Avgassystem i Norge

mcforlife

Ny medlem
Gick med
6 May 2023
Hoj
Yamaha MT-07 2022
Hej!
Har planerat resa till Norge i sommar och undrade hur dom är där borta när det gäller utbytta avgassystem. Har nämligen bytt på min hoj till Akrapovic racing line helsystem och undrar om det ens värt att chansa eller om jag bara ska byta till originalet? Har båda hört att det är lugnt, att man kan få en grov böter och det värsta av allt att dom kan tvinga en vända tillbaka eller inte få köra på hojen nått mer så länga man är kvar i landet.
Någon som har erfarenhet eller vet som kan ge ett tydligare svar?

Tack
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Jag har kört bra mycket i Norge, brukar vara min semestertradition. Jag har haft Akra, Mivv, GPR, mm. Aldrig haft problem, men jag har alltid haft db-killern i. Samma gäller för mina kompisar som hängt med. Och väl där har man mött många andra hojar med lika ljudnivå.

Däremot utan db-killern lär det garanterat bli problem. Lika viktigt som db-killern är att köra med hänsyn. Dvs man bör köra, varva, låta på ett sätt som inte retar medtrafikanter i onödan.

Dessa är mina egna erfarenheter, och inte garanterat alla delar min uppfattning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Däremot utan db-killern lär det garanterat bli problem. Lika viktigt som db-killern är att köra med hänsyn. Dvs man bör köra, varva, låta på ett sätt som inte retar medtrafikanter i onödan.

Dessa är mina egna erfarenheter, och inte garanterat alla delar min uppfattning.
Och det gäller väl oavsett var man kör? Varje arg mottrafikant är en till spik i kistan.

Nog för att jag kan ha en pragmatisk syn på framförallt hastighetsgränser på skogen, men i mer tätbebyggda områden kör jag med lite omdöme, och det är ju betydligt roligare när barnfamiljer vinkar än hytter med nävarna när man drar förbi.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Och det gäller väl oavsett var man kör? Varje arg mottrafikant är en till spik i kistan.

Nog för att jag kan ha en pragmatisk syn på framförallt hastighetsgränser på skogen, men i mer tätbebyggda områden kör jag med lite omdöme, och det är ju betydligt roligare när barnfamiljer vinkar än hytter med nävarna när man drar förbi.
Exakt så!

Sen kan jag säga att när jag följer hastighetsbestämmelserna i Norge får jag en svans norska bilar som vill om. Jag brukar följa strömmen.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har kört ett antal ggr i bl,a Norge och Tyskland med R1an, borttagen kat och slipon utan db-killer.
Har aldrig blivit stoppad och nästan aldrig sett en polisbil, i Norge är det bara en gång och då stod den på en bärgare.

Risken att bli stoppad känns inte jättestor, ungefär som i Sverige men drar man onödig uppmärksamhet till sej eller helt enkelt kör in i en kontroll ökar såklart risken.

Är också intresserad av att veta hur Norsk polis ställer sej till utländska fordon som inte uppfyller regelverket.

I Tyskland är det högst troligt att du inte får köra vidare...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Efter att hängt dit original avgaseriet på R1an inför besiktningen (var iofs bara på några timmar) så uppskattade jag faktiskt ljudnivån.
Inte så mycket för att jag märker någon skillnad när jag kör men är egentligen inget fan av onödigt buller..

Att originalsystem monterades till bes var inte för ljudet men för att man aldrig vet riktigt när de börjar intressera sej för att originalprylarna måste vara monterade.
Tyckte bes-teknikern lyste ganska noga på katten så kanske tänkte jag rätt(?)

Båda XTna har originalsystem vilket passar bra då det gärna puttras runt på mindre grusvägar och traktorstigar.
Fast ibland hade jag nog önskat det lät något mer när man möter förskräckta hundägare, hästryttare och vandrare.
När jag passerar slår jag såklart alltid av men lite förvarning upplever jag kunde vara av nytta ibland.

R1an har en hybrid ECU som var tvunget att mappas från grunden och att inte optimera topp, kammar och avgassystem innan mappning kändes väl lite bortkastat ?

Exup är borttaget (ECUn stöder det ändå inte) och kollektorn omsvetsad för jämnare flöde.
Kat är borttaget, och originaldämparna är ombyggda till "rakt igenom" typ med så små perforerade rör som flödet kräver.
Fördelen är att original E-märkning är stämplad på dämparna.
Då -07an har dubbla dämpare blir dämpförmågan god nog.

