Avgasknallar och flammor.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Guddagens!

Fick idag veta att min cykel sprutar flammor vid motorbroms. Hör även att den ger avgassmällar ibland. Och enligt polaren som åkte med så inträffade flammorna och knallarna samtidigt. *Logiskt.. Yeeeesss!* :rolleyes:

Har monterat ett helsystem som följde med vid köp och misstänker starkt att fuggarna är justerade för originalsystemet.

Den går bra i övrigt förutom en sak som jag irriterar mig på.
Tror att det har med 4-1 systemet att göra, men är inte säker. Vid snabbt gaspådrag så bluddrar motorn till runt 4000 varv. Inte så det tvekar, men man hör att den inte går rent till ca 4200-4300, men sedan så går den bra upp till rödstreck. Går bra under 4000, och går snällt och fint förbi om man accelererar mjukt.

Har som sakt var min egen teori om att det är förgasarna som måste justeras / ombestyckas för 4-1 systemet.

Vad tror ni? Jag vet ingenting... Kan mer om insprutning än förknasarmotorer.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
UrbanTiger skrev:
2490721 Plussa tomgångsmunstycket ett par storlekar.


Är det enkelt?

Känns som något som får göras under vinterdvalan då. Skall ju ändå skruva mig lite och ha loss toppen och därmed förgasarbryggan.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Aah... Utförliga beskrivningar. Sådant gillar vi!

Tack så mycket för det svaret. Kommer ge mig ett par timmars pysslande.

Måste dock ställa en liten fråga. På vilket sätt påverkar tomgångsmunstycket hojens beteende vid ett visst varvtal? Kan förstå att det kan ta bort flammorna, men den andra delen då?
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Appropå avgassmällarna, kolla ev läckage i avgasystemet. Brukar ge smällar vid gasavsslag, väldigt vanligt på Suzuki TLs o TLr mfl.. Billigt o enkelt att kolla.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
UrbanTiger skrev:
2490721 Plussa tomgångsmunstycket ett par storlekar.

Borde inte huvudmunstyckena bytas till större oxå. Inge kul om den går för snålt...
Justera i bänk så blir det optimalt utan risk att grejerna går sönder.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Nickeluring skrev:
2491679 Borde inte huvudmunstyckena bytas till större oxå. Inge kul om den går för snålt...
Justera i bänk så blir det optimalt utan risk att grejerna går sönder.

Tänkte nog ta den till en bänk om jag byter munstycken ja.
Är värt några sedlar att låta någon som vet vad de gör justera in fuggarna.

Var min tanke också att man måste byta huvudmunstycken med, alternativt se till att få lite högre mottryck, men då försvinner ju själva prylen med 4-1 systemet.

ODEN skrev:
2491658 Appropå avgassmällarna, kolla ev läckage i avgasystemet. Brukar ge smällar vid gasavsslag, väldigt vanligt på Suzuki TLs o TLr mfl.. Billigt o enkelt att kolla.

Skall ta en titt på det också.
Om det är så enkelt så skall jag hurra och dricka en öl för att fira. =D
 
Last edited:

Gabor

Guest
Eniac skrev:
2491101 Aah... Utförliga beskrivningar. Sådant gillar vi!

Måste dock ställa en liten fråga. På vilket sätt påverkar tomgångsmunstycket hojens beteende vid ett visst varvtal? Kan förstå att det kan ta bort flammorna, men den andra delen då?

I enkel princip så är 1a 1/4 delen av trottelns rörelse mest tomgångsmunstycke och emulsionsrörets små hål som avgör hur mycket bränsle motorn får. Vid motorbroms så har du ju gasreglaget avslaget, dvs endast tomgångsmunstycket som förser motorn med bränsle...

2-3/4 dels gaspådrag, nål läget och emulsionsrörets hål som ger soppa. Fullt gaspådrag, storleken på huvudmunstycket och nålläget som ger rätt blandning.

Enkelt förklarat.:tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top