Batteriproblem?

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
Tågarp
Hoj
1993, Honda CBR 600F
Tjena, var ute och körde nyss och när jag kom hem och ställt hojen i garaget så luktar det surt och jävligt, tar av kåpor och sadel och känner på batteriet och det är jävligt varmt så man bränner sig och det är också därifrån den konstiga lukten kommer ifrån.. Ser också att batteriet börjar "svälla" och bli större och några bucklor utåt börjar det också bli på batteriet.


Men nu är det så att batteriet är helt nytt, har kört med det max 10ggr och batteriet innan sten dog och det luktade också konstigt efter körningarna och hade svullnat upp och massa bucklor på det..

Så undrar om någon kan veta vad det är för fel? Är det något laddningsfel eller batteriet ska bli så jäkla varmt så att man bränner sig på det?

mvh Alex
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Batteriet ska absolut inte bete sig så, det kokar..
Googla på "battery boil over" så hittar du mer info. Felaktig vätskenivå, kass laddingsregulator osv.
Gasen är giftig och vätskan som eventuellt sipprar ut är frätande. Var extremt försiktig!
 
Last edited:

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
Tågarp
Hoj
1993, Honda CBR 600F
Redigerade inlägget. I vilket fall ska du byta batteriet direkt. Kolla sen spänningen vid lite varv, har du mer än typ 14-14,5 V har laddningsregulatorn pajat

okej tackar för svaret, men batteriet är ju i princip helt nytt. Men får kolla imorgon vad det laddar ..
 

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
Tågarp
Hoj
1993, Honda CBR 600F
Någon som vet hur jag felsöker om det är generatorn eller laddningsregulatorn som är döende? :p
 

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Någon som vet hur jag felsöker om det är generatorn eller laddningsregulatorn som är döende? :p
Om generatorn är kass kan den väl aldrig ladda för mycket, eller?

Hade precis problemet med min att den inte laddade alls. Hade som tur var möjligheten att låna laddningsregulatorn från en annan likadan hoj och köra uteslutningsmetoden. Det visade sig vara generatorn som också såg ut och luktade bränd när jag plockade av den.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

Just det, missade att skriva det. Har du extrem otur kan det faktiskt explodera.
Rekommenderar att du inte tar en cigg eller lattjar med saker som kkan framkalla gnista. Se till att det e ventilerat om du ska prova med det gamla batteriet.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top