1. Han är inte vållande
2. Effekten har inte haft någon påverkan på olyckan
3. I teorin skulle ett f-bolag kunna lyckas identifiera personen och säga upp allt utom trafikförsäkringen, värre än så blir det inte.
1. Nej han är visserligen inte vållande och det gör att hans försäkringsbolag i sig inte är så intresserade av att lägga för mycket energi på det eftersom dom i alla fall inte får några kostnader.
2. Nej. Effekten har inte haft påverkan på olyckan men den innebär att fordonet inte överensstämmer med registreringen och besiktningspapperen. Dvs hojen överensstämmer inte med vad försäkringsbolaget tror sig ha försäkrat. Med andra ord har man farit med osanning i samband med försäkringstecknandet och då kan dom hävda att avtalet inte gäller. Alternativt sätta ner skadeersättningen, kräva en högre självrisk eller liknande.
3. Nja. I teorin så kan dom ju lyckas identifiera personen och sänka ersättningen eller ge kraftigt förhäjd självrisk samt säga upp allt utom trafikförsäkringen och sedan ge en rejält saltad premie på trafikförsäkringen (om det är så att en ostrypt har högre premie än en strypt.)