Avgasporten till rs 250 hjälp?

Knixen

www.knixracing.se
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Kungälv
Hoj
rr -07 (superstock 600)
1: Kan man se om avgasporten är på väg att ge upp??

2: Kan mer än kolven bli skadad om den skulle brista (vad är vanligaste skadorna)?

3: Hur ofta gör ni rent den??

4: Behöver den justeras in ibland eller slipper man sånt?

/ Mikael
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Knixen skrev:
1: Kan man se om avgasporten är på väg att ge upp??

2: Kan mer än kolven bli skadad om den skulle brista (vad är vanligaste skadorna)?

3: Hur ofta gör ni rent den??

4: Behöver den justeras in ibland eller slipper man sånt?

/ Mikael
1: Du plockar ut dem och letar efter sprickor
2: Cylindern kan ta skada, likaså topplocket och vevlagret kan gå åt skogen = inget bra
4: Du kan ju kika på dem, det finns markeringar på hjulen du ska följa.
Lycka till :tummenupp
 

Knixen

www.knixracing.se
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Kungälv
Hoj
rr -07 (superstock 600)
hålet börjar bli ovalt i mellan biten men pinnen ser bra ut det kanske är läge att byta innan det rasar.

/Micke
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Knixen skrev:
hålet börjar bli ovalt i mellan biten men pinnen ser bra ut det kanske är läge att byta innan det rasar.

/Micke
Du ska vara väldigt noga med avgasportarna då de är en svag punkt i motorkonstruktionen. Om hålet är ovalt vet jag inte om det har någon betydelse ifrån säkerhetssynpunkt men det låter helt klart inte bra. Jag skulle bytt.
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Säkert nån legering, men finns en del olika eftermarknadsgrejer i olika sorters alu o annat gott så har du tillgång till verktyg för o jobba i hårdare alu funkar det säkert.

Annars går ventilerna loss på ungefär en tusing styck oavsett om du ska ha suzuki/aprilia original eller eftermarknads..

Om hålet är ovalt börjar det bli slitet, kolla så du inte kan trixa ut mittenbladet..
Speciellt ventilen på den övre (högra) cylindern är kinkigt för där trillar delar ner i cylindern medan du kan ha mer tur på andra cylindern där saker kan trilla ner innanför locket istället.

3: 500 mil står det i boken har jag för mig..
Gör du rent oftare är det bra.
Kör du mindre än 500mil på en säsong så rengör och justera en gång om året iaf.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
philsson skrev:
Du ska vara väldigt noga med avgasportarna då de är en svag punkt i motorkonstruktionen. Om hålet är ovalt vet jag inte om det har någon betydelse ifrån säkerhetssynpunkt men det låter helt klart inte bra. Jag skulle bytt.

har hör att vissa sätter dit en bussnin av mässnig till hålet 3 steg kostar väll ca 1700 kr om du har lisens (vissa) e bara 2 delade 93---> ska va 3 delade
ha det tror ja

philsson kollar efter en ktm 640 eller duke 2 alla strypnigar ska bort :tummenupp dina avgsvetniler va ju bara i 2 delar va den fel reggad 92 :va
mvh Robin Hood solen skiner
 
Last edited:

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Robin Hood skrev:
har hör att vissa sätter dit en bussnin av mässnig till hålet 3 steg kostar väll ca 1700 kr om du har lisens (vissa) e bara 2 delade 93---> ska va 3 delade
ha det

philsson kollar efter en ktm 640 eller duke 2 alla strypnigar ska bort :tummenupp dina avgsvetniler va ju bara i 2 delar va den fel reggad 92 :va
mvh Robin Hood solen skiner


Aprilian har trebladiga, dom tvåbladiga är suzukis äldre modell men även dom kom med 3 sen (93 eller nåt). Avsedda för deras vj23 motor.
Funkar med 2bladiga i aprullan också, men ska bli mjukare gång längs effektkurvan med det extra steget mellan helt öppen och helt stängd.

