bakhjuls åkning resulterade nästan me crash

loffe85

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Vara
Hoj
R6 -05 Rossi edt
drog upp hojen på slangen idag på ettans v när ja la i 2 an började skiten att wobbla exremt precis man klara av att rädda upp de, vill ju fan lära mej att vãxla så ja undrar om ngn vet va man gjorde för neewbie fel. var man för hård på gasen lr har man kasst tryck i däcket?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Fast ska du dra upp den på 2an istället och växla till 3an så kan du testa med 2.6bar istället och glöm inte att hålla en tumme på tuten ifalll att nån polis dyker upp så du kan få dom att flytta sig !
 

loffe85

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Vara
Hoj
R6 -05 Rossi edt
Har du bytt luft i däcken till denna säsongen? Det är allmänt känt att just R6:eek:r bli wobblingsbenägna av gammal luft i däcken. Byt till ny luft och 2,0 bar i tryck & prova igen!

ne har ju inte gjort d så de ska ja prova,rekomenderas i fram? och ska man koppla i nästa växel lr bara tryck i den? :confused:

Fast ska du dra upp den på 2an istället och växla till 3an så kan du testa med 2.6bar istället och glöm inte att hålla en tumme på tuten ifalll att nån polis dyker upp så du kan få dom att flytta sig !
prova 2 3 först och de gick finf men tummen upp lär dröja!
:(

Oh vad snälla ni är. :D

haha är ju tur att ngn är de!:tungan
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Med passagerar-fotpinnarna upp eller nedfällda? :va

Det jobbiga måste vara om höger är uppe och vänster nere, då kommer höger sida att gå snabbare än vänster med troligt vobbel som följd. :fakta

Ja, sen är det ju även illa om vänster är uppe och höger nere men det tror jag ni fattar.

Byt luft och fäll upp passagerarpinnarna så ska du se att vobblet slutar. :yoparty

Edit: Förtydligande: Luften bör främst bytas i bakdäcket, spelar ingen roll om det är stads eller lantluft, bara den är ny. I framdäcket rekommenderas helium för att få det att lätta lättare och stabilare.
 
Last edited:

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Det jobbiga måste vara om höger är uppe och vänster nere, då kommer höger sida att gå snabbare än vänster med troligt vobbel som följd. :fakta

Ja, sen är det ju även illa om vänster är uppe och höger nere men det tror jag ni fattar.

Byt luft och fäll upp passagerarpinnarna så ska du se att vobblet slutar. :yoparty

Word!

:rofl
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Det jobbiga måste vara om höger är uppe och vänster nere, då kommer höger sida att gå snabbare än vänster med troligt vobbel som följd. :fakta

Ja, sen är det ju även illa om vänster är uppe och höger nere men det tror jag ni fattar.

Byt luft och fäll upp passagerarpinnarna så ska du se att vobblet slutar. :yoparty

Edit: Förtydligande: Luften bör främst bytas i bakdäcket, spelar ingen roll om det är stads eller lantluft, bara den är ny. I framdäcket rekommenderas helium för att få det att lätta lättare och stabilare.

Borde det inte göra det lättare att svänga om man kör med ena uppe och ena nere!?
 

Nicotin

Guest
Vänster nere å helljuset på! Kan ha haft fel skattekvitto på:va

kan inte varit så att skattekvittot satt ngt snett och saknade ngn skruv i regplåten..varit med om detta själv och det wobblade satan på nynäsvägen..:rofl
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Borde det inte göra det lättare att svänga om man kör med ena uppe och ena nere!?

Jo, men bara åt ena hållet, åt andra blir det ännu svårare att lägga ner hojen.

Men kör man bana så kan det vara en klar fördel. Dom flesta banor går i högervarv och kollar man i depån så brukar mycket riktigt dom flesta köra med höger passagerarpinne nere och vänster uppe.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Hoppas du inte slår dig allt för mycket innan du lärt dig hur man INTE skall göra i alla fall.
 

maackan123

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Umeå
Hoj
-08 Kawasaki Z750
ne har ju inte gjort d så de ska ja prova,rekomenderas i fram? och ska man koppla i nästa växel lr bara tryck i den? :confused:

Växlar du utan koppling och gör en sk "cross växling" så kommer hojen ha en tendens att gå jävlig ryckigt. Jag brukar använda kopplingen och tänk då på att ge lite mer gas just innan växlingsutförandet för att på så sätt skapa dig själv lite marginal för att släppa ner den något när du lägger an på gasen och ska växla. :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top