Båt-tråden

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Köp båten nu om du kan. Är löjligt billiga båtar ute nu!

Lagom till att jag behöver sälja såklart :mad::huvet

Stod det inte i någon blaska nu på sensommaren att enligt båtnasarnas egen statistik så hade snittpriserna på sålda begmotorbåtar sjunkigt med i snitt 40% sen förra året!!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Stod det inte i någon blaska nu på sensommaren att enligt båtnasarnas egen statistik så hade snittpriserna på begmotorbåtar sjunkigt med i snitt 40% sen förra året!!

Jo det var riksnyhet i medierna för ett par veckor sen :4skrika

Kommer ju sannolikt gå upp igen men just nu ska man gå i köpartankar.
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Ok, tänkte slippa ta lån så jag ska sälja motorcykeln och så ska vi hinna spara lite över vintern så det är därför det inte är akuellt att köpa båt just nu.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Kommer ju sannolikt gå upp igen men just nu ska man gå i köpartankar.

Tveksamt, jag skulle snarare säga att priserna börjat ligga där de bör liga men därom tvistar de lärde så vi får se vad framtiden utvisar. Själv har jag iaf räknat med att min båt är en förlustaffär så frågan blir mest hur mycket back jag kommer att gå på den.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hej!
Jag och frugan ska bli med båt till våren som det ser ut.
Vi har tittat runt lite och fastnat för Maxum 2300.. Alltså en daycruiser. Jag är helt novis vad det gäller båtar så det är just nu ögat som köper.

Är det någon som har testat den båten eller har andra tips om bra daycruisers? Pris runt 140 - 180k.

Själv har jag av någon outgrundlig anledning snöat in lite på Four Winns.
Typ som denna:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Four_Winns_225_Sundowner__93_42393828.htm?ca=11&w=3
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ok, tänkte slippa ta lån så jag ska sälja motorcykeln och så ska vi hinna spara lite över vintern så det är därför det inte är akuellt att köpa båt just nu.

Kom ihåg att det är köparens marknad så det finns ganska god prutmån på alla blocketbåtar. En gissning är att båtarna på blocket säljs åtminstone 20% under utsatt pris.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Är nere på en knapp trehundring nu. Känns nästan löjligt men den måste bort så jag kan ha en längre i vår.

Betyder längre - snabbare vid sjö eller ska du bara få plats med fler flätade blonda lollipop-töser vid bryggan?

Hoppas du får till en bra affär och kan köpa fetaste släden på östkusten.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Betyder längre - snabbare vid sjö eller ska du bara få plats med fler flätade blonda lollipop-töser vid bryggan?

Hoppas du får till en bra affär och kan köpa fetaste släden på östkusten.

Jag skulle vilja säga att det är en kombination. Skärgården i all ära men det som lockar mest för mig är att dunka utanför kusten och så är det som du säger en fördel med lite längre skrov när det går sjö.

Öppet hav-dunka är det bästa som finns!

http://www.youtube.com/watch?v=QJN0q1UOMbk&playnext=1&list=PL48B49B8C3C0C3EF1&feature=results_main
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag deltog i en av världens störstav segeltävlingar, Tjörn Runt, för inte så länge sen. Det var 381 båtar med och riktigt roligt. Rekommenderas starkt!

Vårt mål var att komma i mål, helst inte sist. Det löste vi ;)

ImageUploadedByTapatalk1346486514.181913.jpg

Jag skulle vilja säga att det är en kombination. Skärgården i all ära men det som lockar mest för mig är att dunka utanför kusten och så är det som du säger en fördel med lite längre skrov när det går sjö.

Öppet hav-dunka är det bästa som finns!

http://www.youtube.com/watch?v=QJN0q1UOMbk&playnext=1&list=PL48B49B8C3C0C3EF1&feature=results_main

Hehe, point taken.

Mina förståsigpåare till vänner menar på att det är "onödigt" att ha två snurror. Den andra maskinen bjussar bara på 3-4 knop mer fart men dricker lika mkt soppa, inköp, service, osv. Då var det väl iofs ribbor vi pratade om. Känner du igen resonemanget på cigaretterna? Har ni duopropp?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Mina förståsigpåare till vänner menar på att det är "onödigt" att ha två snurror. Den andra maskinen bjussar bara på 3-4 knop mer fart men dricker lika mkt soppa, inköp, service, osv. Då var det väl iofs ribbor vi pratade om. Känner du igen resonemanget på cigaretterna? Har ni duopropp?

Det var en uppfattning även jag hade men dubbla snurror är överlägset enkelsnurra enligt mig. I första hand inte för den ökade effekten utan för att de får dela på grovgörat och således sprider man ut belastningen på mer volym.

En liten båt gör sig så klart bäst med enkelmaskin då en drivlina väger dryga halvtonet men ligger man på gränsen (28-30+-fot) så skulle jag välja 2 alla dagar i veckan.

