Bästa larmade skivbromslås

David Skrap

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sth
Hoj
2000 XT660
Någon som kan tipsa om ett OK skivbromslås med larm? Gärna i budgetversion.

Krav:

1) Ett larm med rätt så hög ljudvolym.

2) Larmet går inte igång när någon råkar snudda vid cykeln, och helst inte heller när jag ska öppna låset med nyckel.


Tack på förhand! :näsblod
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du inte är grymt lättväckt så faller det nog redan på första punkten med alla på marknaden förekommande hyggligt legala lås... Att det sen inte ska kosta något stryker nog några till... :rolleyes:
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Abus detecto 8000 kör jag med och det funkar toppen. 100db kostar väl ca 1400.-
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag bor på fel sida i huset mot parkeringen.Finns inte en suck att jag hör något. Finns det ett lås som tystnar efter 5- 10 mi? Då har alla pensionärer vaknat, men inte alla yngre som ska jobba dagen efter.
 

Jazo

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 600F
Jag köpte Abus detecto 8000 nu i veckan och än så länge är jag skitnöjd!!
Är faktiskt riktigt överraskad av hur högt larmet tjöt! Jag skulle absolut vakna av det larmet....
 

David Skrap

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sth
Hoj
2000 XT660
En annan fråga: det är mycket snack om kättingar, men en kätting som inte låses fast i något är väl värdelös (dvs mot drive-by pick-ups)? Och vid MC-rutor finns sällan ngt att låsa fast i :va

Det är ju just mot mänskobarnen som åker runt i skåpbil och plockar MC:s som man vill skydda sig. Hur gör man det bäst egentligen, om man tvingas stå i en MC-ruta dag som natt?
 

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati SF 1098S
Ni som köper abus detectolarmet kan köpa kedjan som funkar att stoppa in i låset av mig till ett bra pris om ni vill - jag fick inte på låset med kedjan i på min hoj tyvärr
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Jag köpte Abus detecto 8000 nu i veckan och än så länge är jag skitnöjd!!
Är faktiskt riktigt överraskad av hur högt larmet tjöt! Jag skulle absolut vakna av det larmet....
Jag har samma lås och har varit jättenöjd... Ända till i helgen när det regnade på det, då tystnade det. Känns lite sådär. :)

Får väl ta och reklamera helt enkelt, låset känns mkt rejält och stabilt i övrigt.
 

MaS

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
Sumpan
Hoj
Tl1000R
Samma för mig :( jag köpte ett lås till kedjan så nu kör jag med två separata, är ju t.o.m bättre då jag tar kattingen genom hjulet, då är de inte bara o knäcka skivan..

För övrigt ingen som testat montera ett överfallslarm på nåt smart sätt? De tjuter ju som F och slutar inte förrän man kopplar ihop det igen..

Ni som köper abus detectolarmet kan köpa kedjan som funkar att stoppa in i låset av mig till ett bra pris om ni vill - jag fick inte på låset med kedjan i på min hoj tyvärr
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag har ett Detecto 8000 och kan för mitt liv inte förstå hur ni kan säga att det låter högt?
Är ju betydligt mindre ljudligt än en busvissling.
Skulle faktiskt vilja hävda att rigsignalen från en mobiltelefon på högsta nivå inte är särskillt mycket tystare än Detecto.
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
det enda som är bra med det låset är att du blir påmind om att det sitter kvar på bromsskivan när larmet går precis när du ska gasa iväg. Har räddat mig flera gånger:). men annars suger det. Låter löjligt lågt.och en morgon när det hade rengnat så hade det kortslutit när jag kom ner till hojen. det hade larmat hela natten. Hörde ett svagt pip gurgel pip gurgel host host pip......
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag har ett Detecto 8000 och kan för mitt liv inte förstå hur ni kan säga att det låter högt?
Är ju betydligt mindre ljudligt än en busvissling.
Skulle faktiskt vilja hävda att rigsignalen från en mobiltelefon på högsta nivå inte är särskillt mycket tystare än Detecto.

Har samma upplevelse av mitt. Men i en annan tråd talades det om att det fanns två modeller av låset, ett med lite ljud och ett med lite mer uppgraderat ljud. Vet inte vad jag har för något. Men vi kanske har den lite tystare varianten då.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Har samma upplevelse av mitt. Men i en annan tråd talades det om att det fanns två modeller av låset, ett med lite ljud och ett med lite mer uppgraderat ljud. Vet inte vad jag har för något. Men vi kanske har den lite tystare varianten då.

Det är ju för fasen inte acceptabelt om det inte står stor på utsidan av kartongen.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Det är ju för fasen inte acceptabelt om det inte står stor på utsidan av kartongen.

Nej, kanske inte. Men för egen del så är jag nöjd med att det tjuter då jag glömt det. Släppte rätt snabbt tanken på tjuvstopp sas. Köpte mitt primärt för att staga minnet efter att ha glömt mitt förra lås i skivan och försökt köra iväg.. :-(
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Den äldre modellen av låset lät mycket mindre, jag köpte ett januari 2008, det lät inte speciellt mycket, efter att ha läst någon tråd att Duells bytte ut dem så kontaktade jag Duells och fick mitt utbytt, det nya jag fick i vintras låter betydligt högre.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Jag har ett Detecto 8000 och kan för mitt liv inte förstå hur ni kan säga att det låter högt?
Är ju betydligt mindre ljudligt än en busvissling.
Skulle faktiskt vilja hävda att rigsignalen från en mobiltelefon på högsta nivå inte är särskillt mycket tystare än Detecto.


När köpte du ditt? Minns inte vilket år de kom (kan det ha varit -07?) men det första året lät de lägre än vad de gör nu, vill jag minnas.

Mysko, men så var det med de vi testade.

Har samma upplevelse av mitt. Men i en annan tråd talades det om att det fanns två modeller av låset, ett med lite ljud och ett med lite mer uppgraderat ljud. Vet inte vad jag har för något. Men vi kanske har den lite tystare varianten då.


Det är precis det jag har för mig också.

Den äldre modellen av låset lät mycket mindre, jag köpte ett januari 2008, det lät inte speciellt mycket, efter att ha läst någon tråd att Duells bytte ut dem så kontaktade jag Duells och fick mitt utbytt, det nya jag fick i vintras låter betydligt högre.


Där har vi en som har koll! :tummenupp

Vilket också innebär att jag mindes rätt om när det kom, hehe...
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
När köpte du ditt? Minns inte vilket år de kom (kan det ha varit -07?) men det första året lät de lägre än vad de gör nu, vill jag minnas.

Två veckor sedan, men Johans MC kanske hade haft dem i lager i evigheter...
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top