Bed & Breakfast (Bulten) passa er

Gick med
17 Jun 2009
Ort
Lite överallt
Hoj
GSXR-750 K6
Håller inte helt å hållet med Peter, visserligen båda ett brott men att köra för fort, köra mot rött kan inte likställas med att medvetet riskera andra människors liv.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Håller inte helt å hållet med Peter, visserligen båda ett brott men att köra för fort, köra mot rött kan inte likställas med att medvetet riskera andra människors liv.

Jag kan missuppfatta nu för att ölen har stigit mig åt huvet...men är det inte att medvetet riskera andras liv om man kör mot rött eller för fort? Kanske va så du mena så då kan du glömma att jag öppna munnen. :rolleyes:
 
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Lite överallt
Hoj
GSXR-750 K6
Kan tolkas så av många, men om jag uttrycker mig såhär, när jag kör fort och någon går ut på vägen så stannar jag eller i värsta fall väjer för individen, inte siktar på honom/henne - som skulle kunna likställas med damen i frågas agerande...
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Kan tolkas så av många, men om jag uttrycker mig såhär, när jag kör fort och någon går ut på vägen så stannar jag eller i värsta fall väjer för individen, inte siktar på honom/henne - som skulle kunna likställas med damen i frågas agerande...

Så du säger att du ALLTID har full kontroll om du kör för fort?
Du riskerar alltså inte nåns liv om du kör mot rött och missar att det kommer en säg motorcykel som har grönt? Hmm...hur tänker du nudå...:rolleyes:
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
jag försvarar såklart inte beteendet som beskrivs i tråden..
försvarar sällan korkat beteende, spelar ingen roll från vilken sida det kommer.

men ibland känns det som att folk är väldigt bra på att kasta sten i glashus.
att förvänta sig att folk ska ta hänsyn och följa lagar och regler när man själv dagligen skiter fullständigt i både regler samt andras/sin egen säkerhet känns faktiskt löjligt.

Sen är det väl rätt allmänt känt att många hojåkare både skiter fullständigt i polisen och dessutom gör precis allt för att komma undan från dem gör ju inte saken bättre. Varför ska bed & breakfast-ägarna bry sig om vad polisen tycker när vi inte själva gör det?

OBS.
Pekar inte på något sätt ut trådskaparen. Och återigen, det som beskrivs är oförlåtligt. Men jag hoppas ändå att de som lägger ut filmer med rödljuskörning osv är smarta nog att inte uttala sig om saker som denna. (troligtvis inte).


Det där sammanfattade du bra och du har helt rätt!

/J
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Så du säger att du ALLTID har full kontroll om du kör för fort?
Du riskerar alltså inte nåns liv om du kör mot rött och missar att det kommer en säg motorcykel som har grönt? Hmm...hur tänker du nudå...:rolleyes:

Jo men jag vet med mig att jag kört för fort, Jag vet med mig att jag kört mot rött... men inte fan skulle jag nånsin få för mig att ställa mig ivägen för en hoj som kommer mot mig!? DÄR har du skillnaden!
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nu säger jag inte att tanten gjorde rätt, absolut inte. Men hela frågan gäller om någon skulle ha kört över gällande hastighet. I detta fallet stannade hon på vägen
vilket är fel, men även om hon inte stannat, vad hade hänt om nån rekordwannabe kommit. Vems fel hade det varit?

Jag säger bådas.

Jag kör för fort, ofta. Men jag skulle aldrig hävda min rätt att göra så.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jo men jag vet med mig att jag kört för fort, Jag vet med mig att jag kört mot rött... men inte fan skulle jag nånsin få för mig att ställa mig ivägen för en hoj som kommer mot mig!? DÄR har du skillnaden!

Hmm...som sagt nu blev det nog missuppfattning...det enda jag invände emot va att nån sa att det inte var att riskera andras liv om man kör för fort eller mot rött. Man riskerar livet så fort man lämnar lägenheten...och jag gör det tom när jag reser mig ur sängen eftersom jag ofta ramlar o slår mig. :huvet
 
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Lite överallt
Hoj
GSXR-750 K6
Så du säger att du ALLTID har full kontroll om du kör för fort?
Du riskerar alltså inte nåns liv om du kör mot rött och missar att det kommer en säg motorcykel som har grönt? Hmm...hur tänker du nudå...:rolleyes:

1. Ingen har ALLTID full kontroll.

2. Jag anser mig själv i flera fall ha bättre förståelse för väglaget, min körkunskap, min omgivning och fordonet jag sitter på än vad den kollektiva intelligensen på vägverket har som är organet som bestämmer fartbegränsningar.

