bil som måste skötas om efter uppehåll utan du kan oftast starta den direkt (kanske damsuga i den bara :))
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Gerry skrev:
2286547 (Be någon att) Ta ut hårddisken och sätt den som slave i någon annan dator.
Ok, känner mig bara tvungen att dra lite kuriosa när jag läser det här. Att en disk sitter som slave eller master har inget att göra med hur bra disken är, att en disk man kör OS på ska sitta som master för att den "står över" de andra diskarna osv. Det hela har att göra med placeringen på IDE kabeln, för som du vet har en ide kabel anpassad för hdds/cd/dvd osv. 2 stycken kontakter utöver den som fästs på mobot/expansionskortet. Där disken som sitter längst ut ska jumpras som master och den som sitter innerst jumpras som slave. Det har enbart med identifieringen av diskarna att göra, inget annat. Då detta är en ganska förlegad teknik har den utvecklats och "nyare" diskar har en jumpersetting som kallas CS (cable select) vilket betyder att disken själv känner av vilken plats på kabeln den har och vidarebefodrar det till mobot. Detta kräver dock att båda diskarna stödjer och använder denna tekniken samt kabeln du använder.
Ok, slut på datorlektionen och back to topic ;)
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Spiken skrev:
2287871 Ok, känner mig bara tvungen att dra lite kuriosa när jag läser det här. Att en disk sitter som slave eller master har inget att göra med hur bra disken är, att en disk man kör OS på ska sitta som master för att den "står över" de andra diskarna osv. Det hela har att göra med placeringen på IDE kabeln, för som du vet har en ide kabel anpassad för hdds/cd/dvd osv. 2 stycken kontakter utöver den som fästs på mobot/expansionskortet. Där disken som sitter längst ut ska jumpras som master och den som sitter innerst jumpras som slave. Det har enbart med identifieringen av diskarna att göra, inget annat. Då detta är en ganska förlegad teknik har den utvecklats och "nyare" diskar har en jumpersetting som kallas CS (cable select) vilket betyder att disken själv känner av vilken plats på kabeln den har och vidarebefodrar det till mobot. Detta kräver dock att båda diskarna stödjer och använder denna tekniken samt kabeln du använder.
Ok, slut på datorlektionen och back to topic ;)
måste en master sitta längst ut på ide kabeln?
för jag har haft problem med det ibland...
tog ur diskar å bytte moderkort, sen när ja satte i diskarna som de gjorde innan så funkade det inte. men då bytte jag plats på idekablarna å då funkade de helt plötsligt

så CS är att disken längst ut blir master? går inte de ändra i BIOS vilken som ska va master/slave på en viss kabel? för det trodde jag CS va till för :va
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
heimdal skrev:
2287895 måste en master sitta längst ut på ide kabeln?
för jag har haft problem med det ibland...
tog ur diskar å bytte moderkort, sen när ja satte i diskarna som de gjorde innan så funkade det inte. men då bytte jag plats på idekablarna å då funkade de helt plötsligt

så CS är att disken längst ut blir master? går inte de ändra i BIOS vilken som ska va master/slave på en viss kabel? för det trodde jag CS va till för :va
Jawohl :)
Nej, går inte att ändra i bios. Är hårdvarubaserat. Det du tänker på är nog att sätta disken i active eller passive mode.
Här har du lite att läsa om du är intresserad. Orkade dock inte läsa igenom hela första länken för att se hur pass uppdaterad den var, men utöver layouten så verkar den inte var helt borta ;)
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCS-c.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Cable_select
 
Last edited:

Gerry

Oturen kan man alltid lita på....
Gick med
19 Jun 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös :(
Spiken skrev:
2287871 Ok, känner mig bara tvungen att dra lite kuriosa när jag läser det här. Att en disk sitter som slave eller master har inget att göra med hur bra disken är, att en disk man kör OS på ska sitta som master för att den "står över" de andra diskarna osv. Det hela har att göra med placeringen på IDE kabeln, för som du vet har en ide kabel anpassad för hdds/cd/dvd osv. 2 stycken kontakter utöver den som fästs på mobot/expansionskortet. Där disken som sitter längst ut ska jumpras som master och den som sitter innerst jumpras som slave. Det har enbart med identifieringen av diskarna att göra, inget annat. Då detta är en ganska förlegad teknik har den utvecklats och "nyare" diskar har en jumpersetting som kallas CS (cable select) vilket betyder att disken själv känner av vilken plats på kabeln den har och vidarebefodrar det till mobot. Detta kräver dock att båda diskarna stödjer och använder denna tekniken samt kabeln du använder.
Ok, slut på datorlektionen och back to topic ;)

Det här har som sagt inget med problemet att göra, och jag hoppas Anna fått tag på sin information.

Men, i min värld kan man flytta jumprarna och bestämma vilken disk som ska vara master & vilken som ska vara slave, just för att slippa fundera på placeringen på IDE-kabeln.
Om man väljer CableSelect (CS) på båda diskarna kommer istället placeringen på kabeln att bestämma.

