Bästa lutningsvinkeln på däck?

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Dyrt och krångligt, ljudnivå m.m. Trångt är det med. Kanske nån dag...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Dyrt och krångligt, ljudnivå m.m. Trångt är det med. Kanske nån dag...

Beroende på var du befinner dig - Knix med SMC Södermanland på Gröndal (grymmaste knixbanan i Sverige, ligger lite utanför Eskilstuna). Där får du garanterat lära dig hantera böjar, och ljudnivån är inte riktigt lika problematisk.

Och det kostar inte skjortan heller.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Dyrt och krångligt, ljudnivå m.m. Trångt är det med. Kanske nån dag...

Nu vet jag inte var du bor men nästa gång det är MC-mässa i Gbg eller Sthlm skall du ta dig dit, där finns en sporthoj uppsatt i ett stativ och du kan luta hojen skapligt åt bägge sidorna och känna på lutningen. Inte trångt, inte krångligt och väldigt tyst, kommer bara kosta dig inträdet.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Nu vet jag inte var du bor men nästa gång det är MC-mässa i Gbg eller Sthlm skall du ta dig dit, där finns en sporthoj uppsatt i ett stativ och du kan luta hojen skapligt åt bägge sidorna och känna på lutningen. Inte trångt, inte krångligt och väldigt tyst, kommer bara kosta dig inträdet.

Sitta och luta på en hoj utan fart är ju bara obekvämt...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Och till fysikexperterna som hittar till denna tråd.

Hur påverkar kontaktytan friktionen mellan däck och gata?

Hur påverkar den pålagda kraften som trycker däcket mot gatan friktionen?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Och till fysikexperterna som hittar till denna tråd.

Hur påverkar kontaktytan friktionen mellan däck och gata?

Hur påverkar den pålagda kraften som trycker däcket mot gatan friktionen?
Teoretiskt definieras maximal friktion F som en linjär funktion av vertikalkraft V x friktionskoefficient my. Alltså F = my x V

I teorin. Först har vi övergångsmotståndet att beakta, innebärande att just när friktionskraften överskrids peakar my, när det väl har börjat glida så sjunker my och Du måste alltså sänka påkänningen lite mer för att stoppa glidningen och återställa balansen.

Sedan har vi materialet - friktionskoefficienten är inte konstant för däcket, som vi vet inverkar temperatur, lufttryck etc betydligt på däckets friktionsegenskaper.

Därutöver är inte ens antagandet att den relativa hastigheten att däckets hastighet i kontaktytan är noll riktigt sant, det behöver inte gå särskilt fort för att en liten slirning ska etableras. Elwe m fl har utvecklat fysiken bra i den tidigare delen av tråden.

Större kontaktyta vid lika vertikalkraft innebär teoretiskt att kraven på friktionskoefficient sjunker (då vertikalkraften per ytenhet sjunker). Höjer Du vertikalkraften vid oförändrad kontaktyta ökar kraven på friktionskoefficienten av samma anledning.

Tror jag. :)
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Jag tycker denna film passar i denna gamla tråd.
https://www.youtube.com/watch?v=J73XRDGPcpE
Går det för sakta? Luta mer! Känns det som du skall ramla, så kompensera med gas....
Ta inte ovan för allvarligt...
Filmen ger mig en fingervisning. Hittar jag en android app så får den logga. Jag hoppas på att komma över 40 grader :) .

Jag förstår inte riktigt vad syftet med din målsättning att komma över 40 grader? :va
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
För att luta mer än ett scooter proffs :) . Får jag tag i en android app, skall jag rapportera mina rekord. Kommer även att prova i liten cirkel (mindre än 10M). Har sett en som fick knäskrap i liten cirkel. Yoshimura helt öppen "not for road use". Men med 2 diskbollar 3Dm rullat hönsnät, 2 diskbollar till och ett hålborrat lock så skall det gå....

Hur mycket kryper däcket in under på en hoj? Jag har svårt att tro att det sitter still. På bilen fick jag klibb en tum+ längs sidan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För att luta mer än ett scooter proffs :) . Får jag tag i en android app, skall jag rapportera mina rekord. Kommer även att prova i liten cirkel (mindre än 10M). Har sett en som fick knäskrap i liten cirkel. Yoshimura helt öppen "not for road use". Men med 2 diskbollar 3Dm rullat hönsnät, 2 diskbollar till och ett hålborrat lock så skall det gå....

Hur mycket kryper däcket in under på en hoj? Jag har svårt att tro att det sitter still. På bilen fick jag klibb en tum+ längs sidan.

