Bankörning för nybörjare i skåne??

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Ort
Höör
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
Nån som har koll på nån bankörningsdag här i skåne för en sunken amatör som mig?? skulle vilja prova på de.. vet ni nått kul så skriv allt ni vet.. bestäm själv vad.. :gnissla
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kan varmt rekommendera dig att gå en kurs i broms och kurvteknik med SMC. De brukar köra på Knutstorp ett antal gånger under året. Det är ett utmärkt sätt att börja köra bana under ordnade former som dessutom är sanktionerat av de flesta större försäkringsbolag vilket innebär att din försäkring gäller. Står mer om det på www.smcskane.com

En annan som brukar arrangera bankörningar på bl a Knutstorp och Sturup är sydskanes emse (www.sydskanesemse.nu). Det är inte nödvändigt att vara medlem för att få köra på deras bankörningar ifall platserna inte bokats upp av medlemmarna. Det är inte lätt att bli medlem då antalet är begränsade till 300 stycken om jag inte minns fel. Är du genuint intresserad av att köra bana så försök bli medlem där.

Ett tredje alternativ för att få köra bana är att köpa en Ducati och delta på Ducceklubbens bankörningar (www.ducceklubben.org).

Vore jag dig skulle jag börja med att köra i någon bankörning i SMCs regi. Vänta inte för länge med att anmäla dig. Har sett att några av dem redan är fullbokade. Kör du med någon annan arrangör som t ex ovan nämna så finns det en stor risk att försäkringen inte täcker ifall något skulle hända. Skaffa en extra olycksfallsförsäkring som täcker bankörning om du väljer att köra med en sådan arrangör och räkna inte med att få någon ersättning för motorcykeln.

Oavsett vem du kör med så hoppas jag att du får en positiv upplevelse. Tror du kommer att utvecklas enormt som förare efter bara en dag på banan.

Lycka till
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top