Bana för nybörjare?

# Stoffe

Rocknroll
Gick med
28 Mar 2006
Ort
Storskogen, Sthlm
Hoj
R6, WR426
Jag är tretti år gammal och har nu, på min ålders höst, införskaffat en sporthoj. Först blev det en numera stulen gammal blade och nu är det en än så länge ostulen men också relativt gammal R1:a. Min bakgrund som mc-förare är skogsrelaterad med enduro/cross som passion i c:a 10-15 år tills jag för ett drygt år sedan la det åt sidan, tillsvidare. Det kommer säkert tebax. Ränderna osv.

Jag vill gärna lära mig svänga, kanske inte som dom tuffaste av dom tuffa, men ändå tufft. Jag tycker om att köra nära gränsen av min förmåga - precis som i cross och enduro. Men jag vill inte dö och på gatan måste man ha marginaler.

Så vafaen gör jag? Jag har inga planer på att bli ett roadracingess. Men en bana vill jag ju åt. Verkar det som. Jag är dock livrädd för att umgås med er andra som redan kan svänga. Tips?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Broms- och kurvtagningskurser som anordnas av SMC m.fl.
Allmänna banåkningar i lugna gruppen.
 

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
stadens namn
Hoj
?
# Stoffe skrev:
2040919 Jag är tretti år gammal och har nu, på min ålders höst, införskaffat en sporthoj. Först blev det en numera stulen gammal blade och nu är det en än så länge ostulen men också relativt gammal R1:a. Min bakgrund som mc-förare är skogsrelaterad med enduro/cross som passion i c:a 10-15 år tills jag för ett drygt år sedan la det åt sidan, tillsvidare. Det kommer säkert tebax. Ränderna osv.

Jag vill gärna lära mig svänga, kanske inte som dom tuffaste av dom tuffa, men ändå tufft. Jag tycker om att köra nära gränsen av min förmåga - precis som i cross och enduro. Men jag vill inte dö och på gatan måste man ha marginaler.

Så vafaen gör jag? Jag har inga planer på att bli ett roadracingess. Men en bana vill jag ju åt. Verkar det som. Jag är dock livrädd för att umgås med er andra som redan kan svänga. Tips?

Rörken i Uppsala på måndagar tycker jag är kanonbra ställe att börja på.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Som Eldstorm skrev, börja i lugna gruppen på en bankörning. Många verkar ha en förutfattad bild av att om man inte är Rossis lillebror har man inte på banan att göra. Fel!! pungt. Lugn grupp brukar påminna om körning på allmän väg, mellan betydligt snabbare körning på allmän väg.

1. I lugn grupp gör du inte bort dig "för att det går för sakta".
(sista kvällskörningen JAG var på Falken 2005 vurpades det mest i lugn grupp).

2. Tycker du att det går för sakta i lugn grupp byter du till mellan vid nästa tillfälle.

3. Spannet mellan snabbaste och långsammaste ekipage i varje grupp är STORT. JätteSTORT.

Kom ihåg att alla (undantaget Mingves) vågar gasa på rakorna, alltså är det inte din hastighet rakt fram som avgör grupptillhörighet.

//Peter
 

Jone Ass

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 800
Krävs det nån licens av nåt slag eller motsvarande, eller kan man bara dyka upp på en allmän dag å köra?
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Gå in på LMS hemsida, www.lms.se under roadracing sektionen kan du hitta bandagar, där lägger man upp aktuella dagar, man delar upp i tre grupper, långsam, medel och snabb, börja med långsam och känn dej för.
Du bör dock innan verifiera att ditt försäkringbolag godkänner det, tror TH och IF säger blankt nej, vet inte med de andra.
 

Lemmy4God

Beer... Now there's a temporary solution
Gick med
20 Mar 2005
Ort
Tidaholm
Hoj
Blade -00
Linsurfer skrev:
2040982 Krävs det nån licens av nåt slag eller motsvarande, eller kan man bara dyka upp på en allmän dag å köra?

Ingen licens krävs, däremot ska du kolla med fb vad om det är OK att köra bana. Vagnskadan gäller nog aldrig, men kolla så att trafikförsäkringen gäller, annars kan arrangören neka dig tillträde till banan.
Gillar inte ditt fb bankörning, så byt, för det är både nyttigt & förbannat kul att köra bana!!! :hihi
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Du kan åka på i princip vilken bankörning som helst, så länge det är en välordnad sådan där instruktörer finns tillgängliga. Väl på plats pratar du med organisatörerna och förklarar läget, och be om att få lite hjälp av någon av instruktörerna. Många vågar inte göra detta, tyvärr.
 

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
Får man komma dit och bara köra på måndagar eller måste man köra broms och kurv kurserna?
Inget ont för jag behöver antagligen dem men jag bara undrar...

Vill lätt prova på att köra bana, vad heter deras hemsida, sökte lite men hitta ingen officiell sida... finns det några mer banor nära stockholm?
 

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Freerider88 skrev:
2042152Vill lätt prova på att köra bana, vad heter deras hemsida, sökte lite men hitta ingen officiell sida... finns det några mer banor nära stockholm?

| | | |
v v v v
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Freerider88 skrev:
2042152 Får man komma dit och bara köra på måndagar eller måste man köra broms och kurv kurserna?
Inget ont för jag behöver antagligen dem men jag bara undrar...

Vill lätt prova på att köra bana, vad heter deras hemsida, sökte lite men hitta ingen officiell sida... finns det några mer banor nära stockholm?

Alla måste gå en 15min introduktion en gång per år om hur man beter sig på banan och i depån, i övrigt MÅSTE du inte göra någonting men du kommer förhoppningsvis vilja lyssna på vad vi instruktörer har att säga. Uppläget är väldigt fritt med mycket frikörning, inga hemläxor, prov eller kökörning :tungan

SMC-Uppsalas hemsida med info om Rörkenmåndagarna i en egen rubrik längst till höger.

/eder instruktör
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top