Behålla lappen?

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Va???
Hastighetsbegränsnings skyltarna gäller väll endast fordon på 4 hjul?!?
Eller har jag missuppfattat något? :confused: :confused:
 

tkdrille

Guest
Hur tänkte du med civilbilar? De nya är omöjliga om de dessutom är klädda civilt. Kameran höger om backspegeln ser du inte. Jag fick provsitta en sådan förra året :)
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Hur tänkte du med civilbilar? De nya är omöjliga om de dessutom är klädda civilt. Kameran höger om backspegeln ser du inte. Jag fick provsitta en sådan förra året :)

Men de håller likförbaskat till på mer trafikerade ställen för det mesta skulle jag tro precis som de målade, men det är bara vad jag tror som sagt. :7peta Om det var till mig du svarade så pratade jag om att minimera riskerna, inte att de uteblir totalt. Det gäller nog både målade och civila bilar.

Men som jag också sa, det ska till med lite tur ibland också. :tungan
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det svåra är inte när man SKALL gasa, det ger sig självt. :)

Det svåra är att veta var man INTE skall gasa. :fakta
Skolor, vägarbeten, utfarter, vid sms-bilister osv.

Ha det kul därute! :hej
 

tkdrille

Guest
Men de håller likförbaskat till på mer trafikerade ställen för det mesta skulle jag tro precis som de målade, men det är bara vad jag tror som sagt. :7peta Om det var till mig du svarade så pratade jag om att minimera riskerna, inte att de uteblir totalt. Det gäller nog både målade och civila bilar.

Men som jag också sa, det ska till med lite tur ibland också. :tungan

De var menat till alla :). Där jag körde om han var en lördag eftermiddag och vi var ensamma. 80 väg. Inte ett enda spår som kunde tyda på polis förrän han började ha disco. De var ju en mycket stilig passat så trodde aldrig nånsin att de var polis.
 

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
De var menat till alla :). Där jag körde om han var en lördag eftermiddag och vi var ensamma. 80 väg. Inte ett enda spår som kunde tyda på polis förrän han började ha disco. De var ju en mycket stilig passat så trodde aldrig nånsin att de var polis.

Brukar hålla koll på antalet antenner på taket, civilare har nästan alltid ett par extra små antenner.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Alla antenner är numera ett minne blott, de nya bilarna har allt inbyggt. Finns ingenting som avslöjar dom....
:(
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alla antenner är numera ett minne blott, de nya bilarna har allt inbyggt. Finns ingenting som avslöjar dom....
:(

En polare som jobbar på Volvo har tipsat om att de ofta har några små extraljus monterade, typ underkant av plasten. Hur rätt han har vet jag däremot inte. När jag passerat civilbilar med uniformerad polis (eller polis med den blåa tjänsteskjortan) i har jag inte sett några yttre kännetäcken.

Inte någon extra sidospegel på högersidan heller?? Attans va svårt dom ska göra för en... :(

Rent generellt ska man nog inte vänta sig att känna igen civilbilarna nufortiden. De har ju tom lagt sig till med att smycka ut dem med företagsloggor i huvudstaden har jag hört.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Dessutom hyr dom ibland in bilar. Går alltså inte ens lära sej vilka regnummer dom brukar ha.
 

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Ort
på gatan i en skokartong
Hoj
KTM 690 SMC -10
Hur tänkte du med civilbilar? De nya är omöjliga om de dessutom är klädda civilt. Kameran höger om backspegeln ser du inte. Jag fick provsitta en sådan förra året :)

det ser man på deras fula polismin när man tittar in genom rutan. 8 av 10 ggr kan man fanemej se på dom att dom e poliser fast dom sitter i civila kläder
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
det ser man på deras fula polismin när man tittar in genom rutan. 8 av 10 ggr kan man fanemej se på dom att dom e poliser fast dom sitter i civila kläder

Haha, jag tänkte skriva ungefär samma sak, men du hann före. En snut ser ut som en snut, oavsett ekipering.

Det går inte alltid att säga säkert att någon är polis enbart baserat på utseendet, däremot kan man ofta utesluta förare. Jag skulle nog säga att i åtminstone 8 fall av 10 kan man direkt avgöra med ganska stor säkerhet att det inte är en polis man kör om.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Bilarna är standard i stora drag - en omålad ser exakt ut som en målad i bakpartiet.

Dom bilarna som används i den vanliga verksamheten iaf - tänk på att nya leverantörer dykt upp efter Sabb inte kan leverera - VW Passat t.ex.

Ofta går det desutom o se om dom kan köra bil på uttseendet på föraren.

Tant brillmupp med scarf i en omålad kan man skita - och försöker bara åka omrking o se analytisk och smart ut mellan förhörerna och spaningen - kan inte ens jaga ett badkar.
 

jetson

Guest
Ibland kan man skymta två små blåa dioder inuti i grillgallret, tror dock det är omöjligt att se i en mc-backspegel.

Men ser man en svart/blå saab 95 sedan med tonade rutor samt att liraren som kör pratar i en komradio så kan man vara rätt säker att det är en civvare.

