Avgassystem som sitter ihop med fjädrar istället för svetsning?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Sett billiga helsystem där rörbitarna sitter ihop med fjädrar istället för att vara svetsade till ett stycke. Blev så klart nyfiken bara för det verkar roligt.

Har någon testat att köra med ett fjäderanslutet system? Är det ok eller skramligt, läckande och oanvändbart?

Som kontext roas jag av billiga prylar och det är aldrig fel med garageerfarenhet. Så mer tid än förnuft ur det hänseendet.

1654260271880.png
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Mina svindyra Termi-system tll duccarna hålls ihop med fjädrar.
Jag tror alla gör det.
Det löser problemet med expansion p g a värme och ojämn kylning vid färd.
Det skramlar inte och läcker minimalt. Rören går ju omlott i skarvarna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har bara erfarenhet av ett Akrapovic 4-2-1-2 system ihopsatt i stort med fjädrar. Inga större problem. (Saknade 5 mm längre INSEX för att fästa rören vid avgasportarna, det fixade jag själv.)
Billigt ?
Rimligen är det som med hojar: Trots yttre likheter är de inte lika.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är inte alla helsystem sådana?

Minä är iaf. yoshi, acra ch arrow...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack alla, tydligen var det en vanligare lösning än jag trodde.

Senast jag plockade av ett helsystem (av okänt märke) bestod det av grenrör som en enhet och ett mellanrör. Så 2 delar istället för 7 som ovanstående.

Då är väl frågan hur illa byggkvalitén är när kineserna bygger billigt helsystem i rostfritt.

Billigt ?
Rimligen är det som med hojar: Trots yttre likheter är de inte lika.
2300kr med frakt.
Precis som du skriver, är det en vanlig lösning med fjädrar och lösa delar, så är det garaneterat en fråga om hur byggkvalitén är när man går ner i pris.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack alla, tydligen var det en vanligare lösning än jag trodde.

Senast jag plockade av ett helsystem (av okänt märke) bestod det av grenrör som en enhet och ett mellanrör. Så 2 delar istället för 7 som ovanstående.

Då är väl frågan hur illa byggkvalitén är när kineserna bygger billigt helsystem i rostfritt.


2300kr med frakt.
Precis som du skriver, är det en vanlig lösning med fjädrar och lösa delar, så är det garaneterat en fråga om hur byggkvalitén är när man går ner i pris.
Om man med kvalite avser passformen så blir det en fråga om hur lång tid det tar att få det på plats. Och hur det passar. Behov av tätningar vid avgasportarna tex. För det är inte tätt direkt.
Men med 2300 kr är det bara att chansa.
Det är väl mindre än 10 % av vad ett 4-2-1-2 Akra med två Akra slipon kostar idag.
Eller om det är för billigt för att vara sant så är det inte sant. Vilket system gäller det ?
Leverantör ? Vad tycker kunderna på nätet ?
Vad säger en googling på företaget om ryktet båg / OK.
Det har ju dykt upp företag som bara tar pengarna och drar...
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Om man med kvalite avser passformen så blir det en fråga om hur lång tid det tar att få det på plats. Och hur det passar. Behov av tätningar vid avgasportarna tex. För det är inte tätt direkt.
Men med 2300 kr är det bara att chansa.
Det är väl mindre än 10 % av vad ett 4-2-1-2 Akra med två Akra slipon kostar idag.
Eller om det är för billigt för att vara sant så är det inte sant. Vilket system gäller det ?
Leverantör ? Vad tycker kunderna på nätet ?
Håller med, för 2300kr kan det vara en kul erfarenhet i fall det finns chans att vara okej.

Här är ett exempel på ett sådant helsystem.

AliExpress, det fungerar som Amazon, massa småsäljare som har butiker.
Kunderna recenserar ofta att det är jättebra att produkten kommit fram, desto svårare att hitta recensioner på hur den var att använda.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Håller med, för 2300kr kan det vara en kul erfarenhet i fall det finns chans att vara okej.

Här är ett exempel på ett sådant helsystem.

