Böter?

Gsx_R_killer

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Gixser
Undrar hur mycket böter man kan få för höga db i avgassystemet? Ett par vänner spekulerade om böterna men jag vill veta de riktiga?


MVH
Ahmet
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Nästa fråga!!
Vad är db gränsen??
Är det samma för alla eller får tex en 1000cc låta mer än en 600cc??
Är bara nyfiken då polisen tog körkortet för fortkörning och sa att de hörde mig 3 min innan jag kom, men fick inga böter för 4-1 systemet!!
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Det är la det som står i regbeviset som gäller har jag för mig, sen om poliserna har för bra hörsel är väl en annan sak.


EDIT* Mannen ovanför har nog rätt.

Saken är den att när du kommer ut på gatan igen ger farbror blå böter igen och ombesiktning, den går igenom och du åker fast igen.
Det kan hålla på hur länge som helst i princip.
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Deras mätverktyg är väl inte godkända ändå?

polisens alltså...
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
står på ramen vad för dB det skall ge på angivet varvtal. min R6 har 93-94db vid 5400rpm om jag minns rätt.

EDIT: men Svenk Bil Provning har en max gräns på 103dB.
 

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
-00 Honda 929
men om jag inte har helt fel så ska bilprovningens gräns på 103 db tas bort och det som står på ramen kommer att gälla.

tyvärr :(
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Min polare åkte fast för detta för 3 veckor sen.

På boten står det bara har skapat onödigt högt ljud.
Inte db eller någonting..

Det suger ju.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Min polare åkte fast för detta för 3 veckor sen.

På boten står det bara har skapat onödigt högt ljud.
Inte db eller någonting..

Det suger ju.

De skulle han aldrig ha skrivit på.
Polisen kan skicka dig på ombesiktning men inte bötfälla dig för det då deras instrument inte är godkända. Går det till tingsrätten så kommer dom förlora. Varför dom inte är de minns jag inte men vad jag vet så är enbart bilbesiktnings utrustning godkänd. Stod nån artikel i Allt om MC gällande detta.

Varför skulle de inte vara det?

Se ovan.
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
De skulle han aldrig ha skrivit på.
Polisen kan skicka dig på ombesiktning men inte bötfälla dig för det då deras instrument inte är godkända. Går det till tingsrätten så kommer dom förlora. Varför dom inte är de minns jag inte men vad jag vet så är enbart bilbesiktnings utrustning godkänd. Stod nån artikel i Allt om MC gällande detta.

Vem har sagt att han har skrivit på. Han vet detta och kommer gå med det fullt ut även om det "bara" är en tusenlapp. Det är ju en princip sak.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Ljudstyrkan skall mätas vid en viss kolvhastighet. Varvtalet för rätt kolvhastighet skall stå på ID-plåten som sitter fäst på ramen.
 

new_mannen

new_mannen
Gick med
9 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
VFR 750 F -89:a
De skulle han aldrig ha skrivit på.
Polisen kan skicka dig på ombesiktning men inte bötfälla dig för det då deras instrument inte är godkända. Går det till tingsrätten så kommer dom förlora. Varför dom inte är de minns jag inte men vad jag vet så är enbart bilbesiktnings utrustning godkänd. Stod nån artikel i Allt om MC gällande detta.

Av vem skulle de godkännas?
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
103dB är de väl på bilbesiktningen.

Kan meddela att alla hojar från 2003 och nyare så är det dB siffrorna som cykeln är reggad med som gäller (nytt från i år).
På cyklar tillverkade 2002 och tidigare så är det 103 dB som gäller.

Surt som attan att man har just en -03 som man ska slänga på lite roligare system på :mad:
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Av vem skulle de godkännas?

För att ett verktyg ska få användas som bevis i domstol måste det testas ut och godkännas. Därför får du följa med till polisstationen om du blåser positivt i ett alkotest när polisen stoppar dig. Eftersom den mätaren de har med sig inte anses som tillräckligt tillförlitlig. Vem som däremot gör denna godkäning vet jag ej..
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Polisen behöver väl inte ens mäta numera utan gå på det dem tycker låter högt och ge böter ?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Polisen behöver väl inte ens mäta numera utan gå på det dem tycker låter högt och ge böter ?

Jo enligt något nytt reglemente skulle det väl vara så, finns någon lite äldre tråd om det.

Polisen kan även sätta dit en för att ha för onödigt buller om man t.ex. står och varvar vid ett rödljus eller gör en burnout.

Sen är det väl en annan sak om man har ett slipon eller liknande som låter för mycket. Alltså de två är inte samma sak. Du kan bullra i onödan med ett orginal system om du vill.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Böter för saknad eller ej effektiv ljuddämpare är 500 kr.

Böter för skapande av onödigt buller, alternativ onödigt körande kring bostadsområde är 1000kr.

Bullernivån kan polisman bötesfälla för genom att bara lyssna på hojen. Skriver du inte på böter blir det kontrollbesiktning av ljudnivå och därefter böter eller frikännande.

Decibelnivån är som sagt den som står på motorcykelns tillverkarskylt, med ett tillägg på 5db. För äldre hojar utan skylt gäller 103db.
 

eviltank

Ny medlem
Gick med
29 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS1100G
Böter för saknad eller ej effektiv ljuddämpare är 500 kr.

Böter för skapande av onödigt buller, alternativ onödigt körande kring bostadsområde är 1000kr.

Bullernivån kan polisman bötesfälla för genom att bara lyssna på hojen. Skriver du inte på böter blir det kontrollbesiktning av ljudnivå och därefter böter eller frikännande.

Decibelnivån är som sagt den som står på motorcykelns tillverkarskylt, med ett tillägg på 5db. För äldre hojar utan skylt gäller 103db.

Gäller böterna om man har prövoperiod på körkortet? Eller blir man av med lappen?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top