Banta med SH 2012 - få plats i skinnstället

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skulle jag köra din diet skulle jag troligen vara löjligt sugen på något vid 15.30 på kontoret och i ett svagt ögonblick köpa en twix... Jag skulle dessutom vara mer påverkad av blodsockret och känna en betydande hunger ett par gånger om dagen.

FÖr mig är det just sug & hunger som är boven eftersom jag i svaga stunder, i stressiga projekt och när det ställs fram på bordet gärna skottar i mig ett wienerbröd...

Well, jag är inte lika hungrig som tidigare och sötsuget är helt borta. Inte ens 15.30. Man kan ta en apelsin eller valfri frukt, ej vrålhungrig till middag. Har fimpat kvällsfikat. Torde väl vara bevis för att min tes funkar?

Att "ställa om sig" och må risigt och vara på dåligt humör i 2v låter ju helt värdelöst, för att (i bästa fall) uppnå samma resultat? Vad händer med kolesterolvärdena när man kör LCHF?

Det hela är ganska simpelt faktiskt. Finns hundratals miljoner människor som mår bra av att äta en
balanserad kost i rätt mängd. Alla dom kan inte ha fel......
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Att bara sluta med allt, eller bara äta fett, eller bara gurka (eller annan valfri enahanda kost) känns för mig totalt värdelöst. Man måste ju kunna käka "som vanligt" sen när man väl gått ned i vikt.

Det är ju här skon klämmer för många. Man tokbantar och blir nöjd och sen går tillbaka till samma vanor och kan inte begripa att man går upp igen.
Man ska hitta ett sätt som är hållbart, hellst livet ut. Om då viktnedgången sker på 1v eller 10år är ju nästan ointressant. Men människan idag har inte tid att vänta, man lägger sig under kniven och gör en bypass så är allt frid och fröjd(tror man). Runt omkring mej gör folk operation för att man inte orkar ta tag i sitt liv. Man tror att det löser allt, till följd att dom får näringsbrist, blir sjuka men smala är dom.
Då har jag hellre 10 pannor extra än leva som dom.

Kanske ska förtydliga. Jag begriper folk som gör op som är farligt överviktiga. Men för dom med 15kg extra är det idiotiskt.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
För att beskriva min erfarenhet av LCHF så började det som i de flesta fall med en disciplinerad hustru som la om kosten. Insåg rätt fort att jag inte vill köra så asketiskt och all-in som många andra, utan har egentligen bara kastat sockret och dragit ner på kolhydraterna. Dvs jag käkar inte upp hela klatten potatismos utan bara några tuggor. Jag käkar inte bröd, men det gjorde jag inte innan heller (förutom i Finland, där brödet är gott och inte nåt junk från Pågen). Öl dricker jag inte heller men av andra orsaker.

På den här för mig väldigt lindriga förändringen har jag gått ner 6-7 kilo på ungefär ett år, och har nu en bra vikt.

Jag känner aldrig något sötsug längre, snarare får jag sockerbaksmällor (vilket inte var någon höjdare med julmusten). Känner bara att jag mår bättre utan att det har krävt någon ansträngning.

Det här funkar för mig, är säkert inte optimalt, men jag mår bra av det.

Gällande forskningsrapporter så förstår även jag att kött- och mejerinäringen inte missar en medvind för att öka sin försäljning. Men baserat på mina egna upplevelser av LCHF så hyser jag betydligt större tilltro till den än lightproduktsföretagen.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Well, jag är inte lika hungrig som tidigare och sötsuget är helt borta. Inte ens 15.30. Man kan ta en apelsin eller valfri frukt, ej vrålhungrig till middag. Har fimpat kvällsfikat. Torde väl vara bevis för att min tes funkar?.....

Oavsett om din tes funkar eller inte så lär det bli den som gäller tills jag har tid å ork att ge mig på LCHF (OM jag någonsin gör det)

Det kommer bli mer tanke bakom allt som hamnar på tallriken vid måltiderna framöver och framförallt mindre som smygäts där i mellan.

Edit:
Dessutom har det fyllts på med en lång rad filmer till cross trainern. Enda sättet att inte bli själmordsbenägen av hjärndöd konditionsträning är att se ännu hjärndödare filmer medan man tränar. Så nu väntar de,
Predators, Alien vs. Predator, The Crazies, Surrogates, Daybreakers, Gamer, Legion, Doomsday, Priest
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det kommer bli mer tanke bakom allt som hamnar på tallriken vid måltiderna framöver och framförallt mindre som smygäts där i mellan.

Skriv ned allt du stoppar i dig (kolla dumbbell.se). Den som gör det och INTE går ner i vikt måste ha gravt allvarliga problem. Petar du i dig ca 2-2500 kcal/dag kommer du sakta gå ner i vikt till det du "borde" väga.

Jag är inte där själv än, men det går och fungerar över förväntan. För mig var tricket att skriva ned vad jag käkar. Man får upp ögonen för fällorna (socker etc). Resten kommer av sig själv. Som tex att sötsuget försvann.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
För två år sedan provade jag LCHF. Var inte så extrem som kollegan som vräkte i sig fett och ost mm. Jag helt enkelt ersatte kolhydraterna med sallad och var nöjd. Drack någon öl på helgen och levde gott. Gick ner 7kg på 3-4v men det kan lika gärna bero på att jag drack endast ett fåtal öl max en dag i veckan.
I övrigt äter jag inte socker produkter så det behöver jag inte tänka på.
Anledningen till att jag sluta var att det var meckigt runt maten. Bacon eller ägg till frukost ledsnar man på efter 3v.
Maten tycker jag blir smakfattig, feta såser är inget för mej. Visst jag kan äte bea, men hur kul är det efter 20dagar. Gräddsåser äter jag inte då grädden tar över smak och jag är lite känslig för lactose. Rödvins sås tar för lång tid att göra mm.
Jag tyckte det blev jobbigt. Men jag ska kanske ge det ett försök nu igen.

