Banta med SH 2012 - få plats i skinnstället

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Hmm... Planerade inte min mat idag riktigt utan gjorde bra val under dagen tyckte jag. Ägg och latte (2dl mjölk) till frukost, kesella med hallon och en avokado till lunch, keso till mellis, omelett o grönsaker samt en quornbiff till middag... och här står jag nu och inser att jag ska äta 500 kcal till och 50 gram fett till :3freak

Räknade ut att om jag tar 1 dl ovispad grädde, vispar den och har i lite frysta bär till kvällsmål så når jag nästan upp till dagens miniminivåer på fett, protein och kcal... ATT det ska vara så svårt :näsblod
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm... Planerade inte min mat idag riktigt utan gjorde bra val under dagen tyckte jag. Ägg och latte (2dl mjölk) till frukost, kesella med hallon och en avokado till lunch, keso till mellis, omelett o grönsaker samt en quornbiff till middag... och här står jag nu och inser att jag ska äta 500 kcal till och 50 gram fett till :3freak

Räknade ut att om jag tar 1 dl ovispad grädde, vispar den och har i lite frysta bär till kvällsmål så når jag nästan upp till dagens miniminivåer på fett, protein och kcal... ATT det ska vara så svårt :näsblod

Å andra sidan är ju ovispad grädde med färska jordgubbar riktigt syndigt gott.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Som jag sa, vad du än gör, gör det medvetet. Själv vill jag avdroga mig från sötsugen för att inte "råka" trilla dit och vräka i mig utan kontroll. Därför äter jag hellre så naturligt som möjligt när jag väl äter. Dvs lightprodukter går tokbort... däremot kan jag svulla en godispåse då och då... :3freak men gott är det. Jag gjorde förresten creme brulle i förra veckan då jag hade gäster, gjorde med socker och reggade i Matdagboken och det gick in i min variant av LCHF, okej, jag siktar på max 75 gram kolhydrater per dag och inte 20-40 som många kör. Men ändå. Kör riktig vanilj eller vaniljpulver utan sockertillsatsen. Perfekt.

Jag tror inte på absolutism utan lever efter att göra medvetna val, varje gång. Äter jag onyttigt ska jag göra det valet kontrollerat och medvetet. Sötningsmedel har jag missbrukat under 15 år och legat över maxdos varje dag så jag är som ett vandrande forskningsobjekt :crash

Hoppas brullen blir kanon, absolut min favvo dessert :kär

Absolut. Jag känner väl mest att jag inte är särskilt sockerberoende egentligen, men jag vill gärna kunna unna mig lite någon gång emellanåt utan att känna att jag fuskar med dieten. Har slagits med övervikt ända sedan jag var liten, inte på grund av att jag äter mängder med sött och annat onyttigt utan för aytt jag helt enkelt är matglad och äter stora fina portioner "riktig" mat. Dags att för ändring, och då vill jag inte sabba det genom att unna mig något med massor av socker eller sådär. Däremot är ju söta grejer som bekant gott, och läsk gillar jag. Men det känns inte så lite äckligt att dricka litervis med sötsliskig läsk en kväll och riktigt känna hur allt sockret lägger sig i fettdepåerna. Light känns bättre rent mentalt, även om det kanske finns biverkningar av något slag. Men håller man sig bara omkring rekommenderat intag (som är ganska svårt att överskrida fick jag för mig sist jag kollade, fyra liter lightläsk om dagen eller något:va) Tycker jag att det känns ok.

Haha, du är ju bevisligen inte död ännu så det verkar väl funka hyfsat då:D
Skämt åsido, jag har inte märkt något dåligt ännu så fördelarna överväger nackdelarna för mig personligen. Jag kan äta och unna mig lite då och då men ändå gå ner i vikt, vilket känns bra både kroppsligt och mentalt:)

Ska ta en skål till efterrätt sen, återkommer med resultatet!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är en sak att gå ner i vikt och en annan att sen hålla vikten. När man väl nått sin idealvikt kan man ju börja äta igen. Måttliga mängder. Man kan käka både semlor och dricka läsk, men man får ju hålla koll på att det inte blir för mycket, för jag tror man lätt åker dit igen om man släpper allt. För egen del kommer jag fortsätta med min kostdagbok bra länge, för man ser direkt när man fuskat = dåligt samvete.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Själv resonerar jag nog hellre som så att jag stoppar i mig lite socker, som inte har så värst mycket konstiga saker för sig i kroppen än diverse sötningsmedel med både dokumenterade och antagligen odokumenterade effekter på kroppen som man nog gärna hoppar över.
Sedan har många lightprodukter ersatt fett med socker, vilket känns rätt dumt, så ofta är det bättre att käka vanligt istället för light. Ocn en sötsak då och då lever inte totalt rövare med kroppen, och går antagligen egentligen inte ens att se i mått/viktstatistik om det inte efterföljs av andra dumheter, som extra mat och sånt...

Jag tänker att det inte kan vara så himla dåligt för då skulle det inte vara lagligt. Finns så mycket annat som är värre men ändå lagligt (cigg, snus, alkohol etc) med bevisat dåliga effekter på kroppen så lite light borde inte kunna skada mig i den utsträckningen... Men jag kan ha fel, lovar att återkomma om jag blir självlysande eller kissar regnbågar:D

Det beror väl lite på... En kanelbulle här och där gör kanske inte så mycket, men ska man ta en groggkväll med några polare och hinkar i sig litervis med romåcola så känns det inte bra att veta att man just hällt i sig ett kg socker så att säga... Hellre light då, som ju är mycket sötare än socker och därför används i mindre utsträckning än sockret. Framtiden får väl utvisa om jag har helfel, men just nu vill jag hellre kunna både unna mig och tappa vikt än att oroa mig för eventuella framtida bekymmer:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är en sak att gå ner i vikt och en annan att sen hålla vikten. När man väl nått sin idealvikt kan man ju börja äta igen. Måttliga mängder. Man kan käka både semlor och dricka läsk, men man får ju hålla koll på att det inte blir för mycket, för jag tror man lätt åker dit igen om man släpper allt. För egen del kommer jag fortsätta med min kostdagbok bra länge, för man ser direkt när man fuskat = dåligt samvete.

Jag reggade mig bara häromdagen på matdagboken och har än så länge hållit den bra. La till en ganska hård viktminskningsgräns (1000 kcal under behov) och har ändå hållit mig ytterligare något hundratal under det varje dag hittills. räknar dessutom väldigt hårt (mot mig själv) och slår aldrig in för lite vikt eller ett lättare alternativ, så inget fusk. Idag kan bli lite småkörigt i och för sig om det nu ska bli både brullepudding och mat innan dess, men jag har ju mina 1000 kcal som buffert också:D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tänker att det inte kan vara så himla dåligt för då skulle det inte vara lagligt. Finns så mycket annat som är värre men ändå lagligt (cigg, snus, alkohol etc) med bevisat dåliga effekter på kroppen så lite light borde inte kunna skada mig i den utsträckningen... Men jag kan ha fel, lovar att återkomma om jag blir självlysande eller kissar regnbågar:D

Det beror väl lite på... En kanelbulle här och där gör kanske inte så mycket, men ska man ta en groggkväll med några polare och hinkar i sig litervis med romåcola så känns det inte bra att veta att man just hällt i sig ett kg socker så att säga... Hellre light då, som ju är mycket sötare än socker och därför används i mindre utsträckning än sockret. Framtiden får väl utvisa om jag har helfel, men just nu vill jag hellre kunna både unna mig och tappa vikt än att oroa mig för eventuella framtida bekymmer:)

Alkohol gör exakt samma sak med kroppen som socker, plus att nervsystemet får sig en törn, så det spelar nog inte jättestor roll om du hinkar i dig R&C i sockerfritt eller inte ur den aspekten. :)

Och om du är en stor drickare av läsk, vilken sorts läsk är det du dricker så mycket av? Själv har jag lyckligtvis aldrig varit sådär tokförtjust i läsk så jag har aldrig fått det beroendet. En del läsksorter häller salt i skiten för att man ska fortsätta vara törstig och dricka mer. Coca cola är riktigt stora skurkar på just den fronten.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag reggade mig bara häromdagen på matdagboken och har än så länge hållit den bra. La till en ganska hård viktminskningsgräns (1000 kcal under behov) och har ändå hållit mig ytterligare något hundratal under det varje dag hittills. räknar dessutom väldigt hårt (mot mig själv) och slår aldrig in för lite vikt eller ett lättare alternativ, så inget fusk. Idag kan bli lite småkörigt i och för sig om det nu ska bli både brullepudding och mat innan dess, men jag har ju mina 1000 kcal som buffert också:D

Regga mig också där för en vecka sedan... den tyckte jag skulle äta 3000 kcal för att behålla vikten. Det gick jag inte med på så jag delade det i 2 så jag siktar på 1500 och om jag tränar äter jag inte mer fast det står det. Men så har jag ju legat på ca 800 kcal under lång tid också så för mig är 1500 - SKITMYCKET :gnissla Men jag kämpar med att äta så mycket istället, tvärtom vad kanske andra får göra som får äta mindre, men jag tyckte det här var helt sanslöst mycket mat.

Men rätt schysst att få upp näringsstaplarna också så man ser vad man missar om man äter fel. Hade dock önskat mer valmöjligheter för tex diagram, men så gillar jag sånt också. Hade också önskat att funktionen för att lägga in egen mat o recept hade varit bättre, den suger galet mycket så den är jag inte nöjd med.

Fyller man i fel eller så så fuskar man ju bara för att lura sig själv, det verkar ju jättedumt. Nä ... på riktigt så man vet när man gör rätt ska det va, dessutom kostar ju tjänsten och då vill man ju inte få fejksiffror :)

Kämpa kämpa!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Alkohol gör exakt samma sak med kroppen som socker, plus att nervsystemet får sig en törn, så det spelar nog inte jättestor roll om du hinkar i dig R&C i sockerfritt eller inte ur den aspekten. :)

Och om du är en stor drickare av läsk, vilken sorts läsk är det du dricker så mycket av? Själv har jag lyckligtvis aldrig varit sådär tokförtjust i läsk så jag har aldrig fått det beroendet. En del läsksorter häller salt i skiten för att man ska fortsätta vara törstig och dricka mer. Coca cola är riktigt stora skurkar på just den fronten.

Jaså? Du kan väl inte lägga på dig alkohol som ren vikt, det är väl inte en kolhydrat på det sättet exempelvis?=:va Sen har det ju såklart andra effekter på kroppen, men jag blandar svagt (tjejdricka har jag fått höra:D) så jag tror nog att lighten hjälper mig hålla vikten när det blir ett par fem-sex groggar på en kväll.

Tja, lite blandat. Dricker som sagt gärna romåcola, så cola i olika varianter brukar det bli en del av. Och en och annan redbull slinker väl ner av och till. Dock är jag snål och fattig, så det brukar bli de billigare motsvarigheterna (typ ica cvola light eller liknande). Där känns det som att jag kan dricka ugefär så mycket jag vill utan att behöva känna mig syndig rent dietmässigt, och samvetsdelen påverkar ju också bantningen:)

Sen glömde jag säga det att jag kör ju någon variant av GI/atkins/lchf, inte slaviskt men ändå med ett allmänt minskat intag av kolhydrater. Istället för en tallrik kött och potatis så tar jag kanske en potatis istället för fyra och en extra köttbit på det. Käkar gärna ägg och bacon med lite vita bönor till, caesarsallad utan krutonger och bröd, dito kasslersallad, ugnsgrillad kyckling gillar jag... Så det är av den typen av mat mina kalorier kommer ifrån. Men istället för att göra som de slaviskt frälsta lchf:arna vill så har jag inte ökat mitt fettintag, utan det ser ut ungefär som innan. Med skillnaden då att jag ersätter kolhydrater med protein i den mån jag kan.

Edit: Äsch då, efter kvällsmat var det inte många kcal kvar till matdagbokens gräns. Låter puddingen stå till imorgon och testar då istället:)
 
Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Det är en sak att gå ner i vikt och en annan att sen hålla vikten. När man väl nått sin idealvikt kan man ju börja äta igen. Måttliga mängder. Man kan käka både semlor och dricka läsk, men man får ju hålla koll på att det inte blir för mycket, för jag tror man lätt åker dit igen om man släpper allt. För egen del kommer jag fortsätta med min kostdagbok bra länge, för man ser direkt när man fuskat = dåligt samvete.

Du kan ju dieta på i princip vad som helst, bara du inte paserar ditt dagstotal. En baggis egentligen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du kan ju dieta på i princip vad som helst, bara du inte paserar ditt dagstotal. En baggis egentligen.

Absolut, det är en baggis. För min del handlar det inte om diet, utan om något som håller på lång sikt. Att dieta och sen falla tillbaka i gamla spår vet vi ju hur det slutar. I mitt fall handlar det om en diet som aldrig tar slut. Då måste den vara så pass enkel att man orkar hålla på. Att klämma kyckling, broccoli och ägg dag efter dag år in och år ut funkar inte. Man måste få unna sig saker ibland. Det är en balansgång. Onyttigheter är fortfarande precis lika lockande som de var innan jag lade om min kost, nu har jag dock hittat andra saker som väger mer än att tillfredställa mina matlustar :)
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Absolut, det är en baggis. För min del handlar det inte om diet, utan om något som håller på lång sikt. Att dieta och sen falla tillbaka i gamla spår vet vi ju hur det slutar.
Själv exkluderar jag pasta, potatis, ris och bröd. I övrigt äter jag allt. Det funkar för mig.
Du kan ju dieta på i princip vad som helst, bara du inte paserar ditt dagstotal. En baggis egentligen.
Du har säkert stöd i forskningen för det där. Men för mig är det någonting som inte stämmer. Jag tävlade tidigare i en sport med viktklasser och var därför tvungen att hålla en viss vikt. Min passion är dock att käka snacks framför TV:n på kvällarna. När snacket bestod av smågodis, ca 3500 kcal/vecka, fick jag slita som ett djur för att hålla magen i schack. När jag övergick till nötter och mörk choklad, ca 5000 kcal/vecka, försvann det problemet. Jag kunde unna mig mindre intensiva pass och fler vilodagar = mindre skador.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har nu testat puddingen, och någon pudding blev det väl inte direkt...:va Men den var ganska god! Jag kan ha gjort något fel i själva tillagningen, eller så blev det helt enkelt inte bra med sötningsmedlet istället för socker. Det blev liksom mer som en fast gräddig vaniljkräm (typ panacotta) snarare än en pudding... Smakade bra dock, säkert ett helt ok lchf-mellis:)
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Jo, men ett bra alternativ är att äta den där maten och gå ner till målvikten lite snabbare, för att sedan fasa in "godare" mat och samtidigt hålla koll på kcal intaget. Är ju lätt att lägga upp en god diet om du t.ex behöver 2000kcal/dag för att ligga på din målvikt.
Äh mat som mat, eat for performance not pleasure :) Jag äter kall spaghetti och kall tonfisk varje dag.

Absolut, det är en baggis. För min del handlar det inte om diet, utan om något som håller på lång sikt. Att dieta och sen falla tillbaka i gamla spår vet vi ju hur det slutar. I mitt fall handlar det om en diet som aldrig tar slut. Då måste den vara så pass enkel att man orkar hålla på. Att klämma kyckling, broccoli och ägg dag efter dag år in och år ut funkar inte. Man måste få unna sig saker ibland. Det är en balansgång. Onyttigheter är fortfarande precis lika lockande som de var innan jag lade om min kost, nu har jag dock hittat andra saker som väger mer än att tillfredställa mina matlustar :)

Stuff: Alltså, det spelar absolut ingen roll vart du får dina kcal ifrån, det enda som spelar roll är vart din gräns är för att behålla vikt. Så att om du kunde äta 5000kcal/dag måste du väga rätt mycket, antingen det eller så rörde du dig inget när du käkade det ena och sen massor vid den andra kosten. Jag ligger själv runt det och jag väger 110kg+ och samtidigt tränar jag 2 timmar 6 dar i veckan och går c:a 1.5 timmar varje dag.
Att magen reagerar annorlunda är också det individuellt, därav jag rekommenderar infasning utav mat.
Dem jag hjälper med diet mår mycket bättre (trots det enformiga) med mer energi under dagen och bättre i magen än när dem käkar lite som dem vill.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bilder? En tråd utan bilder går icke! :smasha

Du vill ha bilder på sh-tjockisar mitt i dieten?:va Nja...:gnissla Eventuellt en före/efter-bild när man kan se det hela som "färdigt":D
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Absolut, det är en baggis. För min del handlar det inte om diet, utan om något som håller på lång sikt. Att dieta och sen falla tillbaka i gamla spår vet vi ju hur det slutar. I mitt fall handlar det om en diet som aldrig tar slut. Då måste den vara så pass enkel att man orkar hålla på. Att klämma kyckling, broccoli och ägg dag efter dag år in och år ut funkar inte. Man måste få unna sig saker ibland. Det är en balansgång. Onyttigheter är fortfarande precis lika lockande som de var innan jag lade om min kost, nu har jag dock hittat andra saker som väger mer än att tillfredställa mina matlustar :)
Håller med om att det aldrig tar slut.
I mitt fall så körde jag med vanlig kost fast mindre mängder. Undvek onyttigheterna så mycket jag kunde och gick ner 14 kg. Sedan skulle jag "hålla nollan". Ökade mängden lite och efter ett tag slutade jag räkna kalorierna.
Det var där det gick fel för omedvetet ökades mängden lite i taget tills jag en dag upptäckte att jag gått upp 11 av de 14 jag gick ner. Så det gäller att fortsätta vara på alerten med räknandet om vikten skall hållas nere.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Uj uj... tror det är tre veckor med LCHF veggovariant och jag börjar få koll på protein, kolhydrater och fett. Varit på konferens två dagar och det är inte lätt... var sjukt hungrig hela tiden för det fanns inte mycket att pilla i sig som passade så det blev lite kolhydrater faktiskt även om det inte var mycket.

På tre veckor har väl 1 kilo försvunnit och några cm på midjan faktiskt så jag hoppas verkligen detta fått min kropp att trilla över viktplatån... meeeeeen....

.... alltså det här med ork och träning! Det är i princip omöjligt! Jag orkar ingenting och musklerna är helt stumma. Att försöka jogga är direkt omöjligt, varje ben väger ett ton och okej, jag joggar lite ändå, men bara hälften och går resten, svettas massor så visst tar det men ändå, musklerna skriker åt mig att sluta. Blotta tanken på att köra mina styrkepass på gymmet känns helt oövervinnerligt. Musklerna krampar liksom... ska det vara så här? och när kan det tänkas sluta? Jag vill träna :gråta
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top