Bör man tömma tanken på en insprutningsmotor inför vinterförvaring?

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Ort
Någonstans i Västmanland
Hoj
R6:a
På mina äldre hojar med förgasare brukade jag tömma soppa inför vinterförvaring. Är insprutarmotorer lika känsliga att dom bör också tömmas?
Det gäller en r6: -08
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Du ska fylla en plåttank full inför vinterförvaring för att förhindra kondens och således eventuellt rostangrepp.
 

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Ort
Någonstans i Västmanland
Hoj
R6:a
jag hörde att man kan blanda i en skvätt bensin med lite motorolja och skaka om lite och sedan tömma.
Men om jag ska fylla tanken fullt ska jag då stänga av avstängningsventil för soppa och sedan starta hojen tills den dör?
 

Jake_

Bad To The Bone
Gick med
24 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -08
Tanken behöver aldrig tömmas om du inte tänkt att förvara hojen så länge att bensinen blir dålig (ca 1år). Detta gäller såväl gamla som nya hojar (insprutning/förgasare). Däremot bör förgasare dräneras innan vinterförvaring för att förhindra att beläggning bildas av den lilla mängd bensin som annars blir stående i förgasaren.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Är det så förbannat petigt? Herregud. Jag kanske fyller tanken och stänger kranen och den startar alltid på våren igen.
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Plasttank - så lite bensin som möjligt, funkar också. Rostar ju inte som sagt. Läs i instruktionsboken :) Forumet säger en sak, tillverkarna en annan.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Trådkap:
På en förgasarhoj tömmer man flottörkopparna inför vintern, check. Men på hojar med sprut, finns det nåt skrymsle i insprutningen som behöver tömmas?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kör förgasarna torra eller töm dom sedan på det som står kvar och visst är det bra att slå i medel de sista milen på säsongen som smörjer t ex förgasare innan vintervilan eller så startar du upp och varmkör den några gånger under vintern om du får återkommande abstiensbesvär.Valet är ju upp till var och en. :crash
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Trådkap:
På en förgasarhoj tömmer man flottörkopparna inför vintern, check. Men på hojar med sprut, finns det nåt skrymsle i insprutningen som behöver tömmas?

Jag kan bara svara att min crossplaneRetta startar hur fint som helst på våren utan att jag gjort något annat än låtit tanken vara full under förvaringen. Däremot stänger jag bensinkranen på mina förgasarhojar och kör tomt förgasarna.

Vid startproblem på våren har jag någon gång fått använda lite hjälp från startkablar kopplade till bilen, men det är faktiskt sällsynt att det behövs. De nya moderna batteriladdarna är skitbra.
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Hej! har bara kopplat ut batteriet och fyllt tanken.

Lycka till
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Av erfarenhet med svenskt skitbränsle, slår jag i en Motorex Fuel Stabilizer och låter det "gå igenom systemet". Men som tidigare sagt, var och en gör som man själv vill.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Av erfarenhet med svenskt skitbränsle, slår jag i en Motorex Fuel Stabilizer och låter det "gå igenom systemet". Men som tidigare sagt, var och en gör som man själv vill.

Svenskt skitbränsle? förutom att 99% av resterande länder har sämre bensin.
Plocka av batteriet eller underhålls ladda. Behöver inte tömma tanken, den ska bara stå några månader. Bensin blir inte gammalt förens efter flera år.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Svenskt skitbränsle? förutom att 99% av resterande länder har sämre bensin.
Plocka av batteriet eller underhålls ladda. Behöver inte tömma tanken, den ska bara stå några månader. Bensin blir inte gammalt förens efter flera år.

Sveriges skitbensin och övriga länders ändå värre super skitbensin??????
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det faktiska behovet av att tömma/fylla tanken är ju i hög grad beroende av var man bor och hur hojen vinterförvaras. Bor man i torrt inlandsklimat eller fuktig kust? Står hojen överhuvudtaget i temperatur med kondensrisk?

Personligen tar jag alltid bort tanken och tömmer den inför vintern. (Har inga kondensproblem där jag bor och vill inte ha gammal soppa i hojen över vintern.) Sen kör jag motorn tills den dör (vilket tar ca 5 minuter så jo det finns en hel del soppa i pump och förgasare) och tömmer sedan ut den sista matskeden ur flottörhuset på varje förgasare. Till våren så får hojen ny färsk bensin varpå hon alltid startar alltid snällt. Den gamla mc-soppan går åt i snöslungan under vintern.

