Börja köra MC

BigB

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia, Yamaha
Hej nu är det såhär att i mars nästa år får jag börja övningsköra/börja på körskola. och jag undrar om jag ska köpa en billig mc nu i vinter och ha övningsköra med innan jag börjar på körskolan. Eller börja på körskolan direkt och inte köpa en mc.

Kommentarer?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Utgår förstås från att du inte tänker börja övningsköra innan mars, dvs tills du har åldern inne ;-)

Om du kan få en privat handledare skulle jag starkt rekommendera att börja övningsköra privat samtidigt som du går på körskolan. På det sättet kompletterar du det du lär dig på körskolan med mer körerfarenhet inför uppkörningen. Du klarar dig troligen med färre lektioner på det sättet. Har du tillgång till lämplig övningsplats kan du och din handledare även öva manöverprovets konbanor i lugn och ro, så du slipper vara stressad över att allt för mycket dyrbar lektionstid går åt till detta.

Ta gärna någon eller ett par lektioner inledningsvis för att få en bra grund att stå på. Sedan övar du mycket privat, både på väg och övningsplats. När det börjar närma sig uppkörning kan du ta ett par ytterligare lektioner för att finslipa det sista.
 

Terabit

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2008 BMW F800S
Som CFr säger, har du möjlighet att skaffa en privat handledare att övningsköra med, gör det! Jag tog mitt kort i år och jag önskar att jag hade haft någon att köra privat med. Har du kört tidigare kanske det inte är några problem för dig att hantera motorcykeln, men jag tror många nybörjare lägger onödigt mycket tid på körskolans körgård för att nöta krypkörning och teknik i början. Om du kan övningsköra just det privat och visa på körskola att du är redo att gå ut i trafik så kan du nog få en hel del goda tips därifrån att ta med tillbaka till den privata övningskörningen.
 

BigB

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia, Yamaha
Farsan kan vara handledare har han sagt :). Okej verkar som att det blir en mc nu då. då det verkar som att det blir lättare och billigare om man kör lite privat oxå. tack för svar :tummenupp

Btw funderar på en Honda cb500 95a :)
 
Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Börja dock i rätt ände, grundteknik på körskola så du vet vad du ska träna på. Att träna bort felaktig teknik tar längre tid än att lära sig rätt från början!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top