För att behålla kortet:

1. Ha alltid dina polisfällor redo
2. Lär dig vart polisen skjuter laser och kör inte där
3. Håll koll på om någon bil hakar på
4. Kolla rapporterna i waze före du kör, laserkontroller brukar alltid blir rapporterade rätt snabbt, iaf i sthlm
5. Använd ditt sjätte sinne (polis i närheten-sinnet)


Egentligen behöver man bara följa något av dom här för att klara sig. Jag har aldrig blivit av med kortet :tummenupp

(jag är dock lite bättre än andra, jag klotar aldrig heller :D)
 
Last edited:

playmate

Rookie
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Uppsala
Hoj
CBR600F -12
Det enda jag vill säga är nog att det inte ligger i ditt hojval att du kör för fort... Det skulle nog gått undan med en 250cc:are också! :)

Bara du kör fullt lagligt på 30 & 50-sträckor och kom ihåg att välja dina gas-stråk så att du inte kör ihjäl varken dig själv eller andra. :tummenupp
 

tkdrille

Guest
såhär såg ungefär den ut som jag blev stoppad av. Jag körde om den med bil. Så jag kollade noga in i bilen med. http://www.ajansotomobil.com/resim/Volkswagen-Passat_CC_7.jpg

Jag granska till och med fronten lite och sa till polisen att de var ju riktigt bra gjort att gömma blåljuset på detta vis. Han var klädd i hawaaiskjorta och shorts så de gick garanterat inte se på han heller, han visade såklart sitt legg.

Väl inuti bilen så de som skvallrade var kameran till höger om innerbackspegeln vilket man garanterat inte ser utifrån vid omkörning. Knappt ens framifrån. Sen hade han ett blåljus med magnet i ena dörrfacket inne. Sen så fick jag se film med såklart, och den visades på bilens intergrerade tvskärm på panelen.

Så glöm att ni kan se på de nyaste bilarna. Finns inte ett spår på utsidan som tyder på polis ens.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
såhär såg ungefär den ut som jag blev stoppad av. Jag körde om den med bil. Så jag kollade noga in i bilen med. http://www.ajansotomobil.com/resim/Volkswagen-Passat_CC_7.jpg

Jag granska till och med fronten lite och sa till polisen att de var ju riktigt bra gjort att gömma blåljuset på detta vis. Han var klädd i hawaaiskjorta och shorts så de gick garanterat inte se på han heller, han visade såklart sitt legg.

Väl inuti bilen så de som skvallrade var kameran till höger om innerbackspegeln vilket man garanterat inte ser utifrån vid omkörning. Knappt ens framifrån. Sen hade han ett blåljus med magnet i ena dörrfacket inne. Sen så fick jag se film med såklart, och den visades på bilens intergrerade tvskärm på panelen.

Så glöm att ni kan se på de nyaste bilarna. Finns inte ett spår på utsidan som tyder på polis ens.

Var inte så säker på det när var det:confused:

I början körde svenska snuten härmstilen med amerikanska snutens magnetlampor för och tuffa upp sig trots att dom ibland var som mongolida barnhemsbarn - lite heftigt och med mjukisbyxor som lukta gammalt runk o veva upp en saftblaandare(starsky and Hutch) och tuffa upp sig och skrämma upp nån gubbe med husvagn utan regskyltsbelysning.

Körde man man sporthoj så flina man bara och åkte vidare och så var det med det - dom fick slå sönder indredningen hemma sitället för och avregagera sig.

Dom används ju nu också men snuten har mognat lite - men dock kör dom fortfarande härma amerikaner - nu är det intergrerat ni vet som bromsljusen -87 i en Volvo 240 fast i överkant av rutorna - diodblåljus.

Dessa finns i alla färdigbeställda standard bilar - magnet lampor kör dom fordon som är hyrda och sånt skit.

Tänk på att vid häng så tar det tid för en parkinssonsjuk liten efterbliven polisgubbe och hiva upp lampan - innan det är det inte ett giltligt efterföljande med straffsats - du kanske bara rymde från en fet psyksjuk pedofiliicestgubbe med hawai skjorta

Hävda detta i rätten - med lite tur så glor dommaren på gubben och håller med dig - om du nu skulle få soppa torsk och åka dit:tummenupp
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
För att svara på TS fråga. Sä här gör jag. Det har funkat så här långt.

1. Kör som folk (+30 max) på Europaväg och riksväg.
2. Kör som folk (+30 max) vid jobbiga hastighetsnedsättningar, typ den där idiotiska sänkningen till 70 från 90, vid korsningen mitt ute på åkern trots jätte god sikt. Polisen älskade dessa förr.
3. I tätort kör man städat. Inget slangande och sånt trams. 30 resprkteras exakt och 50 repekteras ungefär.

Vill du gasa? Ut på vischan med dig! 70- vägar är det som gäller. Länsvägar utanför 50- begränsningarna övervakas mycket sällan. Onumrerade vägar nästan aldrig. Att brassa på den gamla Europavägen som går bredvid den nya brukar också vara ofarligt..... om man bara ser till Polisrisken. Även här gäller regeln: Håll igen där det bor folk. 85 åriga Sune i sin himmelsblå Volvo 240 kan lura bakom varje häck. Han är betydligt farligare än Polisen.

EDIT: Vill man bomba riktigt oderntligt så kör man vägen åt ena hållet först och kollar läget. Sedan brassar man tillbaka.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top