AliExpress, det fungerar som Amazon, massa småsäljare som har butiker.
Kunderna recenserar ofta att det är jättebra att produkten kommit fram, desto svårare att hitta recensioner på hur den var att använda.
Jag har köpt på Aliexpress. Inga problem. Tog expressfrakt och det var här på 8 dagar vid 0900 på morgonen (före Postnord började med momshantering).
Det jag funderar över är om 2300 kr systemet klarar några svenska ljudkrav.
För gör det inte det tillkommer en ljuddämpande slipon.
Inga problem kontrollbesiktiga med Akrapovic....
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har köpt på Aliexpress. Inga problem. Tog expressfrakt och det var här på 8 dagar vid 0900 på morgonen (före Postnord började med momshantering).
Jag har handlat en hel del därifrån. Nu för tiden så ska moms ingå vid betalning, men det är lite si och så med det. O andra sidan brukar dispute-systemet fungera ganska bra, så det brukar vara värt o chansa.
Det jag funderar över är om 2300 kr systemet klarar några svenska ljudkrav.

För gör det inte det tillkommer en ljuddämpande slipon.
Inga problem kontrollbesiktiga med Akrapovic....
Det har jag väldigt svårt att tro. Hade tidigare en likadan S1000RR med helsystem. Den var så högljudd att det skakade i garagegolvet och HD-folk vände på huvudet.
Till den hojen prövade jag byta akra-dämparen som satt där mot originaldämparen, märkte ingen skillnad alls i ljudnivå.

Som jag förstår det görs större delen av ljuddämpningen av katalysatorn och ett avgasspjäll som öppnas vid 6000 rpm och uppåt.
 

Acey

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Göteborg
Hoj
2012 Honda CB1000RA
Kör själv med ett Yoshi 3/4 system som sitter ihop med fjädrar och är helnöjd! :)
Testa gärna ett billigt system från aliexpress eller annan marknad och återkom med resultat..
Nyfiken på om det går att få något vettigt för 2300SEK?
Min erfarenhet över tid är dock "Buy quality, cry once":cool:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har handlat en hel del därifrån. Nu för tiden så ska moms ingå vid betalning, men det är lite si och så med det. O andra sidan brukar dispute-systemet fungera ganska bra, så det brukar vara värt o chansa.

Det har jag väldigt svårt att tro. Hade tidigare en likadan S1000RR med helsystem. Den var så högljudd att det skakade i garagegolvet och HD-folk vände på huvudet.
Till den hojen prövade jag byta akra-dämparen som satt där mot originaldämparen, märkte ingen skillnad alls i ljudnivå.

Som jag förstår det görs större delen av ljuddämpningen av katalysatorn och ett avgasspjäll som öppnas vid 6000 rpm och uppåt.
Ja då vet vi skillnaden. Köper man ett 4-2-1-2 system just för få lägre ljud än ett 4-2-1 system
från tex Akrapovic så är det dyrt men ingen reagerar på ljudet när man låter hojen stå tomgång och sedan drar iväg.
(försiktigt så klart, grannsämjan och motorn ska sparas innan den är helt genomvarm)
Och köper man ett 4-2-1 system för ~2300 kr. Då reagerar HD-ägare mot ljudet / oväsendet.
Dvs vill man undvika onödig uppmärksamhet sa tillkommer på 2300kr ett rejält slipon. Eller två.
Rörbitar för att få det och passa osv.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ja då vet vi skillnaden. Köper man ett 4-2-1-2 system just för få lägre ljud än ett 4-2-1 system
från tex Akrapovic så är det dyrt men ingen reagerar på ljudet när man låter hojen stå tomgång och sedan drar iväg.
4-2-1-2? Det har jag ingen koll på. Är det vanligt?

köper man ett 4-2-1 system för ~2300 kr. Då reagerar HD-ägare mot ljudet / oväsendet.
Dvs vill man undvika onödig uppmärksamhet sa tillkommer på 2300kr ett rejält slipon. Eller två.
Rörbitar för att få det och passa osv.
Det som satt på min förra S1000RR var ett 4-2-1-system hemmasnickrat av tidigare ägare. Original grenrör, decat/mellanrör samt en akra-dämpare.

1654272574462.png
Exempelbild på hur original grenrör+kat ser ut. Här har någon decattat, normalt sitter de ihopsvetsade med varandra som en enhet.

Slipon har jag redan, både original och ett Akrapovic. Men dämpningen i dem är näst intill obefintlig. När jag skulle besikta hojen med helsystem köpte jag ett original-slipon i förhoppning att få ner ljudnivån något från Akran som satt där. Döm av min förvåning när jag inte märkte någon skillnad alls.