Vad menar du med kryper? Däcket kommer inte att skjuvas nämnvärt om du inte kör med alldeles för lågt däckstryck. Har du dessutom en skultra (vilket alla däck jag haft har varit begåvade med) så kommer du på din höjd kunna komma ner till skuldran, inte förbi den.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Jag har sett en film med std däck på en bil, det flyttar sig mycket i sidled. Viket gör att treori och praktik skiljer.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ett mc-däck deformeras lite med, men det är mer att kontaktytan blir större/utplattad, men jag tvivlar att det rör sig värst mycket i sidled på fälgen...mycket pga krafterna påverkar det i en annan riktning än det gör på ett bildäck (hojen lutar ju...).

Att undersöka de här gränserna på gatan kommer sluta med försäkringsärende och rehab i onödan, med största sannorlikhet...varför inte hitta en knix.

Eller är det någon som trollar och har lite tråkigt på jobbet? :hihi Man vet aldrig...
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Toppackning blåst :-( . Annars skulle jag varit ute och gasat.... Varför är det fel med teoretiska diskussioner? Är inte alt på forum av den karaktären? Är "ut och kör" svar på alla frågor?

Tipsade en snubbe att hänga ut, när jag sett hur han slet däck. Det verkade att funka för honom. En annan som körde supermotard på gokartbana så gnistorna flög om fotpinnarna, tyckte det var onödigt att hänga ut....
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Det som är intressant är "hur kan man maxa my" (=friktionen mellan däcken och vägunderlag). Mina *dock nu rätt gamla* bilingenjörs teorikunskaper kring ämnet:

-Kontaktytans storlek ("patch area") påverkar inte mycket my
Dvs lufttrycket eller mera/mindre vikt på hjul har ingen större betydelse. Visst, det finns optimal men det är frågan om prosenter.
-lutningsvinkel påverkar inte alls mycket kontaktytans storlek med hojdäcken. Mao vinkeln inte påverkar friktionen. Svar på ursprungsfrågan?
(-ju mera man lutar desto fortare måste hjulen spinna för att behålla samma väghastighet, men vi pratar nu om några prosenter igen mellan 0 och 50 grader lutning. Däckprofilen styr hur många prosent måste man kompensera med gas..)

Dvs: du bör luta presis så mycket som ditt kroppsläge och kurvhastighet + kurvan snävhet (centrifugal acceleration) förutsätter. Men du kan inte köra fortare "att luta mera/mindre" - förutsatt att däckets mönstet och material är det samma över hela spannet och du inte kommer över kanten.

Men vill du kunna köra fortare med att ha mera my
-däcktemperaturen ("kall" vs ordinärie arbetstemperatur per däcktyp) har mycket stor påverkan för my! Maxa inte med kalla däck. Överhettade däck kan också tappa my, och inte minst sin mekaniska styrkan på yta och stomme-nivå.

-hur mycket däcket slirar har något betydelse för my'n: Litet slir kan förbättra my'n (med ett varmt däck) men sen kommer man till gränsen och fästet (my'n) försämras plötsligt och kraftigt. (t.ex här finns skälet varför ABS ger kortare bromssträckor)

-det kan löna sig att studera (klassiskt) Kamm's Circle: enligt den du har en friktionbudget åt vilket håll du vill, per däck. Max Friktionskraft = my x normalkraften per hjul. Du kan avgöra om du vill disponera friktionen att bromsa, gasa eller t.ex köra snäva kurvor fort. Att förenkla, friktionsbudgeten (Kamm's circle) är stort sätt rundformat med MC däck - då den med breda bildäck är mer oval dvs något bättre grepp framåt eller bakåt.

-TROLIGEN använder en mycket skicklig RR förare sina friktionsbudgeterna (presis vid Apex) så att hela framhjulets friktionskraft och prosentmässigt typ 98-99% av bakdäckets max friktionskraft går åt att svänga (dvs kraft som pekar sidoledes). Och den lilla kvarvarande som finns kvar på bakdäcket använder man att "typ hålla kedjan spännt på ovansidan"(=liten acceleration för att göra hojen något mera stadig, alla glapp på rätt sida och redo för att öppna spjällen.
(den här är nu bara hur jag tror, kan alltså inte köra själv så)

