Balansering av däck + fälg i Stockholm

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Någon som har tips på en bra och billig firma i stockholm som kan balansera ett framdäck? Har det löst och allting.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Shoppa biltemas balanseringsjigg och lite klistervikter...och du har startkittet för att kränga själv för all framtid. :) Det är skitenkelt.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Shoppa biltemas balanseringsjigg och lite klistervikter...och du har startkittet för att kränga själv för all framtid. :) Det är skitenkelt.

Jag vill att någon med mer expertis kollar på det. Just nu känns det som att gummit inte sitter i mitten av fälgen. Det är ett 21" däck med grova dubbar som sitter på. Funkar kanon i gruset, men till och från vobblar det lite på motorvägen.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Däcklås gör att det hoppar och lever det är bara att acceptera eller använd massor med vikter
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Om däcket inte är centrerat så hjälper det ju inte med vikter, borde vara lätt att se om däcket snurrar fritt på en axel och slitytan guppar upp och ned.

Kör du med däcklås som randonörd nämnde?

Men svar på frågan, Wheeler Dealer är bäst när det gäller däck till MC! Han har en liten shopp i Nacka (nyligen flyttat dit tror jag) där han enbart pysslar med byten av MC däck .
http://www.wheeler-dealer.se/

Bor du på norra sidan av stan kan jag rekommendera Talos MC, litet familjeägt MC bolag som ligger i anslutning till deras bostad, de gör service och byter däck bland annat och det brukar gå bra med besök även på kvällar och helger om man ringer först!
http://www.talosmc.se/
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
21" på gata med grova nabbar?

Är det inte i princip omöjligt att balansera?
Är sådana däck ens gjorda för att balanseras?

Mina däck till enduron känns allt ifrån runda och rör sig lite överallt på asfalt men det beror nog på däcklås + slang + obalanserat.
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Släng bort däcklåset det är helt onödigt har aldrig haft ett framdäck som rört sig på fälgen! det är omöjligt att balansera ut ett däcklås helt.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Sitter inget däcklås fram, enbart bak. Tittar man ner och kollar på skivan, så snurrar den rakt - medan däcket rör sig lite i sidled förhållande till skivan. Eller så är fälgen inte centrerad/dåligt "lacead".

Inte helt säker, varpå jag skulle vilja lämna in nånstans där det kan fixas/kollas på av någon som verkligen kan. Har inte tillräckligt med kunskap för detta, eller verktygen. Ska åka halva östeuropa, så lite transportsträcker på asfalt kommer hinnas med. Då vill jag ha det kollat på så inget är knas. Däcken och fälgarna är oanvända och har hängt på krok i 2 år.

Bor söder om stan, så ska kolla Wheeler dealer!


IMG_0278.JPG
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Jag vill att någon med mer expertis kollar på det. Just nu känns det som att gummit inte sitter i mitten av fälgen. Det är ett 21" däck med grova dubbar som sitter på. Funkar kanon i gruset, men till och från vobblar det lite på motorvägen.

Notera att det är (understryker) ingen firma eller privat som balanserar vanliga mc-däck för att bota bort eventuella dynamiska obalansen. Alltså tvärtemot hur bildäcksbalansering och -maskinerna fungerar... Hur vanligt som helst att (breda) bildäck är statiskt i balans men dynamiskt inte --> t.ex. vibrationer i ratten med lite högre hastigheter.


Mc-däck (hjul) balanserar man helt enkelt att låta rotera fritt runt axeln med "obefintlig friktion", hitta den tyngsta punkten och sätta/fästa motvikter såpass att det blir bra. (Det kan jag "bjuda" hemma hos mig om du kör förbi Aspudden med hjulet). Sånt där statiskt balanserat hjul darrar inte som det annars skulle göra - med rätt höga hastigheter.
Men ditt vobblande & observationerna tyder på nåt annat, t.ex om däcket slitits att bli "traktordäck-aktig", om stommen av däck är skev, oval eller annars paj, osv.
Att rotera hjulet och mäta däcket med mätklocka kan ge tips vad problemet är - men inte bota problemet.
Om det nu inte är en klart synlig skada eller skevhet eller vobbling som kan "ta över" (-> risk för dig/trafikfara), skulle rekommendera att köra slut däcket på grus, och/eller ta det lungt på vägarna dvs håll dig under vobbelhastigheterna. Eller byta däcket i förtid.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Notera att det är (understryker) ingen firma eller privat som balanserar vanliga mc-däck för att bota bort eventuella dynamiska obalansen. Alltså tvärtemot hur bildäcksbalansering och -maskinerna fungerar... Hur vanligt som helst att (breda) bildäck är statiskt i balans men dynamiskt inte --> t.ex. vibrationer i ratten med lite högre hastigheter.


Mc-däck (hjul) balanserar man helt enkelt att låta rotera fritt runt axeln med "obefintlig friktion", hitta den tyngsta punkten och sätta/fästa motvikter såpass att det blir bra. (Det kan jag "bjuda" hemma hos mig om du kör förbi Aspudden med hjulet). Sånt där statiskt balanserat hjul darrar inte som det annars skulle göra - med rätt höga hastigheter.
Men ditt vobblande & observationerna tyder på nåt annat, t.ex om däcket slitits att bli "traktordäck-aktig", om stommen av däck är skev, oval eller annars paj, osv.
Att rotera hjulet och mäta däcket med mätklocka kan ge tips vad problemet är - men inte bota problemet.
Om det nu inte är en klart synlig skada eller skevhet eller vobbling som kan "ta över" (-> risk för dig/trafikfara), skulle rekommendera att köra slut däcket på grus, och/eller ta det lungt på vägarna dvs håll dig under vobbelhastigheterna. Eller byta däcket i förtid.


Grejen är att däcket och fälgen är oanvänt, men det sitter vikter på det. Kanske är så enkelt att däcket legat mot något under en längre tid, och inte längre är "rakt". Eller som @Guinness säger, fel-ekrat. Jag ska förbi Wheeler Dealer, och så får han kolla. Han verkar grymt kunnig!
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Uppföljning:

Fälgen var inte centrerad i sidled. Lyckades få den 98% centrerad med hjälp av en kompis och mätklocka. Rör sig max 1mm nu, så knappt märkbart i högre farter.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top