Backspeglar och uppkörning?

Gick med
5 Sep 2009
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki Gsx-r 600
Ska besikta hojen på torsdag och jag har bara en backspegel, är 2 backspeglar ett måste för att få den igenom besiktningen?

Har uppkörning 4 augusti och kommer att köra upp med min egna hoj, måste jag då ha båda backspeglarna för att ens få köra? :confused:

hojen är också reggad på 14 kw, är det något som dom kollar upp då man kör med egen hoj?

tacksam för svar och gärna tips inför uppkörningen!:)
 

Raderad medlem 51742

Guest
På uppkörningen kollar de effekten på hojen via registreringsbeviset. Om de skulle misstänka att angiven effekt inte stämmer, har jag ändå svårt att se hur de skulle kunna kontrollera detta.
 
Gick med
5 Sep 2009
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki Gsx-r 600
den står för tillfället reggad på 14 kw, blir det ett problem om jag kommer med den till uppkörningen då?:/

kör upp för lätt mc
 

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250
ja då är det ett problem eftersom den är reggad för mer än du får köra på du får väl bara köra 11?

A1 (lätt motorcykel)

motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.
 
Last edited:

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Nu var det iofs några år sedan men jag körde upp för A beg på egen hoj (strypt 500) vill jag minnas att de kollade regpapperna, som man alltså var tvungen att ha med sig.
 
Gick med
5 Sep 2009
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki Gsx-r 600
har ju inte fått någon information att jag ska ta med mig något utöver giltigt ID... det är helt 100 att dom kollar motoreffekt ?
 

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Snott från körkortsportalen :

Krav på fordon som används vid körprov
Krav som motorcykeln ska uppfylla vid körprovet
En motorcykel som används vid körprovet måste vara tvåhjulig och den får inte ha sidvagn. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/tim. Vid prov för behörighet A1 ska motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim. Du ska själv tillhandahålla den motorcykeln som ska användas vid provet.

Motorcykeln ska vara utrustad med kopplingshandtag och växlas manuellt, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel. Med automatiskt växlad motorcykel avses en motorcykel utan kopplingshandtag där växling sker automatiskt. Samma motorcykel skall an*vändas under hela provet.

Motorcykeln måste vara registrerad i Sverige och du måste kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln vid körprovet, oavsett vilken behörighet provet gäller.

Motorcykeln ska dessutom uppfylla följande krav:

Behörighet A (obegränsad):

Från den 1 april 2011 ska provfordonet ha en cylindervolym på minst 595 cm3 och en motoreffekt på minst 40 kW. Tidigare regler för provfordonet gäller också, men under en övergångsperiod. Det innebär att du fram till den 18 januari 2013 även kan välja att använda ett provfordon som har en cylindervolym på minst 700 cm3 och en motoreffekt på minst 35 kW.
Observera att det inte går att kombinera de nya och det gamla reglerna för A obegränsad. Det är antingen eller som gäller. Det betyder att en motorcykel på 650 kubik och 37 kW inte kan användas vid prov.

Behörighet A, (begränsad):

Provfordonet ska ha en cylindervolym på minst 375 cm³ och en motoreffekt på högst 25 kW. Förhållandet mellan effekt och tjänstevikt får vara högst 0,16 kW/kg.

Behörighet A1:

Från den 1 april 2011 ska provfordonet ha en cylindervolym på minst 120 cm³ och högst 125 cm³ samt en motoreffekt på högst 11 kW. Förhållandet mellan effekt och tjänstevikt får vara högst 0,1 kW/kg. Tidigare regler för provfordonet gäller också, men under en övergångsperiod. Det innebär att du vid prov för A1 fram till den 18 januari 2013 kan använda ett provfordon som inte uppfyller kravet på förhållandet mellan effekt och tjänstevikt.

Vilken skyddsutrustning ska jag använda?
Sökanden ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
har ju inte fått någon information att jag ska ta med mig något utöver giltigt ID... det är helt 100 att dom kollar motoreffekt ?

Registreringsbeviset samt skyddsutrustning. Dom kommer inte vara glada om du kommer i shorts, linne och flipflopps. Tror tvyärr att du måste ha 2 backspeglar för att visa att du kan hantera dom på rätt sätt. Att vrida extra på huvudet varje gång kan orsaka en vinglig färd.
 
Gick med
5 Sep 2009
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki Gsx-r 600
okej, då är då min mc inte laglig att använda på uppkörningen:död

finns det någon som vet nånstans där man kan hyra mc inom luleå?
 
Last edited:

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
okej, då är då min mc inte laglig att använda på uppkörningen:död

finns det någon som vet nånstans där man kan hyra mc inom luleå?


Nu är jag lite sen här, men din MC är inte laglig att köra för dig över huvud taget, även när du tagit A1-kortet. Hojen är inte en lätt motorcykel och det är därför olovlig körning om du kör den. Du kan (juridiskt sett) lika gärna sätta dig på en R1'a och köra, det är samma sak. Du måste se till att få hojen strypt om det ska vara någon mening att ta körkortet.

Körskolor brukar kunna hyra ut hojar till uppkörningar, ring runt och fråga.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top