Bästa banken? Funderar på att byta

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Skriv inte bara negativt utan fokusera på det positiva oxå.

Jag har alltid haft Swedbank. Många år alltså. Men nu är det nog dags att byta. Aldrig riktigt känt att jag fått en bra deal, och då pratar vi bolånsräntor. Amorteringsfritt är väl det bästa jag lyckats med...

Swedbank har ju annars många kontor och bra internetbank samt mobil tjänst.

Funderar på att byta till SEB så snart bindningstiden löper ut. De verkar ha ett bättre system för ränterabatter, styrränta + deras marginal sen förhandlingsbart.

Swedbank har ju bara att förlora då jag har lönekonto + företag mm. Kommer ge dom en chans att behålla en som kund men det känns som att dom tjänat tillräckligt på en.

Hoppas ni har god input / erfarenheter att ge om era banker. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
SHB har utsetts till den bästa banken flera år i rad. Sammantaget.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag är kund i Swedbank och har varit det i hela mitt ekonomiska liv. När jag skulle fixa bolån fick jag topplåneförslag på Swedbank medan Handelsbanken kunde fixa bottenlån för hela den aktuella lånesumman, därför blev jag bolånekund på Handelsbanken - bättre villkor för mig.

Jag är dock kvar i Swedbank av flera orsaker, jag har kvar mitt gamla kontonummer från när jag var typ 13 år gammal och det hette Föreningsbanken, kontot vill jag ha kvar. Dessutom funkar det bättre med internetbank på Swedbank - lättnavigerat, överskådligt och dosan man använder är inte mycket större än en zippotändare. Handelsbankens dosa är däremot stor som en miniräknare och i den måste man trycka i ett slags ID-kort för att identifiera sig på sidan samt ansluta mackapären men sladd till datorn. Onödigt klumpigt och omständigt, rekommenderas icke.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
SHB har utsetts till den bästa banken flera år i rad. Sammantaget.

Om inte annat har ju deras konservativa sätt hållit dem undan de nederlag som många andra lidit öster om vår lilla pöl. Sådant vill man inte gärna betala för.

Jag har Länsförsäkringar Bank. Med rätt handläggare var det riktigt bra, med fel var det inte bättre än någon annan.

Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte riktigt tror att det bästa sättet är att samla allt hos en och samma. Deras helhetslösningsrabatter är sällan något att skryta med och jag tror du kan förhandla fram dessa ändå, utan att samla allt under ett tak.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har man huslån så är det enklaste att spela ut dom mot varandra och ta där man får lägst ränta. I mitt fall blev det Skandiabanken (som förvisso har fast prislista som dock ingen kunde matcha). Har kvar konto på SEB fast nästan utan pengar om jag skulle behöva bankkontor till något (Skandiabanken har som andra nischbanker bara något kontor i helt annan stad än vad jag befinenr) men det var några år sedan och frågan är om det egentligen behövs, jag tror t.e.x man kan få postväxlar via rek post.

Storbankerna, SHB (som många hyllar) inkluderat, har jag aldrig lyckats få någon bra deal hos, var faktiskt bara SEB som var intresserade att förhandla ränta mer än nån tiondel, dock inte tillräckligt för att komma ner i samma summa som skandiabanken. Hade egna firman på SHB för tio år sedan men det var mest för dom var inriktade på småföretag, i efterhand så hade jag fått bättre deal på annat håll.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Har SHB och är väldigt nöjd med deras service och deras kontor. De ger inte bästa räntan på huslån men allt annat funkar kanon - de tar ju tex emot kontanter på kontoren utan att titta snett på en.
Fast mycket av det handlar om att hitta en bra personlig bankkontakt vilket jag har haft turen att göra. Det gör allt mycket bättre och smidigare.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
de tar ju tex emot kontanter på kontoren

Det är lite trist med Länsförsäkringar. De hanterar inga kontanter på sina kontor, vill man sätta in pengar får man gå till Forex och göra det via deras kontor. Det är förvisso kostnadsfritt och pengarna hamnar på kontot direkt, men det känns som en sådan service alla bankkontor borde erbjuda själva.
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
....har både Swedbank och Handelsbanken och det är milsvid skillnad på dom, men som någon skrev så är just kontakten med "personliga bankman/kvinnan" otroligt viktig... Swedbank kommer inte få förnyat förtroende för mig iaf vad gäller huslån osv när det fasta jag har löper ut... Men ring runt för det går att förhandla om man tar med sig hela "rasket till en ny bank och det gör inget om du har en hyfsad ekonomi heller (historiskt sett...) //M
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
lol på dig... JAK har ngt som heter lånekostnad som man betalar varje månad, och detta är typ ränta, bara att dem använder ett annat namn. Muslimer får icke låna av denna bank heller. Var kom islam in i bilden?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
lol på dig... JAK har ngt som heter lånekostnad som man betalar varje månad, och detta är typ ränta, bara att dem använder ett annat namn. Muslimer får icke låna av denna bank heller. Var kom islam in i bilden?

Som inte heller är avdragbar väll?

Tror deras avgift är 3%

Låneperiod - återbetalningsperiod - sparperiod (lika mycket som lånet var på)

Så man blir uppbunden lite längre också
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Hej Swedie!

Jag har Danske Bank och måste säga att jag är väldigt nöjd. Högt i tak och de mesta är förhandlingsbart. Som många redan har påtalat så handlar det mycket om den personliga kontakten. Det absolut viktigaste rådet jag kan ge är att vara påläst (vilket jag tror att du är) när du väl inleder förhandlingarna. Till banken går man inte med mössan i handen i dessa tidevarv.

Kolla igenom respektive banks produktutbud och bestäm dig för vilket engagemang du kan tänka dig att ha. Ju fler parameterar du har att spela med, desto bättre möjligheter har du.
Tänk strippoker, locka med ett plagg i taget.

