Batteriet till min MacBook börjar 'svälla'...vad göra?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
Har en MacBook som säkert är 5 år gammal, brukar klippa film i den och funkar bra etc etc men senaste veckorna så börjar batteriet muppa sig, kolla bilderna.

Så...kommer själva burken också muppa sig (vilket den iaf ännu inte gjort) eller är det bara att skaffa sig ett nytt batteri? Isåfall vart vänder jag mig till?

Kan googla naturligtvis, men tar tacksamt emot tips från er dataproffs.

tack på förhand.

IMG_0366.jpg
IMG_0367.jpg
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Beroende på vilket art# som du har ersätter Apple dig med ett nytt batteri. Kontakta Apple.
Jag fick ett nytt utan knorr på en fyra år gammal.
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Hade mitt första batteri i 5 år innan det började svälla, i med nytt och datorn fortsätter att kämpa på, den går dock varmt som faaaan...

Datorn presterar bättre än mycket nyare grejor, så vet inte om jag kan klaga på kvalitén ;)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
ta ur batteriet när det inte behövs, dvs när du ändå sitter i ett rum med eluttag.

Då håller de betydligt bättre.

Gällande kvalite på Mac så tillverkar de oftast inte de där grejerna själv så det är nog precis lika stor risk att de går sönder som betydligt billigare datorer. Brorsan hade en där processorn la av ganska omgående. Han klagade såklart att något så dyrt borde hålla en livstid men fick just det svaret att de tillverkar den inte själva.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
ta ur batteriet när det inte behövs, dvs när du ändå sitter i ett rum med eluttag.
OySy8rN.gif



(Och för de som inte vet så är det enligt vissa "enkelt att ta ur batteriet"....ifall man har med sig sin Pentalob 1,2mm & sin Torx T4 skruvmejsel dvs.)
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
ta ur batteriet när det inte behövs, dvs när du ändå sitter i ett rum med eluttag.

Då håller de betydligt bättre.

Gällande kvalite på Mac så tillverkar de oftast inte de där grejerna själv så det är nog precis lika stor risk att de går sönder som betydligt billigare datorer. Brorsan hade en där processorn la av ganska omgående. Han klagade såklart att något så dyrt borde hålla en livstid men fick just det svaret att de tillverkar den inte själva.

Fast i stor grad kan de välja vilka komponenter som ska användas.

Tittar man på nätaggregat på PC sidan så kan en tillverkare ha en modell som säljs av många olika märken, t.ex. en 450W. Vissa tillverkare fuskar och anger pikvärdet 550W istället och i sin beställning plockar man bort saker som säkring, sänker kvalitén på kondensatorer och lite annat smått och gått för att komma ner lite mot konkurrenterna. En annan tillverkare förlänger kablarna och väljer istället japanska kvalitets kondensatorer.

Sen för att ge dig lite rätt. De billiga datorerna är oftast de som håller bäst. De är väl utprovade då de säljs i enorma serier. Prestanda laptops vill ofta lite för mycket på lite för liten yta och problemen kommer ofta med tiden.

Apple brukar dock lyckas väldigt bra med sina datorer. Och det är hårt att erkänna som pc-kille. :gnissla
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fast i stor grad kan de välja vilka komponenter som ska användas.
.....
Apple brukar dock lyckas väldigt bra med sina datorer. Och det är hårt att erkänna som pc-kille. :gnissla
Jag bifogar en bild på insidan av sambon Macbook Air.
Nu förstår man ju varför Apple inte vill folk skall öppna upp dem :hihi

t7CeVaY.jpg
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag bifogar en bild på insidan av sambon Macbook Air.
Nu förstår man ju varför Apple inte vill folk skall öppna upp dem :hihi

t7CeVaY.jpg

Samsung är duktiga på chip? Ingen hemlighet. Sen ser jag solida kondensatorer, mycket bra. Att de tar svinigt betalt är en sak, men byggkvalité kan de överlag. Även om de såklart gjort en del tabbar.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag skriver som ovan, åk till en Apple-butik så byter de det åt dig, det hände min kompis samma sak på hans 5 år gamla och han fick ett nytt batteri och de fixade datorn åt honom gratis.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
åk till en Apple-butik så byter de det åt dig
Boka först tid hos genius bar (eller vad det nu hette) innan du åker till en Apple Store, för annars blir svaret "Ni måste boka tid hos genius bar för konsultation om vad som är fel".
Det gick inte att få någon att kolla på den när vi var där, utan konsultation skulle bokas senare. Vi var tvungna att boka tid nästa vecka.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
har tjakkat nytt batteri, dock från d-store som är ett stenkast från mig, hade inte tid med de biliigare alternativen och för lite tid med just de billigare ställena.

tack för input.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Boka först tid hos genius bar (eller vad det nu hette) innan du åker till en Apple Store, för annars blir svaret "Ni måste boka tid hos genius bar för konsultation om vad som är fel".
Det gick inte att få någon att kolla på den när vi var där, utan konsultation skulle bokas senare. Vi var tvungna att boka tid nästa vecka.

Lägg av nu. Gå och utrota några malwares i stället.


Till ts. Du kan gå till någon Macreparatör och få det fixat.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top