Däremot har jag noll förståelse för amerikanska twinnar med raka rör som riskerar ge hörselskador, så mycket "förvarning" behöver ingen ha.

"When a Harley hit 100mph it's impressive.
When a R1 hit 100mph it's time to put in second gear"

20230506_111543.jpg
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kat är borttaget, och originaldämparna är ombyggda till "rakt igenom" typ med så små perforerade rör som flödet kräver.
Fördelen är att original E-märkning är stämplad på dämparna.


View attachment 483851



Nu gällde tråden resa till Norge, men jag vill varna för att modifiera E-nummermärkta delar vid resa genom Tyskland.

Sådant bedöms som "vorsatz" alltså närmast "överlagt dåd" och bestraffas mycket hårdare än andra avvikelser från originalskick.

Minst den aktuella delen tas i beslag som bevismaterial inför rättegång, men inte sällan hela motorcykeln - om man hittat andra avvikelser.

Exempel: att köra utan dB-killer kan stanna vid böter om solen skiner och du har med dig delen och kan återmontera den på plats.
Böter och "punkte in Flensburg".
"Flensburg" avser det centrala körkortsregistret, beläget i... ...ja, Flensburg. Även "punkte" går att förstå som svensk.

Men - ett annat exempel är de eftermarknads slip-on som har dubbla dB-killers. Det finns sådana till stånkor: en i ingången och en traditionellt placerad i utblåset. Plocka bort den första och låtsas som ingenting så får du smaka på den tyska statens fulla tyngd.

Larvigt? Tyck det om ni vill, men det är typ 85 miljoner människor som skall samsas på mindre yta än Sveriges och dessutom en hellvittes massa transittrafik och besökare på väg igenom landet.

Ordnung muß sein, så enkelt är det - och Tyskland värdesätter att ha resurser att se till att lagar efterlevs.

Sätter man fokus på Norge så är det ett mycket mer lättsamt land. Man ägnar mer kraft åt att övervaka hastighet och körsätt, än tekniska avvikelser på motorcyklar.

Men, Norge är ett vackert land.
Vackra länder drar till sig människor som vill njuta av naturen. Just den typen av människor som är extra ömhudade för störningar dom inte tycker hör dit.

Ljudet bär långt genom dalgångarna, och alldeles grundläggande hänsyn till andra samt rent egen självbevarelsedrift torde resa frågan:

Hur många fler är det lämpligt att störa?

Är min önskan att väsnas viktigare än de tusentals människor man stör under en semesterresa?

Kan min kortsiktiga tillfredställelse få långsiktiga konsekvenser för mig eller andra med mitt intresse?

Var och en får lösa sin egen ekvation, men så mycket kan jag säga:

Situationen i Tyskland är en reaktion på fantasilöst överutnyttjande av ett fåtal sträckor och hänsynslös påverkan på lokalbefolkning.

"Reaktion på" som i att något startade polisens jakt på bullrande motorcyklar. Den uppstod liksom inte ur tomma intet.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Håller med notrightrider
Har haft nöjet att träffa på tyska trafikpolisen när var på en av mina första resor i Tyskland för ca25 år sedan....

Efter det så kör jag alltid med original avgassystem när ska utomlands.
Jag hade turen att träffa en juste konstapel (kan bero på att jag var väldigt artig själv) mig släppte han med böter men han berättade vad han hade rätt att göra

Sen är det skönt när kör långa dagar att slippa massa buller och slippa vara nojig för polisen istället kunna slappna av och njuta
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu gällde tråden resa till Norge, men jag vill varna för att modifiera E-nummermärkta delar vid resa genom Tyskland.

Sådant bedöms som "vorsatz" alltså närmast "överlagt dåd" och bestraffas mycket hårdare än andra avvikelser från originalskick.....
Jag vet, det blev lite off Norge, sorry...
Då Sverige och Tyskland är med i EU borde likheterna i regelverk vara större jämfört med Norge.

Inser dock att jag haft en helsike tur de utlandsresor jag gjort då hela R1an är en rullande överträdelse mot helfordonsgodkännandet, om någon ser en anledning att börja leta, vill säga.

Vitalta ändringar: Bromsskivor, bromsslangar, fotpinnar, avgasrening, avgassystem, ecu, trimmad motor, fjädringskomponenter, broms o kopplingshantag, osv...

Är inte 100% insatt men min tolkning är att det Tyska och Svenska systemet inte är riktigt kompatibla.
Ska man hårdtolka det är nog Sverige striktare då inget frånsteg från helfordonsgodkännande tillåts.
Fast det bryr sej sällan bilprovningen om så i praktiken verkar det vara skitsamma.