En enkelmaskin jobbar sjukt tungt i de båtarna. Min båt väger nästan 4 ton med bensin och ett par apor i, polarens 27:a väger drygt hälften och har enkelmaskin. Förra årets Poker Run drog de exakt lika mycket soppa. Då förstår man att verkningsgraden sjunker kraftigt när motorn får jobba tungt och i stället för hästar producerar den värme. Dessutom får man klart bättre respons med två.

I längre båtar är enkelmaskin uteslutet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hehe, point taken.

Mina förståsigpåare till vänner menar på att det är "onödigt" att ha två snurror. Den andra maskinen bjussar bara på 3-4 knop mer fart men dricker lika mkt soppa, inköp, service, osv. Då var det väl iofs ribbor vi pratade om. Känner du igen resonemanget på cigaretterna? Har ni duopropp?

Normalt är väl en stor spis bättre än två små, pga de anledningar du nämner & framförallt vikten.
Två är väl lite lättare att manövrera i hamn då du kan svänga båten runt bakgaveln, men inte värt det för en vanlig dödlig.
Dock som Teo säger när det börjar gälla större båtar far ju det ut genom fönstret när det blir lite mera vikt att knuffa på och du behöver mer kräm, och då du inte får så mycket större maskin så blir det ju två stora ist. :hihi
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Själv har jag av någon outgrundlig anledning snöat in lite på Four Winns.
Typ som denna:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Four_Winns_225_Sundowner__93_42393828.htm?ca=11&w=3

Har du provat någon sådan? Dom ser ju sjukt bra ut! Men hur går dom i vattnet?
Jag är som sagt grön men har hört att det är lite si och så med jänkbåtarna? Iofs så är kanskie maxum jänk också.. Men det skiter jag i. Kan någon med erfarenhet dementera detta att jänkarna inte har bra sjögång så skulle ingen vara gladare än jag :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har du provat någon sådan? Dom ser ju sjukt bra ut! Men hur går dom i vattnet?
Jag är som sagt grön men har hört att det är lite si och så med jänkbåtarna? Iofs så är kanskie maxum jänk också.. Men det skiter jag i. Kan någon med erfarenhet dementera detta att jänkarna inte har bra sjögång så skulle ingen vara gladare än jag :)

Jag hade en mindre Four Winns tidigare och den gick oerhört fint i vattnet. Min sjöbjörn till svärfar sa att han inte sett någon båt som gick så fint i vattnet som den...

Men som sagt, det är jänkebåtar så det brukar kunna finnas en del som hade kunnat göras annorlunda. Vår båt var till stora delar byggd av väldigt tjock och tung plywood som av förklarliga skäl väger en del..

När man skall köpa båtar med så många år på nacken så kan det skilja mer mellan exemplaren av samma modell än mellan modellerna som sådana.

Mitt tips är att du försöker se ut 2-4 olika modeller som du fokuserar på för då har du chansen att lära dig mer om dem och framför allt få en betydligt bättre känsla för var de bör ligga prismässigt med olika utrustnings och motoralternativ.

Ett enkelt sätt att börja är att använda blockets funktion som visar vad folk tittat på mer än den specifika annonsen då folk ofta kollar på snarlika båtar...

På en båt i den aktuella storleken och åldern kan det lätt skilja 50' på två olika exemplar bara beroende på vad det sitter för motor i den...

Så motor och skick är en väldigt stor del av köpet när man väljer bland de lite äldre båtarna.
Lär du dig ett par modeller har du chansen att göra ett riktigt bra köp.
Om du söker för brett är risken att du går på en nit för fot och årsmodell är som många gånger underordnat motorkonfiguration och skick på kapellen när man letar båtar i den storleken och prisklassen..

Måste säga att jag föll en aning för den där båten jag länkade in, den såg väldigt trevlig ut. Men å andra sidan är jag inte så påläst på vilka andra båtar som konkurrerar...

Själv har jag ju en äkta svennebananfamiljebåt..

Edit:
Fler som fått sänka priset..
Ny motor, nytt kapell och båtvagn..
http://www.blocket.se/blekinge/Bayliner_2355_med_ny_motor_38981408.htm?ca=11
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tycker det är lite väl mycket mainstream och ekonomtråk i tråden nu. Det finns ingen bilprovning på sjön, dock mycket KSSS-brats, vita toppluver och solglajjer som man bör sätta på plats. Utnyttja det!1

Nu när det enligt er utsago är billit på polyesterfronten, tänker jag mig nåt i stil med.


  • Blocketbillig kritoxiderad Albin 25 med solblekt kapell, dito oranga originalgardiner och gräddvit bussratt.

  • Nyplastad bottenstruktur i komposit (eller kompo-skit som vi träbåtsägare plägar säga) med stringers, 20-graders bottenresning, höga bottenstockar och motorbäddsvägare som i upplastade knän ansluter till akterspegeln
  • Scania DSI14 i 1000hk-version
  • Arneson-drev dolt under muggig badbrygga
  • Stereo
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top