Att inte tömma förgasarna inför vinterförvaringarna leder så gott som alltid till problem förr eller senare. Det gäller såväl motorcyklar, gräsklippare som båtmotorer. Väldigt många skiter helt i det och fäller kommentarer om att det är heeeeelt onödigt, men avlagringarna byggs upp med åren. Ägarna märker nog inte ens att hojen går sämre och sämre tills helt plötsligt en vår då motorn överhuvudtaget inte ens startar. Inte sällan har då hojen redan bytt ägare så det är den nya ägaren som drabbas av den tidigare ägarens slapphet/okunskap. Och den tidigare ägaren lär sig därför heller aldrig hur fel h*n gör. Sen kan man nog känna sig rätt så säker på att samma personer inte heller underhållsladdar batterierna under vintern varpå det hör till vårtraditionen att läsa här i teknikforumet om alla hojar som inte startar på våren. Är det batteriproblem eller förgasarproblem tro?

Att hälla i nån matsked motorolja i den tömde tanken o ruska runt är en bra idé. Den gräddklicken mår motorn sen bara bra av till våren. :)

Sen är det viktigt att hojen får en filt över sig så hon inte fryser under vintern. :fakta
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag kan bara svara att min crossplaneRetta startar hur fint som helst på våren utan att jag gjort något annat än låtit tanken vara full under förvaringen. Däremot stänger jag bensinkranen på mina förgasarhojar och kör tomt förgasarna.

Vid startproblem på våren har jag någon gång fått använda lite hjälp från startkablar kopplade till bilen, men det är faktiskt sällsynt att det behövs. De nya moderna batteriladdarna är skitbra.

Okej näe, jag har heller aldrig gjort någon större sak av vinterförvaringen, bara tömt fuggarna (förutom tvätt, olja/filter).
Men på ditt svar har jag två följdfrågor:
1. Blir alla förgasarkopparna helt tomma när man kör motorn med stängd soppakran tills den stannar? Det är ju isf enklare än att tömma fuggarna med dränerskruven, som jag gjort i alla år.

2. På hojar med sprut undrar jag fortfarande om det finns nåt litet skrymsle där bränsle måste tömmas "manuellt"?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
1. Blir alla förgasarkopparna helt tomma när man kör motorn med stängd soppakran tills den stannar? Det är ju isf enklare än att tömma fuggarna med dränerskruven, som jag gjort i alla år.

Nej de blir inte helt tomma om man bara kör med stängd soppakran, men det är väl bara en knapp matsked kvar. Vill du få systemet det helt tomt så måste du köra bensinpumpen torr och sen tömma förgasarna var för sig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har haft hojarna i varmaregarage (aldrig kallare än +5C på vintern)
och inte gjort nått särskilt alls.
Men jag använder inte svensk skitbensin som nämnts ovan utan kör enbart med Statoil, Shell eller Preem. :7peta
Och 98 Oktan om det finns.
Men erfarenheterna är från Suzuki och Triumph.
Hur andra hojfabrikat klarar vintern och hur det går i kallgarage vet jag inte.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sen är det viktigt att hojen får en filt över sig så hon inte fryser under vintern. :fakta

Använder ett mc-överdrag mest för att slippa damm som uppstår när man kör in och ut bilen ur garaget. Skulle dock säga att man får vara lite försiktig med överdrag när man långtidsförvarar. Särskilt utan tillsyn. Det finns en risk att skadedjur bygger bo under dem där de ostört kan ställa till med stor skada som upptäcks först när täcket dras av på våren. Nu är det inget hinder att ändå bygga bo. De trivs dock i miljöer där de kan gömma sig.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nej de blir inte helt tomma om man bara kör med stängd soppakran, men det är väl bara en knapp matsked kvar. Vill du få systemet det helt tomt så måste du köra bensinpumpen torr och sen tömma förgasarna var för sig.

Okej tackar, ordning och reda ska det vara! :)

Men är det nån som vet om det finns soppa kvar i insprutn.hojar nånstans?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top