I Tyskland får du montera eftermarknadsdelar, de måste vara EC-godkända till just den applikation de används till.
Däremot måste vissa vitala delar ha intyg från tillverkaren eller godkännas vid besiktning och bli inskrivna i ett speciellt intyg som hör till fordonet.
Länk:

Då vi inte har samma system i Sverige blir det svårt att få det godkänt vid färd i Tyskland..

Jag menar, inte har jag några intyg från biltema som visar att deras bromsslangar är godkända och motsvarar eller överträffar SAABs vid besikning.
Inte heller regbesiktar jag hojen för ett K&N luftfilter monterats.

I Tyskland räcker det med rätt papper från tillverkaren av delen (ABE), eller godkännande hos TÜV så är du good to go...
Stoppar polisen visar man intyget att delen är godkänd för fordonet eller godkänd vid besiktning.

Okej, så hojen är godkänd för K&N filtet men fan ta dej om du råkat byta till ett piper cross och det står K&N i intyget....

Egentligen tycker jag det Tyska Systemet är bra, vill ju inte möta någon på vägen som monterat ett billigt no namn bromshandtag som inte uppfyller kvalitetsnormerna.

Är inte säker men har för mej att man i Sverige kan byta till t,ex ett acra system men då måste det följa med ett godkännande från fordonstillverkaren(?)

Antingen måste Tysk polis ge lite slack gällande Svenska fordon, förutsatt att de inte är farliga/väsnas störande mycket.
Eller så är det fullständigt galet att köra något svenskt fordon som modifierats i Tyskland...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Norska polisen är bara hårda på fart o "grise tjörning me köretoy" , i düskland är fel(ej e-märkt) glödlampa i handskfacket eller fel på däcksmärkning på hojen lika me elektriska stolen o man får skicka avskedsbrev till fru o barn om man har tur
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Ska åka till Norge på torsdag 25 maj. skulle boka boka färjan Lysebotn-Songesand fredagen 26 kl 14.10 färjan är fullbokad vad i helv....
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ändrad resplan kör Drammen-Rjukan sen Rjukan Odda.
Hoppas du får det fint.

Förra året avvek jag o kompisen från det vi "brukar" i Norge, d,v,s trollstigen, atlanthavsvägen och körde södra Norge.
Karlstad, Årjäng, kongsberg, Rjukan, Röldal, Odda, Laerdal, Gol, Jessheim, Kongsvinger, Arvika, Karlstad....

Hade övervägande tur med vädret, vilket ju är en förutsättning.
Det var sista sträckan hem i Sverige efter övernattning i Karlstad det öste ner så det blev översvämning...

När du är i Rjukan rekommenderar jag en busstur till Vmork, den Tyska tungvattenfabriken från andra världskriget.
Vi hade sån tur att de just öppnat det nybyggda museet.

Annars många fina vägar och vyer ?Screenshot_20230518_084143_GPX Viewer.jpg
Screenshot_20230518_091340_Gallery.jpg
Screenshot_20230518_091558_Gallery.jpg
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns en YouTube film från tyskland där någon har bytt orginal kopplings och bromshandtag (bara armarna) och inte får köra vidare.

ÅAS bodde min bror i Berlin en sommar, med Vansinnes Hans "Long shots" på sin HD
Det finns tamejfan inget som låter mer.

I Norge har jag bara hört att dom är stenhårda på hastigheten och då känner jag ganska många som har kört där (inklusive min bror)
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Det finns en YouTube film från tyskland där någon har bytt orginal kopplings och bromshandtag (bara armarna) och inte får köra vidare.

ÅAS bodde min bror i Berlin en sommar, med Vansinnes Hans "Long shots" på sin HD
Det finns tamejfan inget som låter mer.

I Norge har jag bara hört att dom är stenhårda på hastigheten och då känner jag ganska många som har kört där (inklusive min bror)
Jag har bytt handtagen på min Honda CBF1000 mot Oxfords värmehandtag. Är man körd i tyskland då?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har bytt handtagen på min Honda CBF1000 mot Oxfords värmehandtag. Är man körd i tyskland då?
Kan inte tänka mej att det skulle vara ett problem, det är verkligen inte alla modifieringar som man måste ha intyg på..

LÄNK:
TÜF rules for motorbike conversions

Här är klippet med utbytt bromshantag GuW skrev om (på Tyska, såklart).
(Börjar 2.06 in i klippet)..


Finns en tidigare tråd om avgasmanipulering...

 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top