Bästa tunga hojen för uppkörningen?

Glidargrabb

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2009
Ort
Norrahammar
Hoj
2006, Triumph Sprint ST
Misslyckades idag med min första uppkörning och börjar fundera lite på om det bara är jag eller om det faktiskt kan vara så att hojen jag kör inte är den absolut bästa.

Kör en Kawazaki ZXR 750 -89 som har en svängradie på ett par kvarter och efter att ha testat en kompis hoj verkar min vara extra svårballanserad.

Nu till min fråga, finns det någon som vet någon hoj som har riktigt grymma köregenskaper som funkar extra bra vid uppkörning?

Jag är inte ute efter en som är "skitskoj" på längre sikt utan en hoj som är just optimal för uppkörning för när kortet är fixat blir det muskelglidare (Suzuki M1800R).

Stort tack på förhand!

Mattias
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Ska du alltså köpa en hoj för uppkörning, sen sälja den och köpa en annan?

Känns som det är billigare att hyra en hoj den dagen isf?
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
BMW F650 GS (800cc) hade vi på körskolan, grymt lättkörd + att den har ABS!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Off road (/motard) är oslagbart i uppkörningssammanhang. Precis som offroadhojar är oslagbara på alla andra punkter när det gäller möjligheten att kontrollera motorcykeln i lagliga hastigheter.

Gamla såväl som nya sporthojar är, förutom möjligen choppers med aphängarstyre, sämsta valet för uppkörning.

Man ska ÖVA på en sporthoj men köra upp på off road/motard.
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Håller med 2mhk! Körde upp på den å de gick som en smäck, kunde halvera konavståndet på krypbanan :p
 
Last edited:

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Såld =(
hornet och er6 får man väll inte köra då kubiken måste va över 700cc (tror ja) när ja tog kortet så hade vi z750 och er6 er men ja va tvungen å ta 750 för dom sa att 6an va för liten.. Får man bara mellankort..

Men z750 tyckte ja va smidig och lättkörd på konbanorna.. :)










Edit: Får lov att ändra mitt påstående då dom tydligen har ändrat reglerna till 595cc och min 40kw..

http://www.bike.se/nyheter/600kubikare-raknas-som-tung-motorcykel-vid-uppkorning-89624

Så en er 6,a kan nog va en jävligt bra hoj då! :banana
 
Last edited:

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
hornet och er6 får man väll inte köra då kubiken måste va över 700cc (tror ja) när ja tog kortet så hade vi z750 och er6 er men ja va tvungen å ta 750 för dom sa att 6an va för liten.. Får man bara mellankort..

Men z750 tyckte ja va smidig och lättkörd på konbanorna.. :)










Edit: Får lov att ändra mitt påstående då dom tydligen har ändrat reglerna till 595cc och min 40kw..

http://www.bike.se/nyheter/600kubikare-raknas-som-tung-motorcykel-vid-uppkorning-89624

Så en er 6,a kan nog va en jävligt bra hoj då! :banana

Jag körde upp med min z750, men skulle dock inte rekommendera den för enbast uppkörning :p Den var mycket mycket krångligare än min gamla DT 125 (vilket kanske inte är så förvånande), men det hade samtidigt sämre svängradie än farsans FZ6 och väger mer.
 

Chon

Ny medlem
Gick med
15 May 2007
Ort
Arvika
Hoj
SuperDuke -05
hornet och er6 får man väll inte köra då kubiken måste va över 700cc (tror ja) när ja tog kortet så hade vi z750 och er6 er men ja va tvungen å ta 750 för dom sa att 6an va för liten.. Får man bara mellankort..

