Böja rostfritt rör?

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Är på sluttampen i vårt båtrenoveringsprojekt,nu fattas bara ett relingsräcke.Räcket har vi,ett 25mm rostfritt rör som är elpolerat,ca 1mm tjockt gods.Båtens reling svänger ju mot fören,men röret är rakt,så frågan är hur vi böjer detta rör så att inga veck uppstår eller fördärvar det på annat sätt? :va
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Gassvets finns,men lär väl bli duktigt missfärgat som blir klöddigt å få bort misstänker jag?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Gassvets finns,men lär väl bli duktigt missfärgat som blir klöddigt å få bort misstänker jag?
Har sett ett rostfritt 2 tumsrör som var böjt som ett u Och det var inte missfärgat.Men det var tjockare gods
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Men det var kanske polerat efteråt?Känns som en dum chansning iom att det är elpolerat,fast det kanske håller ändå?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hör med en marina vart dom lämnar sina räcken, eller leta upp en mekanisk verkstad.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
eller leta upp en mekanisk verkstad.

De är en myt, de finns inte för vanliga dödliga...

Däremot en skola med teknisk inriktning, min gamla hade många tunga maskiner som man inte lärde sig att uppskatta förrän man kom ut i det riktiga livet. Vad gjorde man av fri tillgång till all denna utrustning under tre år egentligen? Plana en topp åt någon annan på sin höjd... :huvet

Lärarna tjänar dåligt så du kan nog komma ganska billigt undan.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ähh, fyll med sand, värm försiktigt och böj för hand :tummenupp
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ähh, fyll med sand, värm försiktigt och böj för hand :tummenupp

Det var så man gjorde förr typ. Innan rörvalsar mm fanns i den utsträckning det finns idag.

Ju hårdare du packar sanden desto bättre. Blugga med träplugg i vardera enda.
Det är omständigt och segt men fungerar ypperligt.

För all del gjort i maskin också när jag ville tjäna några millimetrar till i radie...
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Men hur blir det med missfärgningen när man värmer röret då?Vill ju ha det lika blankt och fint som övriga röret,och inte sugen på att polera som en dåre..
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Värme på så tunt gods och dessutom rostfritt kommer att ge missfärgningar. Säger det en gång till, leta igen någon verkstad med rörvals. Ta med dig ett par hundringar och snacka lite snällt med valschaffisen. Jag hade hjälpt dig direkt. Mer jobb är det inte.
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Fick tips om en som hade en vals,han hade dock ingen vals :va Så vi kände lite på röret och vips så hade vi lyckats bocka det till den böj som det skulle vara :yoparty
Summa sumarum,det går att bocka ett sånt rör utan vare sig vals,värme,eller andra hjälpmedel.Skall väl tilläggas att det är ju inga jätteböjar vi snackar om,men ändå :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När räcket runt aktern på min båt tillverkades (varmförzinkat vattenledningsrör) så användes en tvillingvuxen tall som rörbock.

IMG_3051.jpg

IMG_3765.jpg
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Alla knep är tillåtna i böjjandets namn..Ser ut som du hade en snäv radie där,vi har ju inte ens i närheten av så böjd reling.Men med 3 man som drog å höll emot så lurade vi röret till slut :smasha:yoparty
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
De är en myt, de finns inte för vanliga dödliga...

Däremot en skola med teknisk inriktning, min gamla hade många tunga maskiner som man inte lärde sig att uppskatta förrän man kom ut i det riktiga livet. Vad gjorde man av fri tillgång till all denna utrustning under tre år egentligen? Plana en topp åt någon annan på sin höjd... :huvet

Lärarna tjänar dåligt så du kan nog komma ganska billigt undan.


Sådana verkstäder finns visst.
Jag bor 8 mil från Kristianstad och här i byn finns en firma med bock och vals och där brukar man kunna få hjälp med lite av varje.
De med seriöst intresse kan sända mig PM.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Finns lite av av varje här på sh.. :)

Ska böja lite rostfritt, en sådär 3-4grader kanske och missfärgningar är inga problem för mig så jag tänkte helt enkelt sandfylla och värma på.

Frågan är då om det skulle gå att använda gasol till det eller blir det inte varmt nog?
Röret är 1mm 54dia.

Vad ska man handla för brännare om det funkar, finns det enkla "engångs" på typ jula/biltema eller är man hänvisad till proffsbutikerna där priserna är satta för att kompensera att grejerna håller 8-timmars arbetsdagar?
Gasoltuber har jag ett gäng så därför tänkte jag på det, köpa billig skitsvets på jula är 1500 och det blir väl typ engångs det med.....

Har ingen möjlighet att komma undan och få det gjort för en "bullpåse" under dagtid utan är hänvisad till helgen, behöver experimentera lite med vinkeln med så jag vill ju helst kunna göra detta själv men att leta beggad svets, hämta hem och använda ett fåtal gånger går bort, köpa skitsvets är alternativet men bäst vore om gasol funkade bara man handlade rätt brännare.

Så, någon som vet? Går det och vilken brännare handlar jag var? :)

Mellanrör ska det bli, eller mall iaf., ska försöka få ett tillverkat när vinklarna passar i titan/tunnare rostfritt utan att behöva släpa hojen land och rike runt. :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top