Har man lite dollars på banken och dessutom ett bolån kan Danske Banks "Duoflex" vara något att titta närmre på:

http://www.danskebank.se/sv-se/privat/Bostad/Aga-bostad/Produkter/Pages/Duoflex.aspx

Engångskostnader såsom uppläggningsavgifter etc. anser jag inte att man ska lägga allt för stor vikt vid. Ofta kan de trollas bort men det är inte hela världen om så inte sker. Sammantaget ska en bra deal med banken kompensera för sådant flera gånger om.

Good luck!

//Johan
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Swedbank = Skurkaktig skitbank!
SEB = Skurkaktig skitbank!
SHB = Skurkaktig skitbank!
JAK Medlemsbank = ?

JAK är en ännu skurkaktigare skitbank som lurar folk som inte kan räkna.

Räkna med räntan man förlorar under tiden man sparar utan ränta samt alla deras avgifter så visar det sig att JAK oftast är ett riktigt uselt alternativ.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Sen finns ju både
IKANO banken
och
ICA banken

Hur dessa är vågar jag inte svara på.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
När skiten träffade fläkten ville den styrande makten att bankerna (kunderna) skulle betala in en premie till staten så att denna kunde täcka likvidförlusterna utifall att bankerna konkade. Den enda banken som valde att inte betala denna premie var Handelsbanken. De visade istället upp ett konto med 100 000 000 000 SEK och sade att "de klarar sig".

En bank skall ha egna pengar, inte enkom leva på lånade medel.

Sanningshalt helt okänd

Ja, SHB kanske är tråkiga och bakåtsträvande i vissa avseenden. Men du kan fortfarande gå till deras kontor och (som enda bank?) faktiskt sätta in pengar utan extra avgifter. Vafalls? En bank som arbetar med kontanthantering?? SKANDAL!

Sedan är säkerheten i deras internetbank, tillverkat av svenska Todos (Nu, Gemalto), jävligt bra.

Som affärsbank för företag är de ännu bättre, de har väl vunnit "varje" tävling de senaste åren efter vad jag har sett.

Sedan har de även snyggast kort och ett samarbete med IF (Folksam hade varit bättre...).
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det finns nog inget som heter "bästa banken" från ett kundperspektiv. Det varierar lite från ort till ort, kontor till kontor. Bara för att Handelsbanken har ett gott anseende betyder det inte att man får de bästa villkoren där nödvändigtvis. Det kan vara en god idé att förhandla med alla storbankerna och se vem som kan erbjuda den bästa paketlösningen för just din situation. Börjar du förhandla med mindre banker så kontrollera att de har insättningsgaranti. Byter du bank så försök se det på lång sikt. Det kan vara oerhört värdefullt med bra bankkontakter.
 

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
z750 orange
jobbar bank och kan konstarera följande: Vill man ha bäst boränta får man vara beredd att byta bank ofta. Beroende på marknadsläge, både lokalt och makroekonomiskt erbjuder olika banker olika bra räntor vid olika tidpunkter. För några år sen kunde jag "köpa" in kunder men idag kan jag knappt rabattera något pga att dom flesta banker stärker kapitalbasen och kräver högre avkastning på eget kapital. Lokalt där jag bor är det i dag SEB som köper in kunder till väldigt låga räntor men man ska ju vara medveten om att dom kommer bli tvugna att höja inom en snar framtid och då kanske dom blir dyrast, vem vet?

Mitt tips är att välja bank efter den personliga service man kan få och då är ju märket på bank mindre viktigt utan kanske gå runt till olika banker och träffa rådgivare. Lånen är ju trots allt bara en del av privatekonomin, ofta har man ju pensioner, sparande, vardagstjänster mm som kan vara värt att gå igenom med jämna mellanrum.
 

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
z750 orange
När skiten träffade fläkten ville den styrande makten att bankerna (kunderna) skulle betala in en premie till staten så att denna kunde täcka likvidförlusterna utifall att bankerna konkade. Den enda banken som valde att inte betala denna premie var Handelsbanken. De visade istället upp ett konto med 100 000 000 000 SEK och sade att "de klarar sig".

En bank skall ha egna pengar, inte enkom leva på lånade medel.

Sanningshalt helt okänd

Ja, SHB kanske är tråkiga och bakåtsträvande i vissa avseenden. Men du kan fortfarande gå till deras kontor och (som enda bank?) faktiskt sätta in pengar utan extra avgifter. Vafalls? En bank som arbetar med kontanthantering?? SKANDAL!

Sedan är säkerheten i deras internetbank, tillverkat av svenska Todos (Nu, Gemalto), jävligt bra.

Som affärsbank för företag är de ännu bättre, de har väl vunnit "varje" tävling de senaste åren efter vad jag har sett.

Sedan har de även snyggast kort och ett samarbete med IF (Folksam hade varit bättre...).

mmmm sanningshalten i det där är nog inte helt okänd då det troligtvis inte är sant alls...

Sen tar dom flesta banker emot kontanter över disk, lite beroende på vad det gäller. Sen gör inte alla lokala kontor det men ofta finns det iallafall något kontor i regionen som gör det. Är det dagskassa för företag kan det kosta, beroende på avtal. Vill du sätta in mer är 10 000 (1000eur) så måste man redovisa var pengarna kommer ifrån, eu lagstiftning för förhindrande av penningtvätt.

Sen att SHB syns så lite i media beror på att dom håller det mesta inom organisationen, på gott och ont. Ska Nordea skära ner personal så skickas det ut ett pressmeddelande, samma om Swedbank tar bort kontanter. Gör SHB nånting så skickas det inte ut nåt alls.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top