3. Teorin om att ett elektronisk hjälpmedel/verktyg som t.ex. vägljus alltid är korrekt stämmer inte, om det skulle vara på det viset så skulle jag vara arbetslös.

Med det sagt så vill jag framföra att jag när jag kör fort eller mot rött aldrig har avsikten att skrämma/skada/fostra vilket är fallet i damen i fråga vars avsikt att bryta lagen var att antingen skrämma/skada/fostra eller motsv.

Har jag uttryckt mig själv tillräckligt klart?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kan tolkas så av många, men om jag uttrycker mig såhär, när jag kör fort och någon går ut på vägen så stannar jag eller i värsta fall väjer för individen, inte siktar på honom/henne - som skulle kunna likställas med damen i frågas agerande...

Vi säger rent hypotetiskt att du alltid kör för fort, mot rött, mot stopplikt osv.
Du gör det förmodligen inte för att du medvetet vill köra på/köra ihjäl någon.
Från en fotgängares perspektiv så riskerar du deras liv medans du tänker att "äh, jag får väl väja".

Likadant tror jag inte att kvinnan i fråga är ute efter att någon faktiskt ska köra ihjäl sig. Från en hojåkares perspektiv är det livsfarligt. Men från hennes perspektiv kanske det är mer i ren frustration och hon tänker "äh, de får väl väja".

Det är lixom 2 sidor av samma mynt.

Den största poängen med mitt inlägg var dock inte att på något sät försvara det hon gör utan just att det blir pinsamt när en del hojåkare är jävligt bra på att gapa om hur folk försöker köra ihjäl dem, medans de i nästa tråd gladeligen berättar hur de skiter i allt och alla. Dubbelmoral? ingen moral? korkade? Har inte svaret på den frågan :)

(och igen, pekar inte ut nån :krama olyckor händer tyvärr alltid, men om folk skulle anpassa sig lite mer kring omgivningen iaf i vissa lägen så skulle de förmodligen bli färre)
 
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Lite överallt
Hoj
GSXR-750 K6
Som sagt jag håller med dig till större delen Peter och tycker argumentet är starkt. Däremot så vill jag påpeka skillnaderna i uppsåtet/avsikten till uppförandet. Jag anser att avsikten till hennes agerande är mycket värre moraliskt sätt än avsikten till en person som kör för fort eller mot rött.
 
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Lite överallt
Hoj
GSXR-750 K6
Hmm...som sagt nu blev det nog missuppfattning...det enda jag invände emot va att nån sa att det inte var att riskera andras liv om man kör för fort eller mot rött. Man riskerar livet så fort man lämnar lägenheten...och jag gör det tom när jag reser mig ur sängen eftersom jag ofta ramlar o slår mig. :huvet

Ursäkta Pippi men INGEN har sagt att man inte riskerar någons liv genom att köra för fort eller mot rött, om du läser mitt påstående igen så kan du se det. "...kan inte likställas med att medvetet riskera andra människors liv"

Tror väldigt få människor kör för fort för att avsiktligen riskera andra människor liv, vilket är tvärtemot det denna dam gör.

Är jag fortsvarande otydlig?
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ursäkta Pippi men INGEN har sagt att man inte riskerar någons liv genom att köra för fort eller mot rött, om du läser mitt påstående igen så kan du se det. "...kan inte likställas med att medvetet riskera andra människors liv"

Tror väldigt få människor kör för fort för att avsiktligen riskera andra människor liv, vilket är tvärtemot det denna dam gör.

Är jag fortsvarande otydlig?

Men jag sa ju att jag skulle missuppfitta allt troligen.
Är det ok om jag läser om det imorgon när jag är nykter? :)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tror väldigt få människor kör för fort för att avsiktligen riskera andra människor liv, vilket är tvärtemot det denna dam gör.
Finns ju inget som säger att hon avsiktligen avsåg att riskera någon annan. En hastig inbromsning löste ju situationen. Tråden handlar ju om någon hade kört för fort, vilket hon kanske kunde avgöra att TS inte gjorde (mer än att han hann stanna).