--
Enligt de här lärda teorier ovan spelar det ingen roll hur du sitter eller hänger, eller lutar.
Framhjulet behöver ha så mycket vikt att det kan göra sitt syfte och styra genom kurvan.
Men gasa (eller bromsa) för fan inte för mycket då du lagd hojen.
Med en nerlagd knä i hög fart kan du delvis bromsa lite (om det nu är önskvärt) men delvis också använda knän som luftvinge för att trycka nedåt hojen => öka hojens normalkraft (dynamiskt vikt) och därmed öka max friktionskraft du kan disponera.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Teoretiskt definieras maximal friktion F som en linjär funktion av vertikalkraft V x friktionskoefficient my. Alltså F = my x V

I teorin. Först har vi övergångsmotståndet att beakta, innebärande att just när friktionskraften överskrids peakar my, när det väl har börjat glida så sjunker my och Du måste alltså sänka påkänningen lite mer för att stoppa glidningen och återställa balansen.

Sedan har vi materialet - friktionskoefficienten är inte konstant för däcket, som vi vet inverkar temperatur, lufttryck etc betydligt på däckets friktionsegenskaper.

Därutöver är inte ens antagandet att den relativa hastigheten att däckets hastighet i kontaktytan är noll riktigt sant, det behöver inte gå särskilt fort för att en liten slirning ska etableras. Elwe m fl har utvecklat fysiken bra i den tidigare delen av tråden.

Större kontaktyta vid lika vertikalkraft innebär teoretiskt att kraven på friktionskoefficient sjunker (då vertikalkraften per ytenhet sjunker). Höjer Du vertikalkraften vid oförändrad kontaktyta ökar kraven på friktionskoefficienten av samma anledning.

Tror jag. :)

Var i F = my x V hittar du någon variabel för kontaktyta? :7peta
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Var i F = my x V hittar du någon variabel för kontaktyta? :7peta

Finns inte :) Den kommer när kraften V fördelas på en yta och då pratar vi tryckpåkänning. Dela med ytan A på bägge sidor av likhetstecknet så för vi in den parametern utan att fördärva formel eller samband:

F/A = my x V/A

Teoretiskt sett är my helt oberoende av ytan, i den verkliga världen i allmänhet och mc-däck i synnerhet av stor vikt då materialen deformeras och ändrar beteende beroende på last per ytenhet.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Finns inte :) Den kommer när kraften V fördelas på en yta och då pratar vi tryckpåkänning. Dela med ytan A på bägge sidor av likhetstecknet så för vi in den parametern utan att fördärva formel eller samband:

F/A = my x V/A

Teoretiskt sett är my helt oberoende av ytan, i den verkliga världen i allmänhet och mc-däck i synnerhet av stor vikt då materialen deformeras och ändrar beteende beroende på last per ytenhet.

Har du sett någon demonstration av detta i praktiken?


http://www.dummies.com/how-to/content/how-surface-area-affects-the-force-of-friction.html
The force due to friction is generally independent of the contact area between the two surfaces. This means that even if you have two heavy objects of the same mass, where one is half as long and twice as high as the other one, they still experience the same frictional force when you drag them over the ground. This makes sense, because if the area of contact doubles, you may think that you should get twice as much friction. But when you double the length of an object, you halve the force on each square centimeter, because less weight is above it to push down. Note that this relationship breaks down when the surface area gets too small, since then the coefficient of friction increases because the object may begin to dig into the surface.


http://www.physlink.com/education/askexperts/ae140.cfm
Although a larger area of contact between two surfaces would create a larger source of frictional forces, it also reduces the pressure between the two surfaces for a given force holding them together. Since pressure equals force divided by the area of contact, it works out that the increase in friction generating area is exactly offset by the reduction in pressure; the resulting frictional forces, then, are dependent only on the frictional coefficient of the materials and the FORCE holding them together.

If you were to increase the force as you increased the area to keep PRESSURE the same, then increasing the area WOULD increase the frictional force between the two surfaces.

https://www.youtube.com/watch?v=idYX7kkRqbs
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har du sett någon demonstration av detta i praktiken?
Jupp, på fysiklektionerna för något sekel sedan, komplett med Newtonmeter i röda rör och träklossar :)

Jag är övertygad om att Dina länkar är roligare, ska kika igenom dessa senare...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jupp, på fysiklektionerna för något sekel sedan, komplett med Newtonmeter i röda rör och träklossar :)

Jag är övertygad om att Dina länkar är roligare, ska kika igenom dessa senare...

Jag skall ta mig tusan försöka rigga något liknande med hojdäck eller iaf gummi från hojdäck och demonstrera i något SMC sammanhang för att sätta myror i huvudet på alla (oss) instruktörer som hela tiden tjatar om att det är bättre grepp på bakhjulet som har mer gummi i backen osv :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top