Det visade sig inte vara så konstigt när jag tittade närmre på originaldämparen. Den är nämligen ett rakt rör med 60mm diameter och lite dämpmaterial. Mig veterligen kommer den höga ljudnivån från att helsystem tar bort både avgasspjället (som är stängt under 6000rpm) samt katalysatorn.

Som alternativ till kinasystemet så råkar jag ha ett original grenrör+kat liggandes. Så med lite svetsjobb skulle jag kunna dekatta och få ett "helsystem" av det också.

Kör själv med ett Yoshi 3/4 system som sitter ihop med fjädrar och är helnöjd! :)
Testa gärna ett billigt system från aliexpress eller annan marknad och återkom med resultat..
Nyfiken på om det går att få något vettigt för 2300SEK?
Min erfarenhet över tid är dock "Buy quality, cry once":cool:
Det är jag helt med på, men vad är överraskningen och erfarenheterna i det? Bara att betala stort och montera. Tycker det kan vara kul att chansa, förutsatt att man inte vet att det är döfött.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
4-2-1-2? Det har jag ingen koll på. Är det vanligt? Jag tror originalsystemet kan vara 4-2-1-2-1 då det är två rör inuti katalysatorn

Det som satt på min förra S1000RR var (om jag förstod det rätt) ett 4-2-1-system hemmasnickrat av tidigare ägare. Han hade använt original grenrör och kapat bort katalysatorn o ersatt den med ett mellanrör. Sedan hade han kapat av balansrören från grenröret och svetsat igen hålen. Ett frankenstein-system.

Vad gällde den höga ljudnivån tänkte jag att den huvudsakligen berodde på att slutdämpare (original och akra) mer eller mindre är ett rakt 60mm rör med lite dämpmaterial. Tar man bort både avgasspjäll och katalysator är det inte konstigt att det låter massor.
4-2-1-2 innebär att det slutar med rör ut på vardera sidan av hojen till två slipon. Ett på varje sida.
Min bedömning var att det borde bli bättre dämpning med två slipon, än med ett slipon på ena sidan.
Är tyst och kostade därefter.
Men för dom flesta så är 4-2-1 OK. För man accepterar högre ljud och får lägre vikt, lägre pris.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
4-2-1-2 innebär att det slutar med rör ut på vardera sidan av hojen till två slipon. Ett på varje sida.
Min bedömning var att det borde bli bättre dämpning med två slipon, än med ett slipon på ena sidan.
Är tyst och kostade därefter.
Men för dom flesta så är 4-2-1 OK. För man accepterar högre ljud och får lägre vikt, lägre pris.
Det hade blivit ett projekt att montera på en hoj som är gjord för 4-2-1 kan jag tänka mig. Osäker på om det hade blivit tystare med tanke på hur lite dämpning som sliponet utför.

Som alternativ har jag övervägt att rensa ur katalysatorn på det extra grenrör+kat som jag äger. Då har man fördelen att behålla avgasspjället som håller nere ljudnivån under 6000rpm.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Inget problem med dom två hojar jag har med fjädrar. Eventuell läcka fixas med silikon. Behöver inte va högtemperatursorten. Den vanliga brinner ihop och tätar ändå utan att försvåra demontering.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det hade blivit ett projekt att montera på en hoj som är gjord för 4-2-1 kan jag tänka mig. Osäker på om det hade blivit tystare med tanke på hur lite dämpning som sliponet utför.

Som alternativ har jag övervägt att rensa ur katalysatorn på det extra grenrör+kat som jag äger. Då har man fördelen att behålla avgasspjället som håller nere ljudnivån under 6000rpm.
Hur mycket dämpning sliponet ger beror på
1 Storleken: Ju större burk / längre burk / ju större volym dessto tystare.
2 Konstruktionen: Jag misstänker att sämsta utförandet är helt runt, runt centralröret. För då studsar ljudpulsen tillbaka från väggarna i samtidigt och når centralröret samtidigt. Bättre med centralröret lite off centrum eller med annan form än rund på ytterhöljet. Typ avrundad triangel.
3 Antagligen spelar dämpmaterialet / dämpmattan i burken också roll. Lagom mycket, lagom tätt.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top