Begripa vad polisen menar

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
Detta är vanligt på parkeringar. Har själv varit med om det. Den som lämnar p-rutan har väjningsplikt. Så hennes försäkringsbolag bekostar skadorna på din hoj. Olyckshändelse inte ett brott. Vore fan om annat. Vet att unga förare med grönt kort är både stelopererade å halvblinda.
 

Roach

Can't tuch This!
Gick med
18 Oct 2010
Ort
Överallt
Hoj
YZ 250 F
Ja, det är det jag gissar att de menar, men varför inte det?
Trafikförordningens 46 $:
46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Fler saker som hon skulle kunna misstänkas för är vårdslöshet i trafik alternativt vållande till kroppsskada som ger dagsböter/fängelse. Frågan är dock om händelsen inte är tillräckligt allvarlig för dessa två.

I sverige så kan det bara vara ett brott om det varigt med upsåt, alternativt om det beslutas att det är oaksamhet.
Anledningen till att dom antagligen inte inleder förundersökningen är för att de möjligtvis anser att du hade kunnat göra saker anorlunda för att undvika situationen. Eller det alternativt enklaste, att de anser att det inte var någons mening att det skulle bli så. Därav så kan inte hon eller du fällas utan att den andra också blir fäld.

:fakta
Bara för att förtydliga, jag pluggar mycket juridik och sammarbetar även med polisen. Det jag utrycker här är mina åsikter utifrån det som jag läst om din situation.
Jag var inte där och vet inte hur det hände. Men det låter skumt att de inte skulle leda till förundersökning om situationen var sån att hon inte hade upsikt bakåt.

Bara mina tankegångar alltså men det kanske kan ge lite klarhet i hur dessa "perfekta" människor tänker. :tummenupp
 

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Huddinge
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Det är självklart gjort. Jag har inget tvång i att se henne dömas hårt för något. Jag vill bara ha ett ansvar utpekat. Problemet är dock att försäkringsbolaget tittar på polisutredningen och beslutar om vållandet. Min självrisk för vagnskada är 25papp... Där har du problemet.

Anser försäkringsbolaget att det är hennes fel(bilisten) så betalar hon din självrisk.. eftersom det inte är ditt fel. så har det iaf varit för mig när jag blev påkörd bakifrån. då slapp jag betala självrisk och sånt trams dock var det bilar det handlade om men det måste ju vara samma grej på hoj
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Stog likadant när jag smällde med en taxi förra året, fick ersättning för allt :)
 

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Hej
Min sambo blev påbackad på samma sätt för ett år sen.
Den som backar åker i 99.99999999% av fallen på det.
Bilistens försäkringsbolag tog alla kostnader inkl hennes självrisk.
Jag tror du kan andas ut och lämna in moppen för lagning.
Fredrik
 

kakafoni

Fahrer des Herzog aus Mattighofen
Gick med
13 Apr 2010
Ort
Söder om Hallandsåsen
Hoj
Superduke
Surt. Var det ute på Nova eller? Har noterat att der är rena rama vilda västern på de parkeringarna. :(

Fast nu i veckorna har det varit rätt mycket av de där gröngölingarna med nytaget kort också. :död
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Tycker det är skumt om sådana här case ej tas på allvar. Det kunde ju lika bra varit en unge hon backat på/över (som om inte två motorcyklister skulle vara illa nog). Och att inte ha koll runt bilen/kunna använda backspeglarna, känns väsentligt ur ett ansvarsperspektiv.

Klockren vårdslöshet i trafik i mina ögon & tjejen borde medvetandegöras om att så är fallet på förebyggande vis.
 

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Ort
Bromma
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Det känns som om du får rätt i det hela, dvs tjejen får betala allt. Taskigt dessutom om hennes föräldrars försäkringsbolag inte tillåter förare under 24, och hon är det... Då blir det nog dyrt för henne. Men det kanske också öppnar hennes ögon. Med tanke på att hon inte ens märkte att hon backade på er, och att din tjej skadades så pass att hon fick åka ambulans!

Bara undrar, hur fasiken kunde hon inte märka att hon faktiskt backade på er? Det måste ju tagit stopp på nått vänster? Hon bara fortsatte att gasa?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ta hjälp av ditt försäkringsbolag, ring dem o prata med dem.
Det jag tycker är anmärkningsvärt är att det faktisk har blivit personskada, din flickvän, och det är inget som polisen skall ta lätt på. Förmodligen är det andra regler på parkering, annars vore det vårdslöshet i trafik och vållande till personskada.

Du får säkert rätt som alla skriver, men ta initiativ. Ring ditt försäkringsbolag, ring till någon på trafikpolisen o kolla upp regelverket.
Glöm inte ersättningskrav för lidande pga skada, ev avgift på sjukhus, taxi därifrån etc.

OBS! Lita INTE på att vi här på tråden håller på dig, ibland blir det tokigt när papperskvarnarna o försäkringsbolagen mal på. Ta tag i det själv.

Är du medlem i SMC? I så fall tror jag du kan få hjälp juridiskt där.

Lycka till nu o hoppas du får ordning på hojen fort så du hinner åka mer i sommar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tar hon på sig ansvaret? I så fall ska det väl inte va något problem.

Det spelar ingen som helst roll vad hon säger. Försäkringsbolagen bedömmer själva vem som har ansvaret.

Skulle jag råka krocka med en idiot som börjar jiddra så skulle jag gott kunna ge honom ett erkännande om att jag klantat mig. Det betyder liksom ingenting ifall det är den andra parten som gjort fel.

Sen verkar ju hon i detta fallet vara en person som inte borde ha körkort så därför är det ju bra att TS gjort en anmälan.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top