Bäst glykol för min Yamaha?

Bor1

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2013
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R6 -08
Hej,
Som rubriken beskriver så undrar jag vilken glykol/kylarmedel som är bäst till sporthojar som blir väldigt varma på sommaren? Jag har en Yamaha R6 -08 och det står inget beskrivet i servicehandboken mer än att det ska vara kylmedel anpassat för aluminium.:va

I stort sett samtliga "how to change coolant" klippen som finns på youtube används Engine Ice men har hört att de inte är det bästa för aluminium block :confused:

Någon som har ett bra förslag? :)
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Motul Motocool.. Färdigblandad neongul glykol, framtagen just för alukylare, alutoppar etc.. Funkar i typ alla hojar. Enklare blir det inte...
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Man behöver inte göra det svårare för sig än vad det är. All glykol som proucerats i modern tid är kompatibel med aluminium. Det finns ju inga fordon idag som inte har antingen motordelar eller kylare i alu. Så du kan tryggt köra med vafan du hittar på macken eller Biltema.

Sen kommer frågan vad som är bäst. Där blir nog svaret Watervetter och vatten dvs ingen glykol alls, nackdelen är att den inte ger något frysskydd så du måste ha frostfritt garage.

När det kommer till olika performance-glykoler som säljs för dyra pengar så är det mest strunt. Det är propylenglykol och destvatten i dem och tror man på det så kan man köpa propylenglykol+batterivatten på Biltema. Där finns dock inga verifierade tester där man har uppvisat någon skillnad.

Sen finns där Evans waterless coolant som är hajpat i USA men det är ännu sämre. Då det är 100% glykol och 0% vatten kokar det iof inte men baksidan är att det inte leder bort värme från motorn lika bra så den går varmare. Så det ser iof fint ut att det inte kokar men det är sämre för motorn. Endast ett alternativ om man kör tex enduro och det är ett problem att man kokar bort all kylarvätska under ett rejs annars.
 

Bor1

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2013
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R6 -08
Ja då känns det omöjligt att göra fel i stort sett. Smak och eget tycke som gäller. Kommer prova första vändan med Motul Motocool som "i-are-baboon" skriver.

Tack för svaret "Boris JR", alltid bra att få lite svar att tänka igenom! :tummenupp
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vet inte om det är nån sanning i det, men en del säger att man ska ha i spolarvätska i kylvattnet om man behöver bättre kylning, för det sänker ytspänningen så att det blir större kylyta i systemet, nån som kan dementera eller bekräfta? (kanske det watervetter är?)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag kör med vatten + waterwetter. Sedan i med en skvätt biltemaglykol framåt senhösten så det inte blir några problem om det skulle vara en frostnatt. Lite mer glykol i när den är undanställd i ladan över vintern. Sedan spola ur allt och börja om med vatten+waterwetter framåt slutet av april när bankörandet börjar igen för min del.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag kör med röd glykol efter det gamla Ordspråket: "Red 'uns go fasta!"
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Jag älskar boris subtila dissning av ämnet.. jag kör biltema i min yamaha, deet fonkar som dr alban sa.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag kör med röd glykol efter det gamla Ordspråket: "Red 'uns go fasta!"

Rätt!

Jag går också på färgtemat. Till mina hojar ville jag, i sann orginalanda, ha sån där :zpy-grön glykol, men har ingen aning om var man hittar sån. Eftersom det är R6:eek:r det gäller fick jag då nöja mig med Yamalubes färdigblandade, blekt fis-orange, kylvätska. Man kan ju inte få allt...
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Du får ha i karamellfärg.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top