Och vill man slippa alla problem kan man alltid köpa en adapter för att koppla IDE-diskar på USB, t.ex.
http://www.kjell.com?item=68167&path=3340000,5710000,5720000


:tummenupp
 

pho

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBR900RR
Gerry skrev:
2289169 Det här har som sagt inget med problemet att göra, och jag hoppas Anna fått tag på sin information.

Men, i min värld kan man flytta jumprarna och bestämma vilken disk som ska vara master & vilken som ska vara slave, just för att slippa fundera på placeringen på IDE-kabeln.
Om man väljer CableSelect (CS) på båda diskarna kommer istället placeringen på kabeln att bestämma.

Och vill man slippa alla problem kan man alltid köpa en adapter för att koppla IDE-diskar på USB, t.ex.
http://www.kjell.com?item=68167&path=3340000,5710000,5720000


:tummenupp

Eller varför inte rycka IDE kabeln till CD eller vad det nu är (Secondary IDE) och kopiera över till befintliga HD.

Mvh pho
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
heimdal skrev:
2287825 har du provat å trycka på on? :D


Lite otydlig var jag nog. :)
Problemet är att man inte kommer så långt med det. Den har liksom inte riktigt velat ge någon större respons på den typen av uppmaning.

Det enda svar jag får av den kära datorn är:

Password Violated, System Halted!

Får även:

Memory Size Mismatch
BIOS Shadow RAM Enabled
Video Shadow Enabled
Display Card Mismatch
Equipment Configuration Error


On var helt enkelt inget bra tips. :)


Å andra sidan kunde jag ju ha missat det....
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Det låter som att det lilla batteriet som sitter på moderkortet för att behålla inställningarna för BIOS har gett upp och nu är den stackars märkesdatorn upprörd över detta. Oftast är detta batteri av knappcellstyp, dvs det ser ut som ett mynt, och har du tur sitter det så att det går att byta, samt är av en vanlig typ.
Edit: För övrigt har jag för mig att det är en "Bra Idé TM" att låta hddn som sitter ytterst på IDE-kabeln vara master. Har för mig att det har med terminering och timing av signaler att göra.

Edit 2: Stått se'n 31/12 -99? Det är inte så att millenniebuggen var framme?
 
Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
GeFeldz skrev:
2296523 Det låter som att det lilla batteriet som sitter på moderkortet för att behålla inställningarna för BIOS har gett upp och nu är den stackars märkesdatorn upprörd över detta. Oftast är detta batteri av knappcellstyp, dvs det ser ut som ett mynt, och har du tur sitter det så att det går att byta, samt är av en vanlig typ.
Edit: För övrigt har jag för mig att det är en "Bra Idé TM" att låta hddn som sitter ytterst på IDE-kabeln vara master. Har för mig att det har med terminering och timing av signaler att göra.

Edit 2: Stått se'n 31/12 -99? Det är inte så att millenniebuggen var framme?


Jag är nog otydlig på många sätt. Förlåt.
Datorn står på ett företag jag nyligen börjat på. Dom kunde använda den 991231, men inte 000101.

Jag skulle helst vilja lösa detta så att jag kan använda datorn. Det enda jag behöver komma åt är ett register. Jag skulle helst använda det på den datorn om jag kommer åt det.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
A_NN_A skrev:
2297788 Jag är nog otydlig på många sätt. Förlåt.
Datorn står på ett företag jag nyligen börjat på. Dom kunde använda den 991231, men inte 000101.

Jag skulle helst vilja lösa detta så att jag kan använda datorn. Det enda jag behöver komma åt är ett register. Jag skulle helst använda det på den datorn om jag kommer åt det.

Som tidigare föreslagits: Plocka ut disken/-arna och installera i en fungerande burk. Vill du inte göra det själv så snacka med "IT-killen" på jobbet, de älskar sånt. :lol
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Halogen skrev:
2298063 Som tidigare föreslagits: Plocka ut disken/-arna och installera i en fungerande burk. Vill du inte göra det själv så snacka med "IT-killen" på jobbet, de älskar sånt. :lol

:lol Jo, det ska jag. Det blir nämligen jag som får agera "IT-kille". Det är härligt med ett varierande arbete.

Det är anledningen till att jag vände mig till er underbara individer från början. Jag har bara inte hunnit prova era råd praktiskt än. Detta är inte min huvuduppgift på arbetstid.

Återkommer med resultat eller fler frågor så fort jag hunnit testa.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Det låter som millenniebuggen, dvs datorns BIOS blir ledset när årtalet i datumet understiger 76 (eller vilket årtal det nu var när buggen grundlades)

Vill du använda datorn som den är så är nog enda lösningen att försöka leta upp en uppdaterad BIOS och flasha med den. Jag säger inte att det är lätt att hitta däremot :gnissla

Förresten, får du igång datorn och kan ändra datumet så att årtalet är <=99 så ska det inte heller vara nå't problem.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top