Men z750 tyckte ja va smidig och lättkörd på konbanorna.. :)










Edit: Får lov att ändra mitt påstående då dom tydligen har ändrat reglerna till 595cc och min 40kw..

http://www.bike.se/nyheter/600kubikare-raknas-som-tung-motorcykel-vid-uppkorning-89624

Så en er 6,a kan nog va en jävligt bra hoj då! :banana


Behörighet A (obegränsad):

Från den 1 april 2011 ska provfordonet ha en cylindervolym på minst 595 cm3 och en motoreffekt på minst 40 kW. Tidigare regler för provfordonet gäller också, men under en övergångsperiod. Det innebär att du fram till den 18 januari 2013 även kan välja att använda ett provfordon som har en cylindervolym på minst 700 cm3 och en motoreffekt på minst 35 kW.
Observera att det inte går att kombinera de nya och det gamla reglerna för A obegränsad. Det är antingen eller som gäller. Det betyder att en motorcykel på 650 kubik och 37 kW inte kan användas vid prov.


Edit: Oj va för seg där :)
 
Last edited:

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Huddinge
Hoj
Cbr600F 2011
kör på Yamaha 600 xj6.. för jävla enkel hoj att ta sig igenom en uppkörning på.. gjorde det för 1 dag sen :) många skolor använder just den hojjen.... för tungt kort alltså....
 

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Såld =(
Jag körde upp med min z750, men skulle dock inte rekommendera den för enbast uppkörning :p Den var mycket mycket krångligare än min gamla DT 125 (vilket kanske inte är så förvånande), men det hade samtidigt sämre svängradie än farsans FZ6 och väger mer.

Inte så konstigt att den var krångligare än en 125 dt, va väger dom? 100kg? ;) Även ofta ganska stor skillnad på 600 och 750. Men när ja tog kortet hade dom fortfarande inte ändrat reglerna som var min 700cc. Men visst, kan man köra på en 600cc nu så är de betydligt enklare.

Min skola hade bara kawa, er6 + z750 som alternativ och bägge var väldigt lättkörda i mitt tycke =)
 

xxZeus

Live hard, die hard
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Norr om Götet
Hoj
R1 -00
Jag körde upp på en gammal cb 750. Jäkligt lätt att manövrera med o bra balans i den. Sen att jag kuggade två gånger innan jag klarade det var nog mitt fel o inte hojens :D
 

Glidargrabb

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2009
Ort
Norrahammar
Hoj
2006, Triumph Sprint ST
Ska du alltså köpa en hoj för uppkörning, sen sälja den och köpa en annan?

Känns som det är billigare att hyra en hoj den dagen isf?

Vill ju självklart ha hojen ett bra tag innan så jag kan lära mig den ordentligt!

Håller 2mhk! Körde upp på den å de gick som en smäck, kunde halvera konavståndet på krypbanan :p

Sorry men (2mhk)?
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Bästa tunga är den du kan hantera. Dvs den du har en massa mil bakom styret på och inte behöver tänka och leta knappar på.

Känns som du ska lägga stålarna på soppa och tiden det tar o göra inlägg här på att träna manöverbanan om det är den som kuggar dig.

Om du tvunget måste byta, kör de körskolorna har, dvs honda cb, yamaha xj, suzuki gsx eller bmw gs.

De 3 första kan du nog få för typ 10" för en mitten slutet 80 tal och lär inte tappa för mkt när du säljer dem.
 

Glidargrabb

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2009
Ort
Norrahammar
Hoj
2006, Triumph Sprint ST
Bästa tunga är den du kan hantera. Dvs den du har en massa mil bakom styret på och inte behöver tänka och leta knappar på.

Känns som du ska lägga stålarna på soppa och tiden det tar o göra inlägg här på att träna manöverbanan om det är den som kuggar dig.

Om du tvunget måste byta, kör de körskolorna har, dvs honda cb, yamaha xj, suzuki gsx eller bmw gs.

De 3 första kan du nog få för typ 10" för en mitten slutet 80 tal och lär inte tappa för mkt när du säljer dem.

300 mil bakom styret förra sommaren men lite pengar får gå till trafikskolan så man får hjälp med finslipningen.

Annan hoj är mäst för att slippa lägga hysteriskt många övningstimmar på något en annan hoj fixar direkt, nyare måste ju vara bättre än en gammal 89:a.
 

amazonsport

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda Hornet 900 + Yamaha xj 900
Hornet 900, det körde jag upp på och har en sån i garaget också.. riktigt kul maskin o grymt lättkörd..
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top