Bör jag köpa en ny hjälm?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Shoei lämnar 5år garanti från inköpsdatum eller 7år från tillverkning, säger väl en del om hur länge hjälmen är säker, torde tyda på att det inte är vanlig frigolit i då den brukar dömas ut efter 5 ungefär....

Så länge den sitter bra och skalet (som är det som åldras allra minst, min båt är från -67.....) är helt så ser jag inga problem att ha den åtminstone de 5åren tillverkaren garanterar, troligen passerar man 10 innan den ens börjar bli sämre.....

Hur frigoliten åldras beror på vad det är för något i, "vanlig" åldras och tål inga lösningsmedel medans EPU tål typ vad som helst och förändras inte pga. ålder, vad som är i hjälmen vet jag däremot inte.

Förutom trasiga hjälmar så brukar fodret ha blivit så mycket rymligare att hjälmskrället glappar för mycket vara anledningen till att jag byter, och hittills har det inträffat på runt 2 år. Iofs, jag har inte haft några direkt premiumhjälmar hittills. :gnissla
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Förutom trasiga hjälmar så brukar fodret ha blivit så mycket rymligare att hjälmskrället glappar för mycket vara anledningen till att jag byter, och hittills har det inträffat på runt 2 år. Iofs, jag har inte haft några direkt premiumhjälmar hittills. :gnissla

Kan vara därför, premium har oftast fler storlekar på "frigoliten" med ett tunnare lager skumgummi eller vad det nu är de fyller upp med medans de billigare har tjockare stoppning mellan frigolit och huvud.

Den stoppningen packar sen ihop sig och då börjar hjälmen sitta dåligt, glappa, troligen har du även fel "skallform" på frigoliten då du tycker den sitter bra just pga. att stoppningen klämmer runt huvudet och inte frigoliten när du testar den.

En bra hjälm är lätt, sitter tight utan att klämma någonstans och har tunn stoppning, allt annat är lyx (ventilation, solvisir, Blåtand, ljudnivå och liknande) , leta upp en som fyller de första kriterierna och sen lägger du till de kronorna som behövs för att hitta en likadan med den lyx du "behöver", den finns oftast inte hos de billigaste som fyller de första kriterierna.

Hjälm är en vetenskap med mycket myter och gamla (gamla pga. materialutveckling) sanningar inblandat........
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan vara därför, premium har oftast fler storlekar på "frigoliten" med ett tunnare lager skumgummi eller vad det nu är de fyller upp med medans de billigare har tjockare stoppning mellan frigolit och huvud.

Den stoppningen packar sen ihop sig och då börjar hjälmen sitta dåligt, glappa, troligen har du även fel "skallform" på frigoliten då du tycker den sitter bra just pga. att stoppningen klämmer runt huvudet och inte frigoliten när du testar den.

En bra hjälm är lätt, sitter tight utan att klämma någonstans och har tunn stoppning, allt annat är lyx (ventilation, solvisir, Blåtand, ljudnivå och liknande) , leta upp en som fyller de första kriterierna och sen lägger du till de kronorna som behövs för att hitta en likadan med den lyx du "behöver", den finns oftast inte hos de billigaste som fyller de första kriterierna.

Hjälm är en vetenskap med mycket myter och gamla (gamla pga. materialutveckling) sanningar inblandat........

Min nuvarande har (eller hade, snarare) riktigt bra passform, har gått igenom en handfull så börjar ha hyfsad koll på det där med passform. En gammal HJC sporthjälm. Gick igenom ett 20-tal i butiken innan jag hittade den. Nu blir det en RHPA-10 istället, den satt fan helt perfekt på huvet. :kär
Och är väl ett par klasser premiumigare än min gamla. FG14 eller vad den hette.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Shoei lämnar 5år garanti från inköpsdatum eller 7år från tillverkning, säger väl en del om hur länge hjälmen är säker, torde tyda på att det inte är vanlig frigolit i då den brukar dömas ut efter 5 ungefär....

Så länge den sitter bra och skalet (som är det som åldras allra minst, min båt är från -67.....) är helt så ser jag inga problem att ha den åtminstone de 5åren tillverkaren garanterar, troligen passerar man 10 innan den ens börjar bli sämre.....

Hur frigoliten åldras beror på vad det är för något i, "vanlig" åldras och tål inga lösningsmedel medans EPU tål typ vad som helst och förändras inte pga. ålder, vad som är i hjälmen vet jag däremot inte.


Garanterar vadå...? Visirmekanismens stegning? Hakbandets infästning? Att din hjärna inte utsätts för påfrestningar den inte klarar av?
Att du går fri från förvärvad Alzheimers innan 65 års ålder...?

"säger väl en del om hur länge hjälmen är säker..."

Nej, en sådan sak säger inte jack shit om hur länge hjälmen är säker.
Hur satt den när du provade ut den? Hur sitter den när det smäller?

Hur skall du kunna bevisa inom 7 års intervallen att hjälmen inte längre klarar ett referensslag som låg inom toleransen i laboratoriet när hjälmen provades, men att värdena är märkbart högre nu när du använt den?
...eftersom hjälmen är i två delar och du sondmatas och är nybliven medlem i Schumacherklubben.


Sedan har vi nästa stora fråga när man kikar på det långa tidsspann du målar upp:

Har du fortfarande efter 5, 7 eller 10(!) år samma fysik som krävs för att bära upp en tung Shoei eller Arai när det börjar tumla runt på allvar?

Jag har det inte! Inte längre.
Efter 50 anser jag mig tvungen att se förbi konventionella glasfiberhjälmar med 1700 - 1800 gram och ibland högre verklig vikt och istället scouta komposithjälmar under 1500 gram.

Men det är för att jag förändrats. Jag skrotar gärna en hjälm som bara är något år eller två.
Om jag tror att det finns något bättre och säkrare för mig. Något som sitter bättre, något som är fortsatt bekvämt 10 timmar i sträck.

Jag skulle inte vara bekväm med en och samma hjälm 10 år i streck.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur skall du kunna bevisa inom 7 års intervallen att hjälmen inte längre klarar ett referensslag som låg inom toleransen i laboratoriet när hjälmen provades,.

Är den fylld med EPU så har iaf materialet inte förändrats på något sätt som äventyrar säkerheten, med "vanlig" klassisk frigolit så börjar nog en oanvänd, bra förvarad hjälm närma sig gränsen och en välanvänd har troligen börjat försämras.
Precis på samma sätt kan du inte bevisa att just din hjälm klarar referensslaget utan att kassera den efteråt annat än en spekulation om vilket material det är i den och dess nedbrytning.

Sen, utvecklingen går framåt, nya rön och material kommer hela tiden så att en ny hjälm är bättre än en 5år gammal är ju ingen vild gissning men det påverkar ju inte den gamla hjälmens säkerhet sålänge du inte kastar den i backen eller du passerar materialets nedbrytningstid.
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top