Man kan sätta en genomgående skruv i mittenbladet också där den fasta pinnen sitter.
Minns inte vad skruven heter, men en snabb sökning på apriliaforumet eller forumet på rgv250.co.uk borde ge en bra bild.
Genomgående skruv är fel att säga förresten, mötande är mer beskrivande kanske..
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Robin Hood skrev:
har hör att vissa sätter dit en bussnin av mässnig till hålet 3 steg kostar väll ca 1700 kr om du har lisens (vissa) e bara 2 delade 93---> ska va 3 delade
ha det tror ja

philsson kollar efter en ktm 640 eller duke 2 alla strypnigar ska bort :tummenupp dina avgsvetniler va ju bara i 2 delar va den fel reggad 92 :va
mvh Robin Hood solen skiner
Mig veterligen var de 3 delade ventilerna standard till VJ22 motorn, de var dessutom en gnutta längre än de 2 delade ventilerna då elektroniken öppnar dem i 3 steg till skillnad från VJ21ans elektronik som öppnar ventilerna fullt vid 8k rpm.

Gött att du tittar på motard, riktigt kul faktiskt. Självklart ska alla pluggar bort, jag märkte dock ingen skillnad när jag var ute och körde sist efter att ha tagit bort dedäringarna strypningarna. :3freak
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
philsson skrev:
Mig veterligen var de 3 delade ventilerna standard till VJ22 motorn, de var dessutom en gnutta längre än de 2 delade ventilerna då elektroniken öppnar dem i 3 steg till skillnad från VJ21ans elektronik som öppnar ventilerna fullt vid 8k rpm.

Gött att du tittar på motard, riktigt kul faktiskt. Självklart ska alla pluggar bort, jag märkte dock ingen skillnad när jag var ute och körde sist efter att ha tagit bort dedäringarna strypningarna. :3freak
på ktm sitter det en slad på förgasaren.nogot mekaniskt kollade din fps mcket bilder på din rgv ps lås mapparna :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
sner0 skrev:
Aprilian har trebladiga, dom tvåbladiga är suzukis äldre modell men även dom kom med 3 sen (93 eller nåt). Avsedda för deras vj23 motor.
Funkar med 2bladiga i aprullan också, men ska bli mjukare gång längs effektkurvan med det extra steget mellan helt öppen och helt stängd.

Man kan sätta en genomgående skruv i mittenbladet också där den fasta pinnen sitter.
Minns inte vad skruven heter, men en snabb sökning på apriliaforumet eller forumet på rgv250.co.uk borde ge en bra bild.
Genomgående skruv är fel att säga förresten, mötande är mer beskrivande kanske..
VJ23 är suzukis nya motor till deras 96 årsmodell av RGVn, denna motorn är suzukis helt egna (aprilia köpte patenten på VJ22an). VJ23an bygger på VJ22an med största skillnad i vinkeln på Vtwinen som är ändrar ifrån 90 grader till 70 grader vilket tydligen skulle ge lite mer effekt.

Robin Hood skrev:
på ktm sitter det en slad på förgasaren.nogot mekaniskt kollade din fps mcket bilder på din rgv ps lås mapparna :tummenupp
låsa mapparna? :confused:
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
philsson skrev:
VJ23 är suzukis nya motor till deras 96 årsmodell av RGVn, denna motorn är suzukis helt egna (aprilia köpte patenten på VJ22an). VJ23an bygger på VJ22an med största skillnad i vinkeln på Vtwinen som är ändrar ifrån 90 grader till 70 grader vilket tydligen skulle ge lite mer effekt.


låsa mapparna? :confused:

har du kvar anonsen på blocket ? delar där det står dir hitta dina ventiler blå :)
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
philsson skrev:
VJ23 är suzukis nya motor till deras 96 årsmodell av RGVn, denna motorn är suzukis helt egna (aprilia köpte patenten på VJ22an). VJ23an bygger på VJ22an med största skillnad i vinkeln på Vtwinen som är ändrar ifrån 90 grader till 70 grader vilket tydligen skulle ge lite mer effekt.

Jag vet :)
Ger visst mjukare gång också än 90gradaren har..
Tror visserligen aprilia köpte motorerna av suz, o inte patenten men det spelar ju mindre roll för oss som kör dom.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top