Jag tror hon mest ville jävlas med en motorcyklist, inte skada någon. Och hon ser nog alla hojar som åker längs den vägen som en av busarna.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Öga för öga tand för tand

Hmm
Tja det var bättre förr .. -84 trimmad å god för 270 öppet system...
Då stog vi inte i bilköer - Vi stog längst fram vid rödljusen alltid!
HD var något som drägget körde och man inte tittade åt.

Vi körde så fort vi ville - för polisen hade gammla BMW på 60häst eller nått ditåt.
Vi vinkade till helikoptern den kom upp i 160km

Vi sparkade av backspegeln på alla som försökte göra en vänster sväng när vi låg på omkörning.
En och annan bilförare fick en spark i plåten när dom riskerade livet på någon hojåkare.

Får Ni ingen respekt med plastraketen?
Byt till något som låter farligt och släng reflexvästen - sluta tjafsa - handla!
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hmm
Tja det var bättre förr .. -84 trimmad å god för 270 öppet system...
Då stog vi inte i bilköer - Vi stog längst fram vid rödljusen alltid!
HD var något som drägget körde och man inte tittade åt.

Vi körde så fort vi ville - för polisen hade gammla BMW på 60häst eller nått ditåt.
Vi vinkade till helikoptern den kom upp i 160km

Vi sparkade av backspegeln på alla som försökte göra en vänster sväng när vi låg på omkörning.
En och annan bilförare fick en spark i plåten när dom riskerade livet på någon hojåkare.

Får Ni ingen respekt med plastraketen?
Byt till något som låter farligt och släng reflexvästen - sluta tjafsa - handla!
:rofl

Jag ska andå byta rova, lika bra att lacka mattsvart och svetsa dit lite spikes. Roadwarrior for the win. :yoparty
 
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Lite överallt
Hoj
GSXR-750 K6
Från det jag har läst här på tråden så vill jag påstå att hon avsiktligen vill fostra/hävda sin rätt och helt ärligt så vill jag påstå att en person som slänger diverse bråte på vägarna ÄR, i sitt dementa stadie, ute efter att skada någon, övertygad att lagen vid en prövning skulle se det så också. Precis som någon annan här inne skrev så är en anmälan för dråp/mordförsök helt på sin plats.

Håller med dig dock att kör man för fort får man vara beredd att ta konsekvenserna för det.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Hmm
Tja det var bättre förr .. -84 trimmad å god för 270 öppet system...
Då stog vi inte i bilköer - Vi stog längst fram vid rödljusen alltid!
HD var något som drägget körde och man inte tittade åt.

Vi körde så fort vi ville - för polisen hade gammla BMW på 60häst eller nått ditåt.
Vi vinkade till helikoptern den kom upp i 160km

Vi sparkade av backspegeln på alla som försökte göra en vänster sväng när vi låg på omkörning.
En och annan bilförare fick en spark i plåten när dom riskerade livet på någon hojåkare.

Får Ni ingen respekt med plastraketen?
Byt till något som låter farligt och släng reflexvästen - sluta tjafsa - handla!

hehe glöm inte att vi doja till varandras regg nr vid röd lyserna me :D mest för fun ;) det anndra har ja förträngt ju :glömdet

Polisen kunde ev vänta hemma på reggad adress om man hadde tur :yoparty

//Robin
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Hmm
Tja det var bättre förr .. -84 trimmad å god för 270 öppet system...
Då stog vi inte i bilköer - Vi stog längst fram vid rödljusen alltid!
HD var något som drägget körde och man inte tittade åt.

Vi körde så fort vi ville - för polisen hade gammla BMW på 60häst eller nått ditåt.
Vi vinkade till helikoptern den kom upp i 160km

Vi sparkade av backspegeln på alla som försökte göra en vänster sväng när vi låg på omkörning.
En och annan bilförare fick en spark i plåten när dom riskerade livet på någon hojåkare.

Får Ni ingen respekt med plastraketen?
Byt till något som låter farligt och släng reflexvästen - sluta tjafsa - handla!

Det är helt enkelt för många fjollor som skaffat sig hoj idag.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top