Batteriproblem - hjälp mig tänka

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Gäller en fz1 från -11.

Batteriet är gel-typ, ca 2 månader gammalt.

Problem:
Efter en hojtur på 20 minuter ställer jag in hojen i garaget. Fungerar då som vanligt.

Morgon efter är hojen död, displayen lyser inte upp och "startspärrs-lampan" blinkar inte. Inget liv alls i den. Samma kväll mäter jag över batteripolerna och får 5,5V. Skruvarna till batteripolerna kontrolleras och ser ok ut och är åtdragna.

Sätter i C-tek-laddare med tre symboler. Död-symbolen tänds inte, utan bara den vanliga som indikerar att laddning sker. På morgonen dagen efter lyser gröna sombolen = laddat och klart. Mäter då 12,7V på batteriet.

Startar hojen, mäter ett dropp till strax över 10V när startmotorn snurrar igång (multimetern är inte så snabb så just denna siffra får vi ta med en nypa salt). Startmotorn snurrar rappt, låter som det ska.

På tomgång mäter jag laddström 13,6V, varvar på olika varv och laddströmen är mellan 13,6 och 13,9V.

Kör en tur på en halvtimma. Mäter direkt på batteriet med avstängd hoj, får då 12,9V.

Nu ett dygn senare mäter jag 12,7V på batteriet. Verkar helt normalt.


Vad är det som orsakade så låg batterispänning? Jag vill inte att det ska hända igen, speciellt inte på resande fot. Vet inte ens om det går att rulla igång hojen när spänningen är så låg att bränslepumpen m.m. inte snurrar igång när man vrider nyckeln.

Samtidigt har jag ingen aning om hur jag ska söka upp felet, allt verkar helt normalt. Vad hände egentligen?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top