Anledningen till att jag gått upp en del igen är att jag inte haft tid att ta hand om mej själv under 2011.
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Därför att hela principen med LCHF handlar om att ställa om kroppen till att ha fett som primär energikälla istället för kolhydrater. Därför kan man alltså inte "småköra" LCHF.
Jodå, det funkar fint att köra LCHF-light. Det har jag gjort i fem år (fast då visste jag inte det handlade om en diet som skulle bli populär ett par år senare). Jag började exkludera pasta, ris, potatis, bröd och frukostflingor när jag behövde minska en viktklass. Det fick bort mina två sista kilon som tidigare varit helt omöjliga att bli av med. Frukt, nötter och grönsaker av alla de slag äter jag dock obegränsat. Det är ju helt logiskt när man tänker på det. De få kolhydrater du får i dig om du "småkör" LCHF bränner kroppen rätt fort, sedan går den på fett som energi igen.

Jag skulle aldrig klara av att låta bli frukt och nötter.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Jag lägger också in en "röst" på LCHF....La om kosten i Mars förra året efter att ha läst "Matrevolutionen" av Jonas Eenfeldt, idag visade vågen -15 kilo sedan mars.:D

Märkligt nog har dom tre sista kilona rasat av nu under december, trots ett rätt hårt fuskande under helger, julfester och den rent allmänna julstressen. Har dock nästan helt uteslutit socker och öl, men det har slunkit ner rätt mycket kolhydrater ändå. Kan inte direkt säga att LCHF känns som nån uppoffring, det är ytterst sällan jag känner att jag saknar kolhydratmoffandet med blodsockerdippar och en buk som låter som en gammal diesel (och släpper ifrån sig lika mycket avgaser ;) )
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Började för drygt 13 veckor sedan.

Körde sunt förnuft modellen. Dvs träna varje dag. Och äter sallad till frukost samt lunch. Middag bestod av kött och sallad.

Ingen dricka eller godis osv.

Gick ner ifrån 80.1kg till 65.1kg. Och har legat kvar stabilt på samma vikt i drygt 5 veckor nu.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Började för drygt 13 veckor sedan.

Körde sunt förnuft modellen. Dvs träna varje dag. Och äter sallad till frukost samt lunch. Middag bestod av kött och sallad.

Ingen dricka eller godis osv.

Gick ner ifrån 80.1kg till 65.1kg. Och har legat kvar stabilt på samma vikt i drygt 5 veckor nu.

Bra jobbat!! Blir det inte lite trist med sallad till frukost i längden? Ingen dricka osv?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nu är vi tre i modell guldvinge-klassen som ska gå ner mellan 15 och 30kg för att slippa vara med i BMIs tjockaste grupp.

Var är ni andra välgödda som vill hänga på tungtransport-tåget?

Vi ska ha en lista med invägning varje väcka. Då ska vi även mäta cm runt magen (på det tjockaste stället). Kostar inget och du kommer garanterat må bättre :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag är med!
Efter tjejens graviditet har jag svällt ut som fan. Hon ammar bort överflödet nu och jag måste ta till andra metoder.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag är med!
Efter tjejens graviditet har jag svällt ut som fan. Hon ammar bort överflödet nu och jag måste ta till andra metoder.

Livsfarligt det där. Efter två barn och lyckat försök att sluta snusa, så hade jag gått upp 10 ohälsosamma kilon.
Kvickt som fan går det. Nu är det slut på äcklet. Kommer i alla mina gamla skjortor och t-shirts igen. Förut såg man ut som en kassler. FIFAN.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag dammade av http://www.halsovakten.se/index.asp igen, det funkar faktiskt bra för min del iaf, man får bättre koll på vad man stoppar i sig samt att den visar även vitaminer, järn och liknande som stapeldiagram.

Enligt Hälsovakten ska jag lägga mig på 1750 Kcal per dygn eller mer om jag tränar lite lätt typ långpromenader a 400 Kcal timme för att deffa 10 kg på 12 veckor.

http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html
 
Last edited:

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Östergötland
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Livsfarligt det där. Efter två barn och lyckat försök att sluta snusa, så hade jag gått upp 10 ohälsosamma kilon.
Kvickt som fan går det. Nu är det slut på äcklet. Kommer i alla mina gamla skjortor och t-shirts igen. Förut såg man ut som en kassler. FIFAN.

Shit, där är jag nu!
Frugan på tjocken med andra barnet och jag har ett lyckat sluta röka försök i ryggen nu (över 1år)
Nu har jag 5-10kg övervikt (gamla t-shirts,jeans m,m är omöjligat att komma i..)
Försöker med lite löpning samt situps & käka lite mindre/bättre..

Mitt största problem just nu är ölen..... varför måste öl vara så gott:huvet
Mmmm öl... :Homer Simpson
 
Last edited:

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
Ort
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Jag ska vara med här nu har jag bestämmt , man är ju som en svullen badboll .

längd 169 cm 3 äpplen hög...

vikt : 77 kg

allmänt svullen runt magen hehe ,antydan till mansbröst..
äter mycket snabbmat , har svårt att laga mat , ren lathet

Reggade mig nyss på Dumbell som Starstriker tipsade om , nu ska späcket bort..
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Tackar. Tycker fortfarande sallad är mycket gott. Kör med olivolja och italiensk salladskrydda.

Till frukost brukar det bli mer morötter